Skip navigation

Mandag, onsdag og fredag fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200). Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores kontaktoplysninger her

Forbrugere hænger på fejlbooking af tyske ferieboliger

11. maj 2015

Proceduren for booking af ferieboliger på tyske hjemmesider, forvirrer danske forbrugere. De får ubevidst afgivet ordre, og købet kan ikke fortrydes. Læs mere om, hvad du bør være opmærksom på, så du undgår at købe ved en fejl.

På en tysk hjemmeside for ferieboliger har du  tastet dine kontaktoplysninger og din ferieuge ind for at se, hvad bookingen vil koste. Prisen er for høj, så du forlader hjemmesiden igen uden at betale, for at lede videre et andet sted. Tre dage efter modtager du imidlertid en ordrebekræftelse og en opkrævning fra sommerhusudlejeren med posten. Du nægter have foretaget et køb og kontakter udlejeren for at forklare dette. Udlejeren mener, at du har gennemført ordren og accepteret på hjemmesiden.

Det kræver ekstra opmærksomhed som dansk forbruger at navigere på hjemmesider, der har et andet sprog og tilmed en anden procedure for bestilling. Forbruger Europa får jævnligt sådanne henvendelser fra forbrugere, der ved en fejl er kommet til at afgive en bestilling på en tysk hjemmeside. Men er du egentlig bundet, når du bare har indtastet dit navn?

Dit navn forpligtiger

"I danske netbutikker er kortbetaling den naturlige afslutning på et køb. Danske forbrugere er vant til, at de kan afbryde købet, så længe de ikke har indtastet kreditkortoplysninger. Sådan forløber købet ikke nødvendigvis i andre lande," siger Lars Arent, der er leder af Forbruger Europa.

Booker du en feriebolig eller køber en pakkerejse på en udenlandsk hjemmeside, skal du være opmærksom på, at selvom du ikke har indtastet dine kreditkortoplysninger, men oplyst fx navn, adresse og e-mail adresse, kan du have foretaget et køb. I fx Tyskland er det helt normalt, at man bestiller en vare uden at betale med betalingskort, men i stedet får en opkrævning med posten efterfølgende. For at få klar besked om, hvad du kan forvente, så må du læse hjemmesidens informationer om køb grundigt. Du bør i udgangspunktet ikke acceptere handelsbetingelser og indtaste dit navn og andre personlige oplysninger, før du er sikker på, at du vil købe den pågældende vare eller ydelse.

Ingen fortrydelsesret på reservationer

"Forbrugere er vant til, at de har en fortrydelsesret ved køb af varer på nettet, men der gælder ikke en fortrydelsesret ved leje af logi, fx reservationer af ferieboliger. Det betyder, at du alene har ret til at fortryde aftalen, hvis det fremgår af de aftalebetingelser, som I har accepteret ved købets indgåelse," forklarer Lars Arent.

Hvis du har spørgsmål eller problemer med en booking på en udenlandsk hjemmeside, og det ikke er muligt at finde en løsning med den erhvervsdrivende, så kan du kontakte Forbruger Europa. Vi kan vejlede om dine rettigheder og hjælpe med at klage, når du har et problem med en sælger i et andet EU-land, Norge og Island.

Læs mere: Hæfter jeg for en feriebooking på nettet, når jeg ikke har gennemført betaling?

 

Få flere nyheder fra Forbruger Europa

Tilmeld nyhedsbrev

Sidst opdateret: 11. maj 2015
Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?