Nyheder

Her kan du se alle nyheder fra Forbruger Europa. Du kan også bruge søgefeltet, hvis du leder efter noget specifikt.



Rekordmange klager over billeje i Europa

18. juni 2018

Sidste år klagede rekordmange danske forbrugere over billeje i udlandet. I 2017 var antallet af klager steget med 32 procent i forhold til året før. Det viser en opgørelse fra Forbruger Europa, som er EU-Kommissionens danske forbrugercenter i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Borgerdialog om EU-forslag: En ny aftale for forbrugerne

08. juni 2018

Torsdag den 31. maj afholdt Kommissionen, i samarbejde med Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, et borgerdialogmøde om EU-Kommissionens forslag fra starten af april, ”En ny aftale for forbrugerne”. Her fik danske civilsamfunds- og interesseorganisationer mulighed for at stille spørgsmål og præsentere deres syn på Kommissionens udspil.

VM i Rusland: Den komplette guide til alle med fodboldfeber

01. juni 2018

VM er lige om hjørnet. Vi har lavet denne ultimative, komplette guide til alle, som har VM i fodbold på hjernen. Der er både tips til dig, som har købt billet og skal afsted, dig, som har billet men har fortrudt og dig, som ikke har billet, men gerne vil have én. Undgå faldgruber og ubehagelige overraskelser med denne guide i hånden.

Europadag 2018: 25 år med EU for forbrugerne

09. maj 2018

I år fylder det europæiske marked 25 år. Siden 1993 har europæerne kunne se deres forbrugerrettigheder udvikle sig i deres daglige liv; Fortrydelsesretten for nethandlen er harmoniseret, man har mindst to års reklamationsret på køb i andre EU-lande og en stærkere forbrugerbeskyttelse når man rejser med fly, tog, båd eller bus. Forbruger Europa-netværket har kastet et blik på nogle af de vigtigste forandringer på forbrugerområdet.

Risikabelt at købe VM-billetter hos billethajer

18. januar 2018

Salget af billetter til sommerens VM i fodbold er i gang, og det får typisk også billethajerne på banen. Køb billetten via de officielle salgskanaler, så undgår du problemer, lyder rådet fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa. Overvej, om det kan være en fordel at købe en pakkerejse med billetten.

Sådan kommer du til Fodbold VM i Rusland

17. januar 2018

Hvis du vil til VM i Rusland, har du flere muligheder. Du kan få et bureau til at arrangere rejsen, eller du kan gøre det selv. Vi gennemgår begge muligheder og giver dig tips til, hvad du bør være opmærksom på, når du køber VM-billetter.

Køb af VM-billetter hos uofficielle sælgere

17. januar 2018

Står du og mangler en billet til en vigtig VM-kamp, og er der totalt udsolgt? I Danmark er det ulovligt for billetbureauer at videresælge billetter til en højere pris. I andre lande er det tilladt at videresælge billetter til overpris. Bliv klogere på reglerne for billetter.

Kan du reklamere over 2. sortering og udsalgsvarer?

04. januar 2018

Må butikken undtage udsalgsvarer eller 2. sorteringsvarer for reklamationsretten? Hvordan beregner du reklamationsfristen, hvis du får ombyttet en vare til en ny? Og hvad er reklamationsfristen på reparerede varer? Bliv klogere på reglerne for reklamation i EU og i Danmark.

Lukket i juleferien

18. december 2017

Forbruger Europa holder juleferie i perioden 23. december 2017 til 1. januar 2018 - begge dage inklusive.

Sikker julehandel i udenlandske netbutikker

08. december 2017

Undgå problemer, når du køber julegaver i udenlandske netbutikker. Følg guiden fra Forbruger Europa.

Air Berlin er gået konkurs

02. november 2017

Flyselskabet Air Berlin er erklæret konkurs. Kunder med ubrugte flybilletter og andre, der har penge til gode, har flere muligheder for at gøre krav på deres penge.

Forbrugere skal gennemskue fælderne på nettet

02. november 2017

Europæiske forbrugere er i stigende grad udsat for aggressiv og vildledende markedsføring på nettet. Og vores kritiske sans skal skærpes, hvis vi skal undgå at købe uønskede produkter eller blive snydt ind i abonnementer. Derfor har Forbruger Europa netværket lavet en film, som gør forbrugerne i stand til at genkende fælder på nettet.

Efterårsferie: 9 tips til at løse problemer på rejsen

10. oktober 2017

Er du en af de heldige danskere, der skal ud at rejse i efterårsferien? Så har Forbruger Europa samlet 9 ferietips, der kan bruges til at forbygge eller håndtere de situationer, der kan give problemer på rejsen i Europa. Vores hotline besvarer også gerne spørgsmål via e-mail, chat og telefon.

Dine rettigheder ved Ryanairs flyaflysninger

18. september 2017

Ryanair har aflyst op til 2.100 fly til udgangen af oktober. Rigtig mange flypassagerer risikerer dermed at blive berørt af disse aflysninger. Hvis du har booket billet til en afgang, der risikerer at blive aflyst, kan du læse om dine rettigheder og muligheder.

Flere klager over biludlejning

01. juni 2017

Antallet af forbrugere, der klager over billeje i Europa, er steget med 40 % de seneste tre år, viser tal fra de nordiske Forbruger Europa kontorer. De mest almindelige problemer er ekstra udgifter til forsikring eller efterbetaling af skader på bilen.

Undgå overraskelser ved feriebooking på nettet

18. maj 2017

Sommerferien nærmer sig. Flere og flere forbrugere bestiller deres ferie via nettet. Forbruger Europa netværket lancerer derfor rapporten "Feriebooking på nettet: Er startprisen den endelige pris?"

Dyre feriefiduser rammer danskere på De Kanariske Øer

09. maj 2017

Udspekulerede kontrakter gør det svært for forbrugere at slippe ud af dyre aftaler med rejseklubber på de Kanariske Øer.

Forbrugere kan mindske problemer på miniferien

09. maj 2017

Det er forår, og mange danskere bruger de ekstra fridage på en miniferie i udlandet. Faktisk tager hver femte af os årligt på storbyferie. For enkelte kan turen dog ende i flykaos eller hotelværelser uden udsigt. Ofte kan forbrugerne undgå at ende i en egentlig klagesag ved at sætte sig en smule ind i deres rettigheder.

Abonnementsfælder malker europæiske forbrugere

08. maj 2017

3,5 millioner forbrugere er blevet ramt af abonnementsfælder de seneste tre år, viser en undersøgelse af seks europæiske lande. Heraf betalte hver femte forbruger virksomheden bag fælden, selvom de ikke mente, de havde bestilt noget

Styrket indsats mod fælder på nettet

04. april 2017

Vildledning på nettet er et voksende problem – også på tværs af landegrænserne. Forbrugerombudsmanden og Forbruger Europa har taget initiativ til, at repræsentanter fra 26 lande mødes for at styrke samarbejdet om at stoppe de virksomheder, der bevidst vildleder forbrugere.

 

 

Nyheder

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser 
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk