Skip navigation

Er jeg automatisk sikret mod konkurs, når jeg køber flybilletter?

Spørgsmål / Svar

19. juni 2013

Rejsegarantifonden skal sørge for hjemtransport af flyrejsende, der strander som følge af sælgerens konkurs.

Din flyrejse er omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis du har købt flybillet med udrejse og hjemrejse til en dansk lufthavn. Rejsegarantifonden skal sørge for hjemtransport af flyrejsende, der strander som følge af sælgerens konkurs og har en hjemrejsebillet til Danmark. Sælgeren er den, man har købt billetten hos, fx flyselskab eller rejsebureau. 

Afrejste passagerer prioriteres først. Hvis der er tilstrækkelige midler i fonden dækkes også hele eller dele af forudbetalinger for flybilletter, der endnu ikke er påbegyndt, dog med en selvrisiko på 1.000 kr. pr. person.

Tjekliste

  • Betal med et internationalt betalingskort, så har du mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen i tilfælde af konkurs
  • Rejsegarantifonden skal sørge for hjemtransport, hvis du er ude at rejse, når konkursen indtræffer
  • Rejsegarantifonden giver måske erstatning ved konkurs for forudbetalte flybilletter
Sidst opdateret: 23. september 2016

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Britta d. 04. marts 2019 kl. 18:35

Min søn og hans venner har købt flybilletter med Germania gennem Bravofly. Det er betalt med min søns visa. Hvad er mulighederne for at de får nye billetter alternativt pengene igen. Det er billetter Hamburg-tyrkiet retur til sommer

Svar

af Anette d. 05. marts 2019 kl. 09:19

76 %

Da billetterne er booket hos en Bravofly, er billetterne formentlig tabt. Det skyldes, at Bravofly sandsynligvis alene optræder som formidler af flybilletter og ikke er ansvarlig for gennemføre selve rejsen. 

Hvis Bravofly har taget et gyldigt formidlingsforbehold, har de opfyldt deres forpligtelse i og med, at flybilletterne blev udstedt, og har dermed ikke ansvar for ombooking eller tilbagebetaling. Prøv at kontakte Bravofly skriftligt for at finde ud af, hvorledes de forholder sig til situationen. 

Kravet kan i sidste ende anmeldes til konkursboet, når det bliver offentliggjort, hvem kurator er. 

Bravofly er hjemmehørende i Schweiz, og Forbruger Europa har derfor ikke mulighed for at hjælpe mod selskabet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Niels Andersen d. 14. februar 2019 kl. 12:36

Jeg er på rejse i Sydamerika og fløj hertil på en oneway billet. Nu har jeg bestil en oneway billet hjem igen. Men hvordan er jeg dækket med sådanne billetter? De er betalt med visa/dankort

Svar

af Kristina d. 15. februar 2019 kl. 15:29

79 %

Ikke omfattet af Rejsegarantifonden ved to oneway-billetter

Når du køber billetterne ad to omgange, er det ikke en samlet rejse med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn. Derfor er du ikke dækket af Rejsegarantifonden i det tilfælde.

 

Du er måske dækket af VISA, men oftest er det Dankort-delen af kortet, man betaler med, og så er der ikke en forsikring. Kontakt din bank for at høre nærmere.

 

  • Læs mere om Rejsegarantifondens dækning på deres hjemmeside
  • Hvis du har en rejseforsikring, kan det være, at den dækker

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Erik Bøjstrup d. 06. februar 2019 kl. 17:07

Hej Har i weekenden købt 2 flybilletter direkte ved GERMANIA (tysk luftfartsselskab) Afgang Hamburg - Tyrkiet i juni måned. Her i går melder de sig konkurs. Har betalt med MasterCard. Min bank beder mig om at kontakte den tyske rejsegarantifond før de kan/må hjælpe. (Troede ikke at rejsegarantifonde skal hjælpe når det kun er flybilletter og ikke pakkerejser) Problemet er at jeg simpelthen ikke kan finde et link til deres side, men kun en masse paragraffer. Håber i kan hjælpe Erik,

Svar

af Kristina d. 12. februar 2019 kl. 11:58

82 %

Germania insolvente

Flyselskabet har indgivet konkursbegæring den 4. februar 2019. Når du har købt flybillet direkte ved flyselskabet, og det ikke indgår som en del af en pakkerejse, er der er meget dårlige chancer for at få nogen penge tilbage. Der er ikke nogen rejsegarantifond i Tyskland, der dækker din situation. Derimod kan du være dækket via MasterCards forsikring.

