Flyrejser

Dine rettigheder, hvis dit fly er overbooket og du ikke må boarde flyet

Du har flere rettigheder og valgmuligheder, hvis flyselskabet afviser at give dig en plads på flyet, selvom du er tjekket ind korrekt og er mødt op til boarding til tiden. Her får du overblikket over det, du har krav på, hvis du bliver nægtet boarding.

Dine rettigheder afhænger af, om du frivilligt opgiver din plads, eller om du er tvunget til det.

Når du frivilligt opgiver din plads

Hvis flyselskabets personale beder dig om frivilligt at opgive din plads på en flyafgang, skal flyselskabet samtidig tilbyde dig valget mellem:

  • Tilbagebetaling af billetprisen samt eventuelle tilkøb
  • Ombooking til næste ledige afgang til destinationen
  • Ombooking til en afgang på et senere tidspunkt samt eventuelt en
  • Individuel aftale om kompensation

Når du har indgået aftalen med flyselskabet, kan du ikke efterfølgende vende tilbage til flyselskabet og kræve yderligere kompensation ud over det, der er aftalt.

Hvis du er tvunget til at opgive din plads

Hvis du ikke frivilligt vil opgive din plads, skal flyselskabet tilbyde dig valget mellem:

  • Tilbagebetaling af billetprisen samt eventuelle tilkøb
  • Ombooking til næste ledige afgang til destinationen
  • Ombooking til en afgang til destinationen på en senere dato efter dit valg, hvis der er ledige pladser.

Derudover skal flyselskabet også udbetale en kompensation til dig, der afhænger af, hvor lang en flyvning der er tale om:

  • Flyvninger på under 1.500 km: 250 Euro
  • Flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km: 400 Euro
  • Flyvninger på over 3.500 km uden for EU: 600 Euro

Flyselskabet kan i nogle tilfælde reducere din kompensation med 50 procent, afhængigt af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem til din destination med en alternativ flyafgang.

Du har krav på gratis mad og drikke i ventetiden, hvis du fx bliver ombooket til næste ledige afgang.

Flyselskabet skal også betale for hotel, hvis det bliver nødvendigt at overnatte på grund af din ombooking.

Gode råd, hvis du bliver nægtet adgang til flyet 

  • Bed om skriftlig dokumentation for, at du mod din vilje er blevet afvist ved boarding
  • Sørg for dokumentation af en aftale om kompensation mv., som du indgår med flyselskabet
  • Sørg for at få kvitteringer for dine udgifter
  • Undersøg om din forsikring dækker
  • Gem alle dokumenter for afvisning ved boarding.

Få hjælp til din klage, hvis du ikke kom med ombord på flyet

Du kan få vejledning om dine klagemuligheder hos Forbruger Europa, hvis det ikke muligt at finde en løsning med flyselskabet eller rejsearrangøren om kompensation for afvisning ved boarding. Forbruger Europas hjælp er gratis.

Vejledning om klagemuligheder hos Forbruger Europa

 

Ofte stillede spørgsmål når flyet er overbooket

Ja. Men flyselskabet er forpligtet til at tilbyde dig valget mellem:

  • Tilbagebetaling af købesummen
  • Ombooking til næste ledige afgang
  • Ombooking til en afgang på et senere tidspunkt.

Derudover skal flyselskabet også udbetale en kompensation på op til 600 Euro til dig, afhængig af, hvor lang en flyvning der er tale om, og om det er en flyvning inden for EU eller uden for EU.

Du har desuden krav på gratis mad og drikke i ventetiden, hvis du fx bliver ombooket til næste ledige afgang.