Nyheder

Du er ikke alene: Sådan gør du, hvis du modtager inkassokrav fra en datingside

Flere oplever at blive snydt, når de netdater. Det viser tal fra Forbruger Europa. Derfor har vi lavet en guide.

Når du dater online, er det ikke ualmindeligt at havne på en ufrivillig lang date med den forkerte hjemmeside, der udover at være truende også er umulig at slå op med.

”Vi får hyppigt henvendelser fra uheldige forbrugere, der er kommet i kløerne på bestemte udenlandske datingsider. De oplever at blive opkrævet for beløb, de aldrig har accepteret, og de kan ikke komme i dialog med hjemmesiden og få stoppet regningerne og det ufrivillige medlemskab. Men vores tal viser også, at det ikke er alle forbrugere, der søger hjælp. Og det lukrerer datingsiderne på,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

"Derfor er det vigtigt, at vi sætter fokus på udfordringerne og måske også får beroliget forbrugerne: Andre står i samme situation, og de kan altid få hjælp."

Lad dig ikke skræmme

Mange oplever, at virksomheden bag datingsiden er aggressive: De sender regninger og rykkere med gebyrer, men er ellers ikke til at komme i dialog med. Andre oplever at få fakturaer fra inkassofirmaer, der udsender krav på vegne af datingsiderne. Men lad dig ikke skræmme: Vi har intet kendskab til tidligere retssager, som disse firmaer har ført mod danske forbrugere:

Ingen af de firmaer, vi er stødt på i sager om netdating, må drive inkassovirksomhed i Danmark, og du skal ikke være bange for, at sagen bliver sendt til retten. Men det er altid en god idé at søge hjælp og vejledning hos os, så vi kan vurdere din sag.

Du kan se listen over hvilke inkassofirmaer, der må inddrive gæld hos danske statsborgere her.

Dokumenter dine henvendelser

Når du får en regning, du ikke er enig i, skal du på skrift gøre virksomheden bag hjemmesiden og det eventuelle inkassofirma opmærksom på, at du er ikke er enig i kravet. Sørg for at gemme din mail, så du kan dokumentere klagen.

”Det må ikke være unødigt besværligt at opsige et medlemskab eller et abonnement på en hjemmeside. Derfor må virksomheden ikke bare sende dig rykkere, når du har opsagt aftalen ved at benytte dig af de mulige opsigelsesmetoder,” siger Lars Arent.

”Når du én gang har afvist kravet, behøver du ikke gøre mere, selvom du får flere rykkere om det samme krav. Vores erfaring siger, at hvis du følger disse råd, så stopper de ubehagelige opkrævninger på et tidspunkt.”

Guide: Sådan gør du, hvis du har modtaget et krav:

  1. Opsig abonnementet. Det er ikke nok at slette din profil. Send også virksomheden en skriftlig opsigelse, som du gemmer.
  2. Gør dem opmærksom på, at du er uenig i kravet på skrift. Sørg for at gemme mailen.
  3. Hvis de fortsætter med at trække beløb på din konto, så spær dit kort, hvis virksomheden har dine kortoplysninger. Hvis der er blevet trukket penge på din konto, kan du kontakte din bank, der måske kan hjælpe dig med at få pengene tilbage.
  4. Har du betalt kravet frivilligt? Så får du måske flere regninger bagefter. Lad vær’ med at betale dem, hvis du er uenig i opkrævningen. Mange af disse virksomheder ønsker at presse dig til at blive ved med at betale. Hvis det er decideret svindel, kan din bank måske hjælpe dig, selvom du har betalt.
  5. Tag screenshots fra hjemmesiden, der dokumenterer eventuelle opsigelsesmuligheder, og hvad du har gjort.
  6. Sørg for, at al kommunikation med virksomheden foregår på skrift, og gem alle mails Hvis du opretter sagen hos Forbruger Europa, er det altid en god idé at have så meget dokumentation som muligt.
  7. Kontakt Forbruger Europa, hvis du har brug for hjælp.

 

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.