  • Den foreløbige bobestyrer er Rüdiger Wienberg: https://www.hww.eu/germania/
  • Tal med din bank igen og udfordr dem på kravet om at kontakte den tyske rejsegarantifond – få dem eventuelt til at sende dig den e-mailadresse, de mener, du skal kontakte
  • Hvis du fortsat ikke får sagen løst, så kontakt Forbruger Europa igen

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Axel Bachmann d. 09. november 2018 kl. 19:56

Hvis jeg køber kun flyrejse ved Sunexpres.com på deres hjemmeside med MasterCard i dag, med afrejse Maj 2019, og dette Tyrkiske flyselskab går konkurs i mellemtiden, har jeg så mulighed for at få mine penge retur ? mvh

Svar

af Christiane d. 13. november 2018 kl. 07:11

93 %

Rejsegarantifonden dækker flybilletten, hvis du har ud- og hjemrejse fra Danmark

Hvis du alene har købt en flybillet og denne har ud og hjemrejse i Danmark er du omfattet af rejsegarantifondens dækning, hvis sælgeren går konkurs. 

 

Hvis sælgeren udtrykkeligt har oplyst, at de alene er formidler, så dit køb i virkeligheden er foretaget med det konkrete flyselskab skal flyselskabet være gået konkurs, før du er omfattet af rejsegarantifondens dækning. 

 

Da du har købt billetterne med et MasterCard er det også muligt at søge om charge back, hvis du ikke kan udnytte de konkrete flybilletter efter konkursen. I så fald kan det anses som om du ikke har modtaget den vare du har betalt for. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Chris d. 05. januar 2018 kl. 09:02

Hej. Vi skal en gruppe på knap 20 personer afsted med fly fra Hamburg og bestiller formentlig via Norwegian. I tilfælde af konkurs, hvordan er vi så stillet?

Svar

af Anette d. 08. januar 2018 kl. 00:00

82 %

Betal billetterne med et internationalt kreditkort 

Det sikreste vil være at betale med et internationalt kreditkort, fx VISA eller MasterCard.

  • Vær i den forbindelse opmærksom på, at dette IKKE gælder for Dankort, inklusive VISA/Dankort, hvis flyselskabet, I køber billetterne hos, også er registreret i Danmark.
  • Hvis der indtræffer en konkurs, afhænger jeres rettigheder af flere faktorer, blandt andet, om det sker før afrejsen, eller om I er ude på destinationen og har brug for hjælp til at komme hjem. De afhænger også af, om I har afrejse og ankomst i Danmark. Hvis I ikke har afrejse/ankomst i Danmark, kan I ikke søge hjælp hos Rejsegarantifonden.
  • Har I betalt med et internationalt kreditkort, kan jeres kortudsteder hjælpe med tilbageførsel af pengene for flybilletterne. Øvrige mistede krav skal anmeldes i konkursboet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Sisse Mürer Højer d. 17. december 2017 kl. 20:01

Vi har købt billetter tur/retur fra Hamburg til Innsbruck d. 22. januar og d. 28. januar med flyselskabet Niki, som lige er gået konkurs. Har vi noget at kunne gøre i denne sag, det er jo ikke afrejse fra og til dansk lufthavn. Det hele er uoverskueligt, og jeg beder om hjælp til at forstå hvad vi kan gøre.

