Nyheder

Datingside trak 2400kr. fra Heidis konto

Heidi tilmeldte sig en udenlandsk datingside. Det resulterede i overraskende regninger, der krævede mange mails og opringninger af få stoppet.

Heidi var træt af Tinder. Derfor gav hun sig i kast med at finde en ny datingside. Hun søgte på google og fandt en hjemmeside, der umiddelbart så troværdig ud. Siden var på dansk, og det lignede, at der var masser af danske profiler. Hun tilmeldte sig gratis, men opdagede, at hun kun havde adgang til de andre profiler, billeder og chat, hvis hun blev Premium-medlem.

Hun tilmeldte sig til, hvad hun troede var en pris på 99 kr. om måneden. Men da der blev trukket mere end 2400kr., startede problemerne. Det viste sig nemlig, at der var tale om et abonnement på 99kr. om ugen med en bindingsperiode på seks måneder.

Det beløb var jo fuldstændig vanvittigt, så jeg ville opsige abonnementet. Det viste sig at være svært, og jeg prøvede flere forskellige ting på hjemmesiden. Der var ingen hjælp at hente fra virksomheden bag, og der var få kontaktoplysninger.

Heidi var sikker på, at hun ikke var blevet tydeligt informeret om betingelserne for købet, som man ellers skal, og derfor skrev hun flere gange til hjemmesiden, men uden at der rigtig skete noget.

”Til sidst skrev jeg en dårlig anmeldelse på Trustpilot, hvorefter de svarede. Jeg blev nødt til at bruge en meget hård retorik for, at de overhovedet ville lytte og tage min klage seriøst.”

Det gav pote, og datingsiden endte med at overføre 1940kr. tilbage, så Heidi ”slap” med at betalte 460kr. for en måneds medlemskab.

”Selvom jeg stadig synes, 400kr. er alt for mange penge, accepterede jeg for at få sagen afsluttet. Men det er ikke sikkert, at alle har ressourcerne og energien til at være så insisterende. Der er helt sikkert mange, der bare betaler for at få fred. Det må være en ren guldgruppe for datingsiderne.”

Ikke alene

Heidi er bestemt ikke alene om at føle sig snydt af en udenlandsk datingside. Forbruger Europa får hyppigt lignende sager. Ifølge direktør i Forbruger Europa, Lars Arent, er det langt fra alle, der får pengene igen:

”I denne sag er det rent faktisk lykkedes at komme i dialog med virksomheden, hvilket ikke altid er tilfældet. Mange bliver i tvivl om deres rettigheder, når der pludselig bliver trukket flere penge, end de havde regnet med, eller de modtager inkassokrav og betaler derfor for at få afsluttet sagen.”

Heidi deler sin oplevelse, fordi hun gerne vil hjælpe andre i samme situation: 

Det er svindel og humbug, og jeg vil gerne være med til at sætte fokus på problemerne, så datingsiderne ikke tjener penge på at snyde. Jeg ønsker at folk skal kende deres rettigheder og vide, at de kan kontakte Forbruger Europa, hvis de er i tvivl og vil have vurderet deres sag.

Står du samme situation? Få tips til, hvad du gør, hvis du modtager krav fra en datingside: https://forbrugereuropa.dk/nyheder/forbrugereuropa/nyheder/2023/du-er-ikke-alene/

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.