Europadag 2018: 25 år med EU for forbrugerne

I år fylder det europæiske marked 25 år. Siden 1993 har europæerne kunne se deres forbrugerrettigheder udvikle sig i deres daglige liv; Fortrydelsesretten for nethandlen er harmoniseret, man har mindst to års reklamationsret på køb i andre EU-lande og en stærkere forbrugerbeskyttelse når man rejser med fly, tog, båd eller bus. Forbruger Europa-netværket har kastet et blik på nogle af de vigtigste forandringer på forbrugerområdet.

Online køb: 14 dage til at ombestemme sig!

Når man som europæisk forbruger har modtaget en vare fra en europæisk sælger, som ikke lige er sagen alligevel, kan man være sikker på, at man kan fortryde sit køb i minimum to uger fra varen er ankommet. Den 13. juni 2014 blev fortrydelsesrettens periode fastsat til 14 dage for køb fra europæiske internetsider. Dermed er reglerne harmoniseret – ens for alle – og de europæiske forbrugere har mere klarhed over deres rettigheder, når de køber varer online. 

Rettigheder ved rejser med fly, tog, bus og båd

Hvad enten man rejser fra et EU-land med fly, tog, bus eller båd, er der EU-regler, som beskytter den rejsende. Med regler som sikrer, at man kan få pengene retur, omkostningsfri omlægning af rejsen eller kompensation, har EU forsynet forbrugerne med rettigheder ved uheldige hændelser på rejser, uanset hvilken transport man har valgt. 

Forbruger Europa-netværket: Hjælper med at løse tvister ved handel over grænserne

Kommissionen og medlemslandene skabte Forbruger Europa-netværket i 2005 med det formål at informere EU-borgerne om deres rettigheder som europæiske forbrugere og hjælpe med at løse tvister ved handel over grænserne. Alene i det danske Forbruger Europa-kontor blev mere end 3.000 forbrugere i 2017 hjulpet med klagesagsbehandling og gode råd. Der var derudover rekordmange besøgende på de centerets tre hjemmesider www.forbrugereuropa.dk, www.consumereurope.dk og www.flyregler.dk.

Netværket består af 30 forbrugercentre fordelt i alle EU-medlemsstater samt Norge og Island, der samarbejder om at nå frem til en løsning på borgernes forbrugertvister.

Mand med iPad

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?