Svar

af Peter d. 19. december 2017 kl. 00:00

80 %

Usikkerhed om Fly Nikis fremtid

På nuværende tidspunkt er det usikkert, hvordan Air Berlins konkurs vil påvirke datterselskabet, Fly Niki. Fly Niki ser ud til, at enten blive erklæret konkurs eller opkøbt af en anden part. Hvad der gælder for passagerer med billetter til Air Niki er derfor også usikkert. Dette kan du gøre i mellemtiden:

  • Hvis du har betalt med Visakort eller Mastercard, bør du hurtigst muligt kontakte din bank og anmode om at få tilbageført pengene for billetterne.  
  • Hvis du har bestilt billetterne via en rejsearrangør, bør du hurtigst muligt kontakte rejsearrangøren med henblik på at få omlagt rejsen med et andet flyselskab.
  • På Fly Niki’s hjemmeside oplyses der om luftfartsselskaber, der tilbyder afgange som erstatning for Fly Niki’s, men du må her forvente at skulle betale for nye billetter - https://www.flyniki.com/en/start.php.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Cecilie d. 31. oktober 2017 kl. 21:18

Hej. Jeg har købt fire billetter via Tripmonster fra Kbh til new York den 30/6-18. Vi skal flyve med air Berlin, men hvad skal vi gøre, når de nu er i betalingsstandsning? Skal vi afvente, og hvem har ansvaret, hvis de går konkurs? Air Berlin, trip monster? Og hvad er vores muligheder for at få pengene igen. Vh Cecilie

Svar

af Kristina d. 03. november 2017 kl. 00:00

86 %

Air Berlin under konkursbehandling

Air Berlin blev den 1. november 2017 taget i konkursbehandling. Visse ruter kan være overtaget af andre flyselskaber, så du kan overveje at afvente lidt for at høre, om du bliver ombooket. Derudover kan du henvende dig til din aftalepart, Tripmonster, der som udgangspunkt har ansvaret for, at jeres rejse bliver gennemført.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Michael Stæhr d. 26. september 2017 kl. 05:46

Jeg har købt en retur billet København Chicago via FDM Travel. Afrejse København 23/08-2017 hjemrejse Chicago 05/10-2017. Jeg er altså i USA nu og har netop modtaget en mail fra FDM Travel, hvoraf det fremgår, at airberlin har aflyst alle afgange fra Chicago og at jeg ikke kan få refunderet min billet, De kan tilbyde mig en ny billet men den vil koste mere end det dobbelte af hvad jeg betalte oprindeligt. Har FDM Travel ikke en forpligtelse til at tilbyde en ny billet uden ekstra omkostninger for mig

Svar

af Kristina d. 26. september 2017 kl. 00:00

0 %

Sælgers ansvar for ombooking

Umiddelbart skal FDM tilbyde ombooking uden ekstraomkostninger for dig, da de er sælger af dine flybilletter. Det er altid en konkret vurdering, om de blot har ageret som formidlere (og derfor ikke er ansvarlige) eller som din direkte aftalepart med erstatningsansvar.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Mette d. 21. september 2017 kl. 23:47

Vi har købt flybilletter - Air Berlin - til Miami med udrejse d. 15/10 og hjemrejse d. 26/10. Billetterne er købt via Flightfinder.dk med konkursforsikring. Hvis AirBerlin går konkurs inden vores udrejse, har vi så krav på, at FLightfinder betaler difference ift. evt. dyrere billetter med et andet selskab? Og hvad sker der, hvis AirBerlin går konkurs mens vi er i Florida - og de hjemrejse billetter, der er tilgængelige, er dyrere? Og hvad er refunderings mulighederne ift. det hotel vi har booket, hvis vi ikke kommer afsted grundet konkurs, og det sker så sent, at afbestilling ikke er muligt uden at vi skal betale for hotellet?

Svar

af Kristina d. 22. september 2017 kl. 00:00

86 %

Muligheder for at få dækket ekstraudgifter i tilfælde af konkurs

I ville skulle kontakte Flightfinder for at blive ombooket og få dækket ekstraudgifter, hvis det bliver nødvendigt. Det er en konkret vurdering, om Flightfinder er ansvarlige.

