Skip navigation

SAS' aflysninger: Sådan er dine rettigheder

25. januar 2016

SAS aflyser 766 afgange fra februar og frem til midten af maj. Årsagen er mangel på piloter. Bliv klogere på, hvad du har krav på, hvis din flyafgang bliver aflyst.

Omkring 10.000 passagerer, der allerede har booket billet, vil blive påvirket af det skandinaviske luftfartsselskabs 766 aflyste flyvninger, skriver check-in.dk.

Aflysningerne rammer mest de nordeuropæiske ruter, hvor det især er weekendafgange samt ruter med natstop, der vil blive berørt.

Aflysningerne skyldes akut pilotmangel i SAS' datterselskab Cimber.

Flyrejsendes muligheder ved aflysning

Hvis SAS aflyser din flyafgang, så har flyselskabet pligt til at hjælpe dig videre. Det betyder, at du som flypassager har ret til tilbagebetaling af købesummen, ombooking til næste ledige afgang eller ombooking til et senere tidspunkt, når et fly aflyses.

Du kan også have ret til kompensation, når din flyafgang bliver aflyst, men der kan forekomme visse omstændigheder, hvor kompensationsretten bortfalder. Du har fx ikke krav på kompensation, hvis du har fået besked om flyaflysningen mindst to uger før afrejsetidspunktet.

Hvis du er berettiget til kompensationen, så ligger den på mellem 250-600 EUR, og den afhænger af, hvor lang en flyvning, der er tale om.

Du kan desuden have ret til erstatning, hvis du har haft udgifter på grund af flyaflysningen til fx køb af nye billetter.

Hvis du som flypassager er i tvivl om, hvornår du har ret til erstatning eller kompensation, så kan du kontakte Forbruger Europa, som kan vejlede om dine muligheder.

Desuden råder Forbruger Europa til, at du kontakter flyselskabet for at afklare, hvordan du skal forholde dig, hvis din flyafgang er blevet aflyst.

Læs mere om flyaflysning

Kontakt Forbruger Europa

Mandag til fredag kl. 9-12 kan forbrugere ringe på telefon 41 71 52 00 eller chatte med os!

 

Sidst opdateret: 25. januar 2016

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?