Skip navigation

Flypassagerer snydes for kompensation

26. januar 2016

Nogle flyselskaber respekterer ikke passagerernes ret til kompensation. Dertil er der en række problemer ved at betale private virksomheder for at hjælpe med at få kompensationen. Det viser en rapport fra Forbruger Europa. Med en ny kampagne ønsker Forbruger Europa at lære passagererne at håndtere deres klager selv.

Antallet af flyrejsende er stigende. Derfor er passagerrettigheder en af de vigtigste forbrugerrettigheder inden for EU. 

Det største klageområde for Forbruger Europa netværket er flyrejser. Netværkets klagestatistikker viser, at adskillige flyrejsende forsat har svært ved at få udbetalt deres kompensation, når flyet har været forsinket eller aflyst.

Forbruger Europa netværket har netop udarbejdet en rapport om passagerrettigheder. Rapporten fremhæver disse specifikke problemer i tilfælde af forsinkede og aflyste fly:

  • Flyselskaberne oplyser ikke passagererne om deres rettigheder
  • Flyselskaberne assisterer ikke passagererne
  • Flyselskaberne respekterer ikke retten til kompensation

Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa kontor, udtaler:

»Flyselskabet skal oplyse forbrugerne om deres rettigheder, når flyet er forsinket eller aflyst. Men vi får ofte henvendelser fra forbrugere, der ikke blev informeret, fik en betydelig mindre kompensation end de havde ret til, eller også afviste flyselskabet pure et berettiget krav om kompensation.«

Forbrugere mangler kendskab

Færre end hver tredje forbruger kender retten til kompensation ved aflyste og forsinkede fly, og blot hver sjette forbruger ved, hvilke flyvninger, der er omfattet af kompensationsreglerne. Det viser en undersøgelse, som Megafon har gennemført for Forbruger Europa.*

»Mangel på viden blandt forbrugere om deres rettigheder og manglende efterlevelse af passagerrettigheder hos nogle flyselskaber har skabt favorable vilkår for virksomheder, der tjener penge på at hjælpe forbrugere med at søge kompensation,« siger Lars Arent.

Rapporten fra Forbruger Netværket undersøger denne nye forretningsmodel, hvor private klagevirksomheder inddrager en andel af forbrugerens potentielle kompensation. Der er imidlertid nogle problemer ved at bruge disse klagevirksomheder. Forbrugerne får mindre end det, de har krav på, når de skal betale en del af kompensationen til virksomheden. Dertil kan forbrugeren have andre krav end kompensation, som klagevirksomheden ikke håndterer eller ikke vejleder om, fx ret til erstatning for køb af nye flybilletter eller udgifter til hotel.

Enkelt og gratis at klage selv

»Hvis forbrugerne forstod at bruge deres rettigheder, og hvis flyselskabet ville behandle forbrugernes klager i overensstemmelse med reglerne på området, så behøvede forbrugere ikke betale private klagevirksomheder for at håndtere deres klagesager,« siger Lars Arent.

I de tilfælde, hvor forbrugeren ikke kan komme overens med flyselskabet, så kan forbrugeren få ført sin klagesag gennem offentlige myndigheder, fx Trafikstyrelsen i Danmark. Eller få hjælp fra Forbruger Europa, der kan vejlede og assistere - uden at forbrugeren skal fraskrive sig en del af sin kompensation

flyregler.dk kan du få klar besked om, hvad du har krav på, hvis dit fly er aflyst, forsinket, overbooket eller bagagen er bortkommet. På Forbruger Europas hjemmeside, forbrugereuropa.dk, kan du desuden finde gode råd om, hvordan du indgiver en klage til et flyselskab, og du kan teste din viden om passagerrettigheder i en quiz.

* Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet Megafon. Der er i alt gennemført 1012 interview, i perioden 26. november – 8. december 2015.

Hvad er Forbruger Europa?

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land. Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island.  Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Læs mere

Flyrejsende betaler dyrt for at få deres kompensation

Tjek kontrakten - inden du indgår aftale med en klagevirksomhed!

Rapport om flypassagerers rettigheder
 

 

Sidst opdateret: 26. januar 2016

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve. Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement.

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?