  • Se lignende afgørelse fra Forbrugerklagenævnet om et online rejsebureaus ansvar ved et flyselskabs konkurs. Flightfinder er svensk, så det er ikke sikkert, at de skal følge dansk retspraksis
  • Hvis I er i Florida, og Air Berlin går konkurs, kan I både rette henvendelse til Flightfinder og til Rejsegarantifonden og få hjælp til at komme hjem

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Kåre Jacobsen d. 20. september 2017 kl. 14:43

Hej den 1 august 2017 købte vi 2 flybilletter fra København til Berlin og retur med Air Berlin, købt gennem Tripmonster (ca 4200 kr i alt) Vi har afrejse fra CPH den 13/10 og retur 17/10 2017. På papirerne fra Tripmonster står der at billetterne er ændringsbare og endvidere har vi betalt 2 x 39 kr i konkursbeskyttelse. - Hvordan er vi stillet, 1) skal vi bare afvente og se hvad der sker, 2) skal vi bestille nye billetter gennem et andet flyselskab, eller har du en 3. løsning? Hvordan mht den konkursbeskyttelse vi har betalt, giver den os bedre dækning i forhold til dem der ikke har købt den?

Svar

af Kristina d. 22. september 2017 kl. 00:00

0 %

Billetsælger er ansvarlig for at ombooke jer hvis aflysning

Når I har købt billetter via Tripmonster, er Tripmonster ansvarlige for at sørge for at ombooke jer, hvis Air Berlin skulle aflyse flyvningen. Derfor skal I ikke gøre noget uden at aftale det med Tripmonster først. I forhold til konkursbeskyttelsen kommer det an på de nærmere vilkår, om I er bedre stillet end ellers.

  • I skal afvente udviklingen
  • Hvis I køber nye billetter på egen hånd, skal I selv betale for dem

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Kim Muhlhahn d. 17. september 2017 kl. 15:40

Vi har købt returbillet til Kina fra Airberlin. Rejsegarantifonden siger, at man ikke kan få refunderet billetten, når der kun er tale om en betalingsstandsning og ikke en egentlig konkurs. Det samme gælder for Mastercard, som to af billetter er købt med. Har vi andre muligheder for at få dem refunderet?

Svar

af Anette d. 18. september 2017 kl. 00:00

0 %

Ikke krav på refusion af flybilletter

I har ikke krav på at få refunderet flybilletter, med mindre flyafgangen aflyses.

  • Hvis der sker aflysning, skal I rette kravet til flyselskabet og anmode om ombooking eller refusion. 
  • Hvis der sker aflysning som følge af en konkurs, vil I have mulighed for at søge hjælp enten fra Rejsegarantifonden eller via banken/udstederen af jeres MasterCard. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lars Mortensen d. 11. september 2017 kl. 21:17

Hejsa Har købt billetter med Air Berlin via Seat24 til Miami i februar (mellemlanding i Berlin). 1) Er Seat24 at betragte som et bureau, og skal de i givet fald ombooke min rejse? 2) Rejsegarantifonden dækker kun rejser fra og til danske lufthavne. Skal det forstås sådan, at I tilfælde af konkurs, så dækker de ikke sidste del af rejsen fra Berlin til Miami og virsa versa?

Svar

af Kristina d. 12. september 2017 kl. 00:00

86 %

Rejsegarantifonden dækker hele din returrejse

Dækningen ved Rejsegarantifonden gælder hele returrejsen fra Danmark til Miami og ikke kun første strækning. Vær opmærksom på, at der er en selvrisiko på 1.000 kr. Seat24 er en del af firmaet Den Danske Rejsegruppe, som er medlem af Rejsegarantifonden.

  • Det er en konkret vurdering, om Seat24 er ansvarlig for at ombooke dig eller for at dække dine eventuelle merudgifter
  • Læs denne afgørelse fra Østre Landsret om en lignende problematik om ’formidlerforbehold’

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af John d. 31. august 2017 kl. 12:08

Hvordan er man stillet, hvis flybilletten er købt online hos f.eks. Travellink eller Flybillet og man har betalt med Visa-dankort - altså et debitkort? Er det ligestillet med et internationalt kreditkort som i omtaler?

