Pressemeddelelse

Booking af flybilletter kan byde på overraskelser

Flyrejsende kan få en dyr overraskelse, hvis de ikke på forhånd sætter sig ind i, hvem de køber flybilletten hos og hvilke vilkår, der gælder. Det viser danske passagerers henvendelser til Forbruger Europa.

Feriesæsonen er lige rundt om hjørnet. Men det danske vejr kan være lunefuldt, og derfor vælger mange at hoppe på et fly og drage sydpå. Når du skal bestille rejsen, er der stor sandsynlighed for, at du bruger en af de hjemmesider, der samler en masse flyafgange, så du kan sammenligne priser og mulige afgange. Men her er det en god idé at være opmærksom:

”Mange rejsende tror, at billetformidleren skal hjælpe dem, hvis der opstår problemer, men ofte er formidleren ikke direkte aftalepart. Derfor er det en god idé, at du selv er opmærksom på, hvem der er ansvarlig for din rejse, og endnu vigtigere sætter dig ind i de vilkår, der gælder, inden du booker billetter. Så undgår du at blive ubehageligt overrasket og er bedre rustet, hvis du får brug for hjælp,” siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

Undgå turbulens

Der kan være flere aftaleparter i spil, når du booker dine billetter, og det er afgørende for, hvem du skal henvende dig til, hvis der opstår problemer:

”Forbruger Europa har mange eksempler, hvor passagerer ender som kastebold mellem flyselskab og formidler, når rejsen ikke går som planlagt. Flyselskabet sender ansvaret videre til formidleren eller omvendt," siger Lars Arent.

Hvis du kun ønsker én aftalepart, kan du overveje at booke billetten fra flyselskabets egen hjemmeside i stedet for hos billetformidleren. Det kan være en fordel, at der kun er én aftalepart at gå i dialog med.

Tør du sidde i cockpittet?

Når rejsen kræver mellemlandinger, er det ikke alle, der er opmærksomme på, om de via billetformidleren booker billetter, der karakteriseres som ’egentransfer’, ’selftransfer’ eller ’non-protected transfers’. Det betyder, at du køber separate enkeltbilletter til hver afgang, og derfor selv er ansvarlig for din rejse. Det kan blive dyrt:

”Udfordringen med såkaldte ’egentransfer’-billetter opstår, hvis et fly bliver aflyst eller forsinket. Så er det dit problem, at du ikke når det næste fly. Du risikerer derfor at hænge på udgiften til den flyrejse, du missede, og du skal også selv betale for en ny billet og andre udgifter, fx hotelovernatning.”

Booker du via en billetformidler, så vær ekstra opmærksom på, om du bliver præsenteret for ruteforslag med mellemlandinger og oplysning om fx ”egentransfer”. Så er du ved at købe flere enkeltrejser. Du kan også se på, om billetterne har det samme reservationsnummer – også kaldet PNR-nummer. Har de det, er det én samlet rejse og flyselskabernes ansvar, hvis der opstår forsinkelser undervejs.

Gode råd til booking af din flyrejse:

  1. Sæt dig grundigt ind i, hvem der er den egentlig aftalepart, og de oplysninger og ruteforslag, der gives under bookingen. Vær også opmærksom på, at du indtaster de korrekte oplysninger.
  2. Tjek altid prisen via flyselskabets egen hjemmeside, og overvej, om du kun ønsker én aftalepart.
  3. Vær opmærksom på, hvilket flyselskab du booker din rejse hos, og tjek hvilke vilkår, der gælder hos det konkrete selskab.
  4. Overvej, om du har brug for de mange tillægsydelser, som du ofte bliver præsenteret for af billetformidleren - afbestillingsservice, garantier osv. Du kan evt. tjekke, om du er beskyttet via din egen rejseforsikring.
  5. Brug de valgmuligheder (filtre), der er på formidlerens hjemmeside til at sikre, at du kun får vist relevante rejser. Fx kan du vælge ’direkte rejser’, ’konkrete lufthavne’ osv.
  6. Vurder, om du vil booke egentransfer-billetter, eller om du vil være beskyttet af et flyselskab. Hvis du selv sammensætter din rejse af flere enkeltbilletter, er det en god idé, at du sikrer dig, at der er rigelig tid i tilfælde af mellemlandinger. Du kan også overveje, om du vil købe dig til hjælp ved forsinkelser fra billetformidleren, hvis du vælger flere enkeltbilletter. Sæt dig grundigt ind i vilkårene for, hvad de kan hjælpe med, og hvad du selv skal gøre.
  7. Vælg en billetformidler, der er etableret inden for EU. Så er du beskyttet af de europæiske forbrugerrettigheder og kan få hjælp af Forbruger Europa.
  8. Kontakt Forbruger Europa, hvis du har spørgsmål eller vil klage over et udenlandsk flyselskab eller en billetformidler.

 

Læs mere om dine rettigheder, når du flyver

Hør mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens podcast ’Råd til forbrug’

 

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.