Nyheder

Ny EU-dom: Flyselskaber kan ikke kræve boardingpas, når du søger kompensation for forsinkelse

Den 24. oktober 2019 kom EU-domstolen med en ny afgørelse på flypassagerområdet: Flyselskaberne kan ikke kræve, at du sender dit boardingkort med, hvis du søger kompensation for forsinket eller aflyst fly.

Du venter og venter i lufthavnen, men hver gang du kigger på afgangstavlen, er der en ny forsinkelse på dit fly. Efter fire timer med lufthavnsmad og slæben-rundt-på-bagagen, kan du endelig gå ind i flyet sammen med de andre udmattede passagerer. I ankommer til destinationen sent om natten og starten på den ferie, du lige havde glædet dig til, får et hak i lakken.

Men heldigvis er du berettiget til kompensation, tænker du. Efter et par klik rundt på Forbruger Europas kompensationsberegner, kan du se at du har ret til 250 euro.

Men da du er kommet hjem igen og sender en klage ind til flyselskabet, beder de pludselig om dit boardingkort.

Og hvor var det nu lige, du lagde det?

Det behøver du faktisk ikke bekymre dig om længere ifølge en ny afgørelse fra EU-domstolen. Flyselskaberne må nemlig ikke kræve, at du sender boardingkortet ind til dem, når du søger kompensation.

Hvad er baggrunden for dommen?

Grunden til, at sagen blev taget op var, at flyselskaberne har krævet at man kunne dokumentere, at man var til stede i check-in. Flypassagererne i sagen gjorde dog gældende, at det ikke giver mening, når man kan få sit bordingkort, mens man sidder derhjemme ved at tjekke ind på computeren eller mobilen. Domstolen var enig.

Du kan dog stadig ikke kræve kompensation, hvis du ikke var ombord på det forsinkede fly, men det vil være flyselskabet, som skal bevise, at du ikke var det.

Du kan læse afgørelsen her.

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.