Med de nye rammer for samarbejdet er der særligt fokus på de nye, digitale forbrugsmønstre. Der er blandt andet tilføjet flere områder for samarbejdet. Der vil derudover være flere muligheder for at sætte ind overfor fupmetoder på nettet, blandt andet ved hjælp af mystery shopping og tests af online køb.
De nye regler ændrer den såkaldte CPC-forordning, der sætter rammerne for samarbejdet i det, der kaldes CPC-netværket - Consumer Protection Cooperation Network. Netværket består af de nationale håndhævelsesmyndigheder. I Danmark er det bl.a. Forbrugerombudsmanden.
Forbedret advarselssystem på tværs af grænser
Med de nye regler er der også åbnet mulighed for, at fx Forbruger Europa-netværket og forbrugerorganisationer får en formel adgang til at at varsle myndighederne, når vi oplever, at der sker overtrædelse af EU´s forbrugerrettigheder.
I Forbruger Europa-netværket har vi i flere år arbejdet målrettet med at styrke vores arbejdsrutiner, så vi hurtigt spotter problemerne og kan levere velunderbyggede advarsler.
Du kan læse meget mere om de nye regler her: Consumer Protection Cooperation Framework
Workshop i Bruxelles om de nye rammer
Præcist et år før de nye regler træder i kraft, var leder af Forbruger Europa, Lars Arent, til workshop om det fremtidige samarbejde med myndighederne i Bruxelles. Her præsenterede leder af det franske Forbruger Europa-kontor, Bianca Schultz, det advarselssystem, som vi har bygget op til at advare hinanden og myndighederne om mulige fupmetoder og -virksomheder.
Workshoppen blev afholdt af Europa-Kommissionen og den europæiske forbrugerorganisation, BEUC.