Svar

af Anette d. 01. september 2017 kl. 00:00

86 %

Visa eller dankort er afgørende

Det er afgørende for dine indsigelsesmuligheder, om du har betalt med Visa-delen eller dankort-delen af dit betalingskort. Du kan se, hvilken del af kortet du har betalt med på posteringen i din netbank.

  • Hvis du har betalt med Visa-delen, har du betalt med kreditkort og du vil have mulighed for at lave en indsigelse i banken i tilfælde af konkurs.
  • Hvis du har betalt med dankort-delen, har du betalt med et debetkort og vil ikke have mulighed for at lave en indsigelse i banken i tilfælde af konkurs.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Peter Nybo d. 21. august 2017 kl. 16:35

Jeg har købt billetter til en rejse 23. dec. 2017 fra Hamburg til München og retur 30. dec. 2017. Jeg har købt billetterne hos DTF-Travel (et Stena Line selskab), og allerede betalt til dem. Kan jeg kræve min betaling tilbage fra DTF-Travel, hvis Air Berlin stopper med at flyve?

Svar

af Kristina d. 22. august 2017 kl. 00:00

88 %

Dine rettigheder over for sælger, hvis Air Berlin går konkurs

DTF Travel kan først og fremmest tilbyde dig at blive ombooket til et andet selskab, hvis Air Berlin stopper med at flyve. Hvis dette ikke er muligt, skal de tilbagebetale billetterne til dig eller i visse tilfælde dække dine påregnelige udgifter.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Tommy Jensen d. 20. august 2017 kl. 17:43

Hejsa, jeg har købt flybilletter med Airberlin fra Hamborg til Heraklion Kreta, Hvor vi også har bestilt Bil som står i lufthavnen samt hotel. Bil er bestilt ved Hertz og hotellet hos Hotels.com. Det hele er betalt med Visa/dankort. Vores udrejse er blevet flyttet over i NIKI air men vores hjemrejse er stadig Airberlin. Hvordan står vi hvis Airberlin går konkurs. Afrejse er 4/9 og hjemrejse er 15/9. Ses dette som en pakkerejse?

Svar

af Anette d. kl.

0 %

Mulighed for hjælp fra bank eller rejseforsikring

Når I selv har sammensat rejsen hos forskellige udbydere, er der ikke tale om en pakkerejse. I kan alligevel godt have en mulighed for at få hjælp, hvis Air Berlin erklæres konkurs. 

  • Hvis I har tegnet en rejseforsikring, kan udgifter som følge af en konkurs måske være omfattet. Tjek dette i forsikringsbetingelserne eller kontakt jeres forsikringsselskab.
  • Hvis I har betalt med VISA-delen af jeres betalingskort, kan banken tilbageføre pengene for flybilletterne til jer. 
  • I kan ikke søge hjælp fra Rejsegarantifonden, da jeres rejse ikke har afgang eller ankomst i Danmark. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lasse Helstrup d. 17. august 2017 kl. 11:29

Hej, I forbindelse med en flyaflysning i sommerferien har jeg 9000 DKK til gode hos AirBerlin, hvilket de har bekræftet på mail. Af disse udgøre tilbagebetaling af faktisk afholdte omkostninger lidt over halvdelen, hvor den resterende del er kompensation. Hvis AirBerlin ikke betaler mine penge, hvem vil man så skulle rette henvendelse til? På forhånd tak for hjælpen

Svar

af Anette d. kl.

87 %

Insolvens udsætter betaling af krav

Lige nu, mens Air Berlin er gået i betalingsstandsning, er sandsynligheden for, at du modtager dine penge ret lav.

