Skip navigation

Hvor lang leveringsfrist har sælgeren ved køb af varer på nettet?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Når du bestiller varer på nettet, skal sælgeren levere inden 30 dage, medmindre I har aftalt andet. Hvis sælgeren ikke overholder fristen, kan du hæve købet.

Sælgeren har som udgangspunkt en frist på 30 dage til at levere varen, når du køber varer på nettet. Har sælgeren oplyst en anden leveringstid ved købet, fx leveringstid 5 hverdage, så er det den frist, der gælder.

Visse varegrupper er undtaget leveringsfristen på 30 dage, fx køb af fødevarer og dagligvarer.

Hvis sælgeren ikke har sendt varen, så du modtager den inden for leveringsfristen, så skal du rykke sælgeren og sætte en ny frist (nachfrist). Hvis sælgeren derefter ikke opfylder aftalen inden for nachfristen, så kan du hæve købet og få dine penge igen. Hvis du vælger at hæve købet, skal du informere sælgeren skrifteligt om dette. Sælgeren skal hurtigst muligt tilbagebetale dine penge.

Tjekliste

  • Kontakt sælgeren, hvis du vælger at hæve købet på grund af forsinket eller manglende levering
  • Kontakt din bank og bed dem om at tilbageføre det betalte beløb, hvis du har betalt med betalingskort
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis sælgeren ikke leverer varen og ikke vil tilbagebetale pengene
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Esben Zeuthen d. 20. januar 2018 kl. 13:25

Hvor lang tid har sælgeren (i UK) til at undersøge en pakke, der ikke er blevet leveret på det aftalte tidspunkt? Konkret er der gået en måned siden varen skulle være leveret, og jeg henvendte mig første gang. Sælger nægter at sende en ny vare, men bliver ved at bede mig vente. Det har i øvrigt været småt med oplysninger omkring deres kommunikation med transportøren - de vil ikke dele kommunikation udvekslet med transportøren i forbindelse med sagen. Derfor har jeg mistet tilliden til, at de seriøst forsøger at løse problemet, og overvejer at bruge et klagenævn eller tage retslige skridt, men jeg vil naturligvis give dem den behandlingstid, de evt. har ret til. Pengene er trukket fra mit kreditkort for længst.Track & Trace har ingen information om, at pakken skulle være kommet til DK.

Svar

af Christiane d. 01. februar 2018 kl. 00:00

100 %

Sælger skal leverer til aftalt tid

Ansvaret for pakkens fremkomst ligger hos sælgeren. Som du kan læse på Forbruger Europas hjemmeside har sælgeren maximalt 30 dage til at levere din pakke. Har sælgeren sat en kortere frist, er det den der gælder. Når fristen overskrides kan du gøre følgende:

  • Sende en rykker til sælgeren med påkrav om levering
  • Sætte en ny rimelig leveringsfrist
  • Hvis sælgeren ikke leverer, kan du hæve købet

Hvis du har foretaget købet med et betalingskort og sælger ikke vil levere efter ovenstående, har du også mulighed for at bede din bank om at trække pengene tilbage (charge back). Du kan læse mere om mulighederne for charge back her.

Hvis du ikke finder en løsning med sælgeren, kan du oprette din klage hos Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvor lang leveringsfrist har sælgeren ved køb af varer på nettet?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?