Forbrugere skal gennemskue fælderne på nettet

02. november 2017

Europæiske forbrugere er i stigende grad udsat for aggressiv og vildledende markedsføring på nettet. Og vores kritiske sans skal skærpes, hvis vi skal undgå at købe uønskede produkter eller blive snydt ind i abonnementer. Derfor har Forbruger Europa netværket lavet en film, som gør forbrugerne i stand til at genkende fælder på nettet.

Gratis prøvepakker på fx kosmetik eller et prøvemedlemsskab på et datingsite er blot eksempler på tilbud, der bliver heftigt markedsført på de sociale medier eller som pop-up reklamer. Disse påtrængende tilbud lokker mange europæiske forbrugere til at foretage impulsive og uigennemtænkte køb og i nogle tilfælde uønskede køb.

Ofte mangler forbrugerne oplysninger om de aftalebetingelser, som de automatisk accepterer ved at modtage det gratis tilbud, fx at man automatisk bliver bundet til et abonnement, der koster penge. Forbrugeren kan dog ikke blive bundet til et køb med betalingsforpligtelse, hvis man ikke har givet sin accept. Ifølge EU’s forbrugerbeskyttende regler, kan sådan et tilbud blive betragtet som vildledende, og det er ikke bindende. Derfor er det vigtigt, at forbrugerne aktivt tilbageviser sælgere, der forsøger at kræve betaling for et produkt eller en ydelse, som forbrugeren ikke har accepteret.

Viden er forbrugerens forsvar

Hvis forbrugere vil undgå uønskede pakker og abonnementsfælder på nettet, så er det vigtigt, at de kan gennemskue fælderne og har kendskab til basale forbrugerrettigheder. Forbrugerne skal vide, at de kan afvise at betale for en uanmodet pakke eller et abonnement, de ikke selv har accepteret.

Desværre viser en undersøgelse*, at europæiske forbrugere har begrænset viden om, hvad de kan gøre, når de modtager en uønsket pakke eller abonnement. Forbrugerne mangler især viden om muligheden for at gøre indsigelse over for banken og få tilbageført en betaling på deres betalingskort.

Forbruger Europa præsenterer en film, der på en enkel og humoristisk facon afslører nogle af de metoder, der karakteriserer fælder på nettet. Formålet er, at give forbrugeren et indblik i fælderne, så de bliver lettere at genkende.

”Denne film og vores 5 tommelfingerregler om fælder på nettet kan udruste forbrugere med viden til at protestere aktivt, hvis de føler sig narret ind i et abonnement eller køb af en vare. Måske kan vi endda undgå, at forbrugere i det hele taget bliver narret,” siger Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa kontor.

 

5 tommelfingerregler – sådan undgår du fælder på nettet

  1. Inden du skriver dit navn og adresse, så tjek, om du bliver bundet til et køb eller et abonnement.
  2. Det skal tydeligt fremgå ved bestillingen af en prøvepakke / prøveabonnement, hvis du bliver bundet af et abonnement.
  3. Du er ikke forpligtet til at returnere eller betale for en pakke, du ikke har bestilt.
  4. Det er altid sælgeren, der skal kunne bevise, at du har accepteret et køb.
  5. Hvis sælgeren hæver penge på dit betalingskort uden din accept, så kan du gøre indsigelse over for din bank, for at få tilbageført pengene.

Læs mere om prøvepakker og skjulte abonnementer

* Den svenske forbrugerstyrelse og Forbruger Europa i Sverige har bestilt undersøgelsen. Det er en kvantitativ undersøgelse foretaget af Sifo Kantar i de seks lande Sverige, Norge, Finland, Holland, Belgien og Østrig. Landene er udvalgt, fordi de har rapporteret det største antal problemer med abonnementsfælder inden for Forbruger Europa netværket.

Download rapporten (på engelsk)

OM FORBRUGER EUROPA

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

KONTAKTINFORMATION

For yderligere information kontakt journalist Stine Sofie Mathisen på telefon 41 71 52 63 eller stma@forbrugereuropa.dk

Sidst opdateret: 02. november 2017

Kunne du bruge siden?