  • Hvis selskabet kommer godt igennem betalingsstandsningen og kan fortsætte driften bagefter, har du fortsat et krav mod selskabet, men du kan godt blive udsat for, at du alene kan modtage en procentdel af kravet som et led i afviklingen af al den tidligere gæld.
  • Hvis Air Berlin bliver erklæret konkurs, må du anmelde dit krav i konkursboet. I dette tilfælde vil det være usandsynligt, at der vil være penge til dækning af kompensationskrav og andre krav opstået som følge af forsinkelse, aflysning eller lignende, da det vil høre til i en gruppe af krav, som er nogle af de sidste i køen. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Tine d. 17. august 2017 kl. 11:23

Hej, Vi har 5 billetter med Air Berlin d. 13-10-17 til Orlando. De er købt med Visa gennem et Svensk rejsebureau. Hvis de går konkurs inden, har jeg så mulighed for at gøre indsigelse i banken og få pengene for flybilletterne tilbage? På forhånd tak. Tine

Svar

af Anette d. kl.

79 %

Indsigelse i banken er en mulighed ved konkurs

Hvis betalingsstandsningen ikke fører til, at Air Berlin kan komme økonomisk på fode igen, og selskabet derfor bliver erklæret konkurs, kan du søge dine penge tilbageført af banken, hvis du har betalt med et internationalt kreditkort som fx Visa eller MasterCard. 

  • Da du har købt dine flybilletter via et rejsebureau har de dog en forpligtelse til at søge for, at I kan komme afsted med andre afgange. Kan de ikke det, vil I kunne kontakte banken med en indsigelse. 
  • På nuværende tidspunkt kan I ikke kontakte banken med en indsigelse, da der er tale om en betalingsstandsning og ikke en konkurs.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Marie Steen Møller d. 15. august 2017 kl. 14:59

Hej Jeg har i går aftes ca kl 17 30 bestilt en retur rejse med AirBerlin fra København til Berlin for 5 personer med afrejse d. 29/9 og hjemrejse d. 2/10. Jeg har betalt med mastercard. Bør jeg blot vente og se, hvad der sker, eller bør jeg om muligt forsøge at afbestille billetterne, da de er købt for under 24 t siden?

Svar

af Anette d. kl.

88 %

Air Berlin fortsætter driften indtil videre

Udmeldingen fra selskabet er, at de fortsætter driften og derfor gælder alle købte billetter fortsat. Den tyske stat har ydet flyselskabet en kredit, som skulle kunne holde selskabet i drift i de kommende måneder.

  • Indtil videre må I derfor gå ud fra, at I kommer afsted på jeres fly som forventet. 
  • Du har ikke en lovmæssig fortrydelsesret på køb af flybilletter, men flyselskabet kan godt tilbyde i et eller andet omfang at man kan annullere et køb inden for en kort frist. Vi er ikke bekendt med, at Air Berlin tilbyder dette. 
  • Du kan først oprette en indsigelse hos din bank/kortudsteder med henblik på at søge pengene tilbagebetalt via MasterCard, hvis det viser sig, at Air Berlin senere bliver erklæret konkurs. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Trine Friis d. 15. august 2017 kl. 14:58

Jeg har købt billetter Kbh-La Palma tur/retur - med mellemlanding i Berlin begge veje. Hvis hele eller dele af Air Berlin købes af et andet flyselskab, overtager det nye selskab så forpligtigelserne ift. købte flybilletter? Eller bør jeg asap stoppe betaling i banken (betalt via Mastercard)

Svar

af Anette d. kl.

88 %

Dine billetter gælder fortsat

Forbruger Europa kan ikke vide, hvordan et fremtidigt Air Berlin vil komme til at se ud, og i hvilket omfang det eventuelt vil blive videreført. 

  • Indtil videre er udmeldingen fra selskabet, at driften fortsætter, og de rejser som er solgt, vil blive gennemført. Du kan derfor ikke annullere dine billetter.
  • Hvis det senere viser sig, at flyselskabet ikke kan videreføres, og de går konkurs, så vil du kunne søge dine penge tilbagebetalt via enten Rejsegarantifonden eller MasterCard. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Rikke d. 15. august 2017 kl. 14:06

Hej Jeg har 3000 Euro til gode ved Airberlin, dette har jeg på skrift i en mail. Da de d.d. er gået i betalingsstandsning mister jeg pengene eller er der en mulighed for stadig at få dem?

