Køb af varer og ydelser
Dine rettigheder, når du køber varer i butikker i andre EU-lande
Når du køber varer i en butik i et hvilket som helst EU-land, har du altid minimum to års reklamationsret ved fejl og mangler. De enkelte EU-lande kan vælge at give forbrugere en længere reklamationsret, men det kan aldrig blive mindre end to år.
Du har reklamationsret i mindst to år efter, du har købt en vare i en butik i et EU-land. Hvis du opdager en fejl eller mangel, som du mener, at sælgeren er ansvarlig for, skal du klage til sælgeren hurtigst muligt og inden for rimelig tid efter, at du har opdaget fejlen.
I nogle lande kan du risikere helt at miste din mulighed for at klage over den pågældende fejl, hvis ikke du klager inden for de to måneder efter, du har konstateret fejlen.
Bemærk, at du ved køb i en fysisk butik ikke har en lovbestemt fortrydelsesret. Ved køb på nettet har du en lovbestemt fortrydelsesret på 14 dage.
Tjekliste ved køb i en fysisk butik
- Sørg for at få en kvittering ved købet
- Gem din kvittering i hele reklamationsperioden
- Er der en fejl ved varen, skal du klage skriftligt til sælgeren, så du kan bevise, at du har klaget rettidigt
- Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
Hvis du har købt en vare i en butik i udlandet, kan du ikke gå ud fra, at du kan få sælger til at sende en vare til dig ved reklamation. En sælger har nemlig ret til at afvise at behandle din klage, hvis du ikke selv møder op i butikken og klager. Du kan heller ikke fx gå ned i en dansk H&M butik og klage over en trøje, som du har købt i en H&M butik i Amsterdam.
Få hjælp til din klage
Har du problemer med dit butikskøb i et andet EU-land, og det ikke er muligt at finde en løsning med sælgeren, så kan du få gratis vejledning og mulighed for at klage hos Forbruger Europa.
Vejledning om klagemuligheder hos Forbruger Europa
Ofte stillede spørgsmål om indkøb i fysiske butikker i andre EU-lande
Mange regler for køb i tyske butikker er de samme som reglerne i danske butikker, men der kan være nogle forskelle. Vores tyske søsterkontor har en fin oversigt over, hvad der gælder i tyske butikker. Fx at du ikke kan kræve at købe varen til den pris, der står på prissedlen. Læs mere
I Danmark skal butikker som udgangspunkt tage imod kontanter fra kl. 06.00 til kl. 22.00. Det er en dansk regel, og du kan altså ikke være sikker på, at du altid kan betale med kontanter i butikker i andre EU-lande.
Læs evt. mere om, hvad der gælder af begrænsninger i kontantbetalinger i EU på vores tyske søsterkontors hjemmeside.
I første omgang skal du klage til butikken. Husk at gøre det på skrift og så hurtigt som muligt.
Når du handler i en butik i et andet EU-land, så vil de fleste regler være, som du kender dem i Danmark. Altså minimum to års reklamationsret og ret til ombytning eller reparation af varen. Du kan godt komme ud for, at du er nødt til at betale for at sende varen retur til undersøgelse, hvis du benytter dig af reklamationsretten.
Du skal ikke betale punktafgifter af dine varer, når du selv kører til fx Sverige eller Tyskland for at handle. For visse typer af varer, er der dog begrænsninger på, hvor meget du må tage med tilbage til Danmark.
På SKATs hjemmeside kan du finde de regler der gælder, når du tager varer med til Danmark fra et andet EU-land.
Hvis du arrangerer fragt af varerne over grænsen og hjem til din bopæl, skal du betale punktafgift. Du skal selv sørge for, at punktafgiften bliver betalt.
På SKATs hjemmeside kan du se, hvordan du oplyser SKAT om dine indkøb.
Lovgrundlag: Dine rettigheder ved køb i fysisk butik
Direktivet for forbrugerrettigheder, art. 5 (oplysningspligt)