Opret din klage

Vi kan hjælpe dig med gratis vejledning og hjælp til at klage, hvis der er opstået problemer mellem dig og en erhvervsdrivende i et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien.

Klager kan handle om alt fra aflyste fly og online shopping til hotelophold og urimelige abonnementsaftaler. For at vi kan hjælpe dig videre med en klagesag, er det en forudsætning, at du forinden selv har klaget til den erhvervsdrivende, uden at det har løst sagen.

Hvis du er i tvivl om dine rettigheder, er du velkommen til at spørge os via vores kontaktformular eller vores hotline (åben hverdage 13-15). Både vores hotline og sagsbehandling er gratis.

Kontakt Forbruger Europa 

Sådan arbejder Forbruger Europa

Når vi modtager din sag, ser vi på, om du har et krav og hvordan, vi kan hjælpe. Hvis vi vurderer, at du har et krav, vi kan hjælpe dig med, så sender vi din sag til Forbruger Europa-kontoret i det land, hvor virksomheden ligger.

Bemærk, at Forbruger Europa og vores søsterkontorer i de andre EU-lande ikke kan træffe afgørelser. Lykkes det ikke at finde en løsning på sagen, eller er der tale om en sag, vi ikke kan behandle, vil vi informere dig om, hvordan du kan gå videre med din klage.

Nederst på siden finder du link til klageformularen. Læs gerne informationen, før du opretter din klage.

Se, om vi kan behandle din sag

Vi kan ikke hjælpe dig med din klage, hvis:

  • Du har handlet med en dansk sælger eller tjenesteudbyder
  • Du har handlet med en sælger uden for EU, Norge, Island eller Storbritannien
  • Du er erhvervsdrivende
  • Du ikke har bopæl i Danmark.

Vil du klage over varer eller ydelser købt i Danmark?
Find vejledning på forbrug.dk

Hvis du bor i et andet EU-land, Norge eller Island, kan du kontakte Forbruger Europa-kontoret i det pågældende land.
Se listen over Forbruger Europa-kontorer

Sådan er proceduren, når vi hjælper med en klagesag

  • Når du klikker på knappen "Opret din klage" nedenfor, kommer du videre til vores klageformular, hvor du bliver bedt om at beskrive klagen og vedhæfte relevant dokumentation mv.
  • Vurderer vi, at vi kan behandle sagen, indleder vi sagsbehandlingen
  • Du vil modtage en e-mail fra din sagsbehandler i Forbruger Europa, når der er nyt i din klagesag
  • Kommer der ikke en løsning på sagen, vil vi informere dig om, hvor du eventuelt kan gå videre med din klage.

Hvor lang tid tager din klagesag?

  • Behandlingen af din klagesag kan tage op til 12 måneder
  • Langt de fleste sager afsluttes efter tre måneder
  • Sagsbehandlingstiden afhænger blandt andet af, hvor hurtigt vores samarbejdspartnere i andre lande kan følge op på klagen
  • Det spiller også en rolle, hvordan og hvor hurtigt den erhvervsdrivende vælger af reagere.

Det skal med, når nu opretter en klage

Din klage til Forbruger Europa skal indeholde følgende oplysninger og dokumentation:

  • Dit fulde navn og din e-mailadresse
  • Navnet på virksomheden/den erhvervsdrivende og evt. et link til deres hjemmeside
  • Beskrivelse af problemstillingen
  • Beskrivelse af dit krav
  • Kopi af din skriftlige klage til virksomheden samt eventuelt svar fra denne
  • Relevant dokumentation som fx kopi af kontrakt, kvitteringer, ordrebekræftelse, flybilletter mv.

Vær opmærksom på, at du ikke kan gemme formularen og vende tilbage til den senere, så sørg gerne for at have dokumentation klar, når du opretter sagen.

Persondatapolitik og behandling af dine data

Vi opfordrer dig til at læse persondatapolitikken for vores sagsbehandlingssystem

 

Start din klage