Skip navigation

Er jeg automatisk sikret mod konkurs, når jeg køber flybilletter?

Spørgsmål / Svar

19. juni 2013

Rejsegarantifonden skal sørge for hjemtransport af flyrejsende, der strander som følge af sælgerens konkurs.

Din flyrejse er omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis du har købt flybillet med udrejse og hjemrejse til en dansk lufthavn. Rejsegarantifonden skal sørge for hjemtransport af flyrejsende, der strander som følge af sælgerens konkurs og har en hjemrejsebillet til Danmark. Sælgeren er den, man har købt billetten hos, fx flyselskab eller rejsebureau. 

Afrejste passagerer prioriteres først. Hvis der er tilstrækkelige midler i fonden dækkes også hele eller dele af forudbetalinger for flybilletter, der endnu ikke er påbegyndt, dog med en selvrisiko på 1.000 kr. pr. person.

Tjekliste

  • Betal med et internationalt betalingskort, så har du mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen i tilfælde af konkurs
  • Rejsegarantifonden skal sørge for hjemtransport, hvis du er ude at rejse, når konkursen indtræffer
  • Rejsegarantifonden giver måske erstatning ved konkurs for forudbetalte flybilletter
Sidst opdateret: 23. september 2016

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Rebekka d. 23. september 2019 kl. 11:44

Jeg er i St Lucia med min familie og skal til nogle flere øer på vejen hjem. Den sidste del fra Puerto Rico og hjem (via Frankfurt) er bestilt gennem Thomas Cook Airlines direkte fra deres hjemmeside. De er nu gået konkurs. Vi har betalt med mastercard. Ved du hvordan vi er stillet?

Svar

af Kristina d. 23. september 2019 kl. 16:12

75 %

Thomas Cook Airlines konkurs

Rejsegarantiordningerne prioriterer at få de passagerer hjem, som er strandet i udlandet på konkurstidspunktet. Hvem, I skal kontakte, kommer an på, hvordan jeres flybilletter er købt.

  • Hvis jeres flybilletter er med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn, er I omfattet af Rejsegarantifonden, der kan hjælpe jer med at komme hjem
  • Hvis jeres flybilletter er med udrejse fra og hjemrejse til en lufthavn i et andet EU-land, skal I kontakte rejsegarantiordningen i det pågældende land. I kan skrive til Forbruger Europa på info@forbrugereuropa.dk for at få hjælp til kontaktoplysninger
  • MasterCard kan måske hjælpe jer med at dække den oprindelige billetpris, men de kan formentlig ikke hjælpe jer hjem
  • Hør eventuelt også jeres rejseforsikring

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Britta d. 04. marts 2019 kl. 18:35

Min søn og hans venner har købt flybilletter med Germania gennem Bravofly. Det er betalt med min søns visa. Hvad er mulighederne for at de får nye billetter alternativt pengene igen. Det er billetter Hamburg-tyrkiet retur til sommer

Svar

af Anette d. 05. marts 2019 kl. 09:19

63 %

Da billetterne er booket hos en Bravofly, er billetterne formentlig tabt. Det skyldes, at Bravofly sandsynligvis alene optræder som formidler af flybilletter og ikke er ansvarlig for gennemføre selve rejsen. 

Hvis Bravofly har taget et gyldigt formidlingsforbehold, har de opfyldt deres forpligtelse i og med, at flybilletterne blev udstedt, og har dermed ikke ansvar for ombooking eller tilbagebetaling. Prøv at kontakte Bravofly skriftligt for at finde ud af, hvorledes de forholder sig til situationen. 

Kravet kan i sidste ende anmeldes til konkursboet, når det bliver offentliggjort, hvem kurator er. 

Bravofly er hjemmehørende i Schweiz, og Forbruger Europa har derfor ikke mulighed for at hjælpe mod selskabet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Niels Andersen d. 14. februar 2019 kl. 12:36

Jeg er på rejse i Sydamerika og fløj hertil på en oneway billet. Nu har jeg bestil en oneway billet hjem igen. Men hvordan er jeg dækket med sådanne billetter? De er betalt med visa/dankort

Svar

af Kristina d. 15. februar 2019 kl. 15:29

69 %

Ikke omfattet af Rejsegarantifonden ved to oneway-billetter

Når du køber billetterne ad to omgange, er det ikke en samlet rejse med udrejse fra og hjemrejse til en dansk lufthavn. Derfor er du ikke dækket af Rejsegarantifonden i det tilfælde.

 

Du er måske dækket af VISA, men oftest er det Dankort-delen af kortet, man betaler med, og så er der ikke en forsikring. Kontakt din bank for at høre nærmere.

 

  • Læs mere om Rejsegarantifondens dækning på deres hjemmeside
  • Hvis du har en rejseforsikring, kan det være, at den dækker

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Erik Bøjstrup d. 06. februar 2019 kl. 17:07

Hej Har i weekenden købt 2 flybilletter direkte ved GERMANIA (tysk luftfartsselskab) Afgang Hamburg - Tyrkiet i juni måned. Her i går melder de sig konkurs. Har betalt med MasterCard. Min bank beder mig om at kontakte den tyske rejsegarantifond før de kan/må hjælpe. (Troede ikke at rejsegarantifonde skal hjælpe når det kun er flybilletter og ikke pakkerejser) Problemet er at jeg simpelthen ikke kan finde et link til deres side, men kun en masse paragraffer. Håber i kan hjælpe Erik,

Svar

af Kristina d. 12. februar 2019 kl. 11:58

71 %

Germania insolvente

Flyselskabet har indgivet konkursbegæring den 4. februar 2019. Når du har købt flybillet direkte ved flyselskabet, og det ikke indgår som en del af en pakkerejse, er der er meget dårlige chancer for at få nogen penge tilbage. Der er ikke nogen rejsegarantifond i Tyskland, der dækker din situation. Derimod kan du være dækket via MasterCards forsikring.

  • Den foreløbige bobestyrer er Rüdiger Wienberg: https://www.hww.eu/germania/
  • Tal med din bank igen og udfordr dem på kravet om at kontakte den tyske rejsegarantifond – få dem eventuelt til at sende dig den e-mailadresse, de mener, du skal kontakte
  • Hvis du fortsat ikke får sagen løst, så kontakt Forbruger Europa igen

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Er jeg automatisk sikret mod konkurs, når jeg køber flybilletter?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?