Svar

af Anette d. kl.

86 %

Kravet består i princippet fortsat

Air Berlin har mulighed for at betale krav, som er opstået forud for betalingsstandsningen, men det kan være usikkert, om de har penge nok til at gøre det. Det er dét, som administrationen af flyselskabet nu skal vise. 

Så længe selskabet er i betalingsstandsning, skal du ikke forvente at modtage betalingen, da betalingsstandsning skal give selskabet ro til at få overblik over gælden og hvordan den kan afvikles bedst muligt. 

Det kan betyde, at du vil ende med at få dine penge fra selskabet, men det kan også ende med at vise, at der ikke er penge nok. 

Alt efter, hvad dit tilgodehavende dækker over, kan det ikke fuldstændig udelukkes, at der kan findes andre løsninger. Du kan eventuelt kontakte Forbruger Europa for at høre nærmere.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jakob d. 26. maj 2017 kl. 20:43

Endnu et AirBerlin-spørgsmål. Jeg skal til USA og rejser med FinnAir derover. Jeg tænker at købe AirBerlin-billetter til turen tilbage. Gør det noget, at rejsen ud er købt gennem andet selskab, ift. at rejsegarantifonden sørger for hjemtransport, skulle uheldet være ude at AirBerlin går konkurs? Og har det betydning, at jeg køber billetterne gennem en seperat billetforhandler som f.eks. FlySmarter?

Spørgsmål

af Ove Borg Jørgensen d. 08. maj 2017 kl. 17:53

Min hustru og jeg har købt billet til Orlando den 22/12 med air berlin og betalt med vores master card. Hvordan skal vi forhold os hvis Air Berlin går konkurs. Med venlig hilsen Ove

Svar

af Anette d. 09. maj 2017 kl. 12:49

87 %

Anmod din bank om tilbageførsel

Da du har betalt med et MasterCard, kan du kontakte din kortudsteder/bank, og anmode om at få tilbageført betalingen for billetterne, hvis flyselskabet går konkurs.

  • Hvis du har købt andre ydelser i forbindelse med din rejse, kan de være tabt, medmindre du har mulighed for at annullere dem. Det kan eksempelvis være billeje og adgang til forlystelsesparker.
  • Hvis du har sådan nogle krav, kan du blive nødt til at anmelde dem i et konkursbo, hvor udsigten til at få dækning oftest er minimal.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af jakob Meincke-Matthiesen d. 11. august 2016 kl. 07:56

Hej. Jeg rejser en del mellem Tyskland og Danmark - primært med AirBerlin. Nu kan man så begynde og læse i div. medier, at AirBerlin kæmper med at få økonomien til at hænge sammen. Jeg vil gerne vide, hvordan jeg er stillet, hvis det skulle gå så galt, at AirBerlin går konkurs. Jeg betaler primært mine billetter med PayPal, der så trækker beløbet direkte på mit MasterCard. Jeg har ikke rigtigt kunnet finde noget klart svar på nettet. Er jeg dækket på samme måde som ved køb med MasterCard direkte, eller er mine flybilletter som udgangspunkt tabt? Jeg håber I kan være behjælpelige med svar. På forhånd tak! Venlig hilsen Jakob Meincke-Matthiesen

Svar

af Kristina d. 12. august 2016 kl. 14:22

82 %
Du er ikke beskyttet af MasterCard når du bruger PayPal
Hvis du betaler via PayPal med dit MasterCard, er du kun beskyttet af PayPals egne aftalebetingelser og ikke også af MasterCards. Når du bruger PayPal, har du teknisk set købt e-penge med dit MasterCard, og derfra betaler du med PayPals e-penge til AirBerlin.
  • Du kan eventuelt kontakte din bank for at høre mere

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Er jeg automatisk sikret mod konkurs, når jeg køber flybilletter?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?