Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Flere forbrugere får hjælp til at klage i udlandet

30. januar 2017 - Sidst opdateret: 30. januar 2017

Antallet af danskere, der søgte råd og vejledning om deres forbrugerrettigheder hos Forbruger Europa, er fordoblet på et år. Flere fik også hjælp til at føre konkrete klagesager over grænserne.

Danske forbrugere benytter i stigende grad nettet, når de skal købe tøj, booke rejser eller leje bil i udlandet.  Den stigende interesse for at handle digitalt på tværs af grænser betyder også, at flere og flere søger viden om deres rettigheder som forbruger i udlandet.

Alene fra 2015 til 2016 fik Forbruger Europa 119 % flere henvendelser på telefon, chat og mail. Danskerne stillede oftest spørgsmål om flyrejser, billeje, køb af elektronik og sportsudstyr samt ferier og kulturelle oplevelser. Mange søgte også svar på hjemmesiden, hvor antallet af besøg i samme periode steg med 60 % fra 41.270 til 66.376 besøgende.

"Vi oplever, at danskerne efterspørger mere viden og hjælp i takt med, at de nethandler mere over grænser. Samtidig er vores hotline mere tilgængelig, da det nu er muligt både at chatte, maile ringe og skrive spørgsmål til os på vores hjemmeside," siger leder af det danske Forbruger Europa kontor, Lars Arent.

Hvem klager vi over?

Udover at besvare henvendelser i hotlinen, så hjælper Forbruger Europa netværket også forbrugere med konkrete klager mod erhvervsdrivende i andre EU-lande, Island og Norge. I 2016 modtog vi 942 klagesager, hvilket er 21 % flere end året før. Heraf var 687 af klagerne fra danske forbrugere over udenlandske firmaer, hvilket er 48 % flere end i 2015.

Også i 2016 var flyrejser det største klageområde med 318 klager. Vi modtog næstflest klager over prøvepakker og skjulte abonnementer med 143 klager. Herefter er de største klageområder; billeje med 65 klager, ferieindkvartering med 40 klager og beklædning med 37 klager.
 
Læs mere: Forbruger Europas klagestatistik for 2016 (pdf)          

Hvad er Forbruger Europa?

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island. Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?