Nyheder

Styrkede digitale forbrugerrettigheder i EU

Den 8. november 2019 blev nye regler om forbrugerbeskyttelse vedtaget. De nye regler skal blandt andet styrke beskyttelsen af forbrugerne, når de handler online – i hele EU. Medlemslandene har to år til at implementere reglerne. Læs med her og bliv klogere på de nye tiltag.

Tydeligere, hvem du handler med

Når du shopper på online markedspladser, er det ikke altid helt nemt at gennemskue, om du handler med en privatperson eller en virksomhed. Men hvis du handler med en privatperson, har du ikke samme forbrugerrettigheder.

Derfor stilles der nu krav til, at online markedspladser informerer dig om, at du handler med en privatperson, og at handlen derfor ikke er omfattet af EU’s forbrugerbeskyttelsesregler.

Fremover skal du også oplyses om, hvorvidt det er markedspladsen eller sælgeren, der er ansvarlig for leveringen og for at håndtere tilbagelevering, hvis du fortryder købet (tip: Du har 14 dages fortrydelsesret fra du modtager varen, når du handler online).

Du kan læse mere om forskellen mellem at handle med en virksomhed og en privatperson på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk.

Kriterier for søgeresultater skal angives

Med de nye regler, skal der være mere gennemsigtighed på online platforme.

Online platforme kan både være markedspladser, hvor varer er sat til salg, men også prissammenligningssider eller websider med brugeranmeldelser.

De skal fremover informere dig, hvis en virksomhed har betalt sig til en højere placering i søgeresultater.

Derudover skal disse sider fremover informere dig om, hvilke kriterier, dine søgeresultater rangeres efter. Det kan fx være pris, afstand, brugeranmeldelser eller en kombination.

Personaliserede prisfastsættelser skal oplyses

I dag er det muligt for en virksomhed at fastsætte en individuel pris til forbrugere, som har vist interesse for deres produkt tidligere.

Fremover vil det være et krav, at du bliver informeret, hvis den pris du får tilbudt er baseret på din personlige adfærd.

Med de nye regler skal det være tydeligt, hvis der er en risiko for at den pris, du bliver vist, er højere på grund af din individuelle forbrugeradfærd.

Betalte brugeranmeldelser forbydes

Brugeranmeldelser kan være en god måde at tjekke om den vare, du vil købe, eller virksomheden du køber fra, har et godt omdømme. Derfor skal forbrugerne kunne stole på brugeranmeldelser på nettet.

Med de nye regler bliver det tydeliggjort, at det er forbudt for virksomheder fx at hyre egne medarbejdere til at lave brugeranmeldelser eller betale andre for at skrive falske brugeranmeldelser. Det bliver også forbudt at manipulere med brugeranmeldelser.

Nye krav til rabatangivelser

Med de nye regler kan sælgere fremover ikke sætte prisen kunstigt op kort tid før de laver et ”tilbud”.

Hvis en virksomhed vil skilte med prisnedsættelser som fx ”spar 30%”, er den efter de nye regler forpligtet til at bruge den laveste pris, den har solgt varen til de seneste 30 dage, når den udregner besparelsen.

I Danmark er der allerede regler om dette i Forbrugerombudsmandens retningslinjer for prismarkedsføring, men fremover vil det gælde i hele EU. 

Nye muligheder for kompensation ved vildledende markedsføring

Eksisterende EU-regler gør det muligt for nationale håndhævelsesmyndigheder (i Danmark er det Forbrugerombudsmanden) at stoppe vildledende markedsføring, men som forbruger kan du ikke forvente økonomisk kompensation.

Det ændrer sig med de nye regler, som skal gøre det muligt for dig at kræve fx økonomisk kompensation eller en prisreduktion, hvis du er blevet vildledt.

Hvornår træder reglerne i kraft?

De nye regler skal implementeres i medlemslandenes nationale lovgivning inden for 24 måneder. Du kan læse mere om de nye regler i Europa-Kommissionens factsheet (PDF på engelsk).

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.