Black Friday: Er tilbuddet for godt til at være sandt? Så pas på!

21. november 2018

Du kan gøre en virkelig god handel på det, som år efter år indtager førstepladsen som den største salgsdag i Danmark, Black Friday. Men selvom nettet er fyldt med gode tilbud, bør man være forsigtig: Der kan følge et uønsket abonnement med, når du finder en usædvanligt billig vare online.

Når startskuddet lyder til Black Friday på fredag, er det ikke kun de fysiske butikker, som bugner med gode tilbud. Forbrugerne sidder klar til at klikke sig frem til gode tilbud på nettet – men særligt her er det en god idé at være påpasselig.

Flere og flere forbrugere bliver nemlig lokket ind i dyre abonnementsfælder på nettet. Det sker normalt ved, at man finder et ualmindeligt godt tilbud og køber det, uden at lægge mærke til, at der følger et abonnement eller klubmedlemskab med.

"Sidste år havde vi 196 klagesager om abonnementsfælder. Det var en væsentlig stigning i forhold til året før," siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa.

Et af de tricks, der benyttes, er at forbrugeren bliver bundet til et medlemskab eller abonnement sammen med købet af en vare, uden at det er oplyst tydeligt nok. Forbrugeren opdager derfor ikke noget, før der trækkes mærkelige beløb på kontoen.  

"Vi arbejder fortsat med vores kolleger i hele det europæiske Forbruger Europa-netværk og med Forbrugerombudsmanden for at komme problemet til livs." siger Lars Arent. 

Tre tips til at tjekke tilbuddet

Fælderne er ofte godt kamufleret og vanskelige at identificere, men der er alligevel nogle forholdsregler, man kan tage:

  • Vær opmærksom på, om der står noget om et abonnement eller klubmedlemskab på alle trinnene i købsprocessen
  • Vær kritisk! Hvis et tilbud virker for godt til at være sandt, så tænk dig om en ekstra gang inden du handler
  • Hvis du er usikker på, om tilbuddet er ægte, så søg efter oplysninger om sælgeren på nettet

Er du gået i en fælde på nettet?

  • Meld dig ud af abonnementet så hurtigt som mulig.
  • Har du oplyst dine betalingskort oplysninger, så spær kortet.
  • Er pengene allerede blevet trukket fra din konto, så kræv pengene tilbage gennem din bank

Er du i tvivl om, hvad du skal gøre? Så kontakt Forbruger Europa – vi hjælper gerne med råd og vejledning!

Her kan du læse mere om, hvordan du undgår skjulte abonnementer og svindelhjemmesider – og hvad du kan gøre, hvis du er blevet ramt.    

Du kan læse mere om, hvordan du handler sikkert på nettet på NETHANDEL #heltsikkert – en informationsindsats som blev lanceret den 17. november 2018 i samarbejde med 11 andre myndigheder og offentlige instanser.

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?