Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Klag straks ved manglende levering

26. marts 2015 - Sidst opdateret: 26. marts 2015

Forbruger Europa har på kort tid modtaget en række henvendelser fra skuffede forbrugere, der ikke har modtaget deres forudbetalte varer fra en online kopimøbelforhandler Interior Addict. Så hvordan bør du forholde dig, hvis din vare ikke bliver leveret?

Har du købt en vare eller tjenesteydelse på nettet, som du ikke har modtaget? Så kan du måske få tilbagebetalt dine penge gennem din bank. Banken kan dog kun tilbagebetale dine penge, hvis du har klaget til sælgeren først.

I sagerne med kopimøbelforhandleren Interior Addict kan det imidlertid være svært for forbrugere at få kontakt til sælgeren. Kopimøbelbutikken er tidligere blevet dømt som ulovlig i Danmark, og hjemmesiden er derfor spærret.

”Du må dokumentere over for din bank, at du har forsøgt at klage til sælger. Fx ved at lave et skærmprint af de blokerede internetsider og fremvise kopier af de e-mails, du har afsendt til sælger,” forklarer Lars Arent, der er leder af Forbruger Europas danske kontor.

I nogle tilfælde kan du også kontakte dit kreditkortselskab. Om kreditkortselskabet vil tilbagebetale dine penge afhænger af den aftale, du har indgået med dem. Hvis du har betalt dine varer med en kontooverførsel, kan det være vanskeligt at få pengene retur.

Du kan kontakte Forbruger Europa og få vejledning, hvis du ikke kan finde en løsning med sælger eller banken.

Undersøg altid sælgers baggrund

Når du handler på nettet, anbefaler Forbruger Europa, at du altid tjekker sælgers baggrund, inden du bestiller varer. En simpel internetsøgning kan ofte afsløre mediernes eller andre forbrugeres negative omtale af sælgeren.

Eksempelvis blev virksomheden Interior Addict i 2014 dømt for at krænke ophavsretten ved at sælge kopidesign. De danske internetudbydere har efterfølgende været forpligtet til at blokere virksomhedens hjemmesider.

I praksis er det svært at opretholde en total blokering, da en virksomhed kan oprette nye hjemmesider. Det har formentlig også været tilfældet med Interior Addict, idet danske forbrugere har været i stand til at placere ordrer hos virksomheden helt frem til starten af 2015.

I Forbruger Europa kender vi også til lignende sager med Interior Addict fra vores søsterkontor i Norge.

Læs mere om dine rettigheder ved køb

 

 

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Troels Leth

Telefon 4171 5316

leth@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?