Kan mit krav på kompensation blive forældet?

Spørgsmål / Svar

08. april 2016

Dit krav på kompensation er som udgangspunkt forældet tre år efter, at dit fly var forsinket eller aflyst.

Du kan risikere at miste din ret til kompensation, hvis udviser passivitet. Der kan være tale om passivitet, hvis du ved, du har krav på kompensation, men undlader at gøre dit krav gældende.

Hvis du vil være sikker på at få dit krav igennem, bør du derfor hurtigst muligt efter en forsinkelse eller aflysning kontakte flyselskabet og gøre dit krav gældende. Hvis flyselskabet afviser dit krav, kan du kontakte Forbruger Europa og få afklaret dine rettigheder og videre muligheder.

Tjekliste

  • flyregler.dk kan du beregne, hvad du har krav på
  • Stil dit krav om kompensation hurtigst muligt
  • Kontakt Forbruger Europa for at få hjælp, hvis flyselskabet afviser dit krav
Sidst opdateret: 08. april 2016

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Anne Novak d. 01. oktober 2018 kl. 21:10

Hvad sker der med mit krav om kompensation fra Primera air efter en forsinkelse på knap 24 timer, når de nu erklærer sig konkurs?

Svar

af Anette d. 02. oktober 2018 kl. 00:10

100 %

Lav sandsynlighed for at få kompensation udbetalt af Primera Air

Da Primera Air har erklæret sig konkurs, skal udestående krav mod selskabet, som fx et krav på kompensation, anmeldes til kurator for konkursboet. Flyselskabet kan ikke længere selv råde over de midler, der er tilbage

  • Når alle krav er anmeldt i boet, vil der ske udlodning af de tilbageværende midler. Udlodningen sker i en særlig rækkefølge (konkursordenen).
  • Er der tilstrækkelige midler i boet til også at dække eventuelle kompensationskrav, vil det efter al sandsynlighed kun være med en mindre procentdel af det samlede krav.
  • Vi har endnu ikke modtaget oplysninger om kurator, men vil sørge for at opdatere vores hjemmeside med relevante informationer, så snart vi har oplysningerne, så du kan med fordel følge med her.  

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Ann Sofie d. 14. september 2018 kl. 13:09

Vores flyrejse i juli (cph til Windhoek, via Madrid og Johannesburg) blev aflyst uden vi blev orienteret af Expedia, som vi havde købt biletterne af. Da vi dagen før afrejse opdagede dette selv, kontaktede vi Expedia, der ikke kunne skaffe os tilsvarende udrejse, hvorfor returrejsen blev annulleret og vi købte nye og dyrere rejse via Kiwi. Vi har efterfølgende fået refunderet vores første billetter af flyselskabet, men vil gerne have dækket vores meromkostninger på knap 20.000 kr. for de nye billetter. Er dette muligt? Expedia svarer ikke vores forespørgsel til dem (det var dem, der glemte at orientere os om aflysningen).

Spørgsmål

af leif hall sølberg d. 16. juli 2018 kl. 21:07

Min søn på 16 år skulle mandag d. 2. juli flyve alene til Færøerne med Atlantic Airways kl. 16.15. Allerede ved ankomsten i lufthavnen stod der at flyveren først afgik kl 23.00. De boardede omkring kl. halvtolv om natten. Han fik en voucher på 100,00 kr. og ikke andet. Aflysningen skyldes ikke vejret, så hvordan står han?

Svar

af Jutta d. 18. juli 2018 kl. 00:07

100 %

Da der er tale om en forsinkelse på mere end 3 timer med afgang fra en destination inden for EU, vil din søn som udgangspunkt have ret til forplejning samt kompensation.

  • I kan således rette et krav på kompensation direkte til flyselskabet

Der kan være andre omstændigheder end vejret, der udgør ekstraordinære omstændigheder og dermed undtager flyselskabet fra forpligtelsen til at udbetale kompensation.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jesper d. 10. januar 2018 kl. 16:01

Hvad kan vi gøre når flyselskabet udskyder udbetaling af kompencentation. De har vedkendt at vi har ret til 2 x 400 Eur i kompensation. Men de bliver ved med at udskyde udbetalingen. Det er nu ca. 15 uger siden de skrev at de ville udbetale beløbet, og fik vores bankoplysninger.

Svar

af Anette d. 12. januar 2018 kl. 00:01

100 %

Flere klagemuligheder

Hvis flyselskabet har accepteret at betale kompensation, men endnu ikke har udbetalt pengene, har du flere klagemuligheder

  • Du kan klage til Forbruger Europa netværket. Vi kan forsøge at genetablere dialogen med selskabet med henblik på at få dem til at udbetale kompensationen. Det koster ikke noget at benytte vores netværk.
  • Du kan klage til luftfartsmyndighederne i det land, hvor den pågældende rejse skulle starte, fx hvis der er tale om en forsinkelse fra Billund, så er det Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som kan hjælpe dig. Afgik rejsen fra et andet land, kan du kontakte luftfartsmyndighederne dér.
  • Du kan indbringe sagen for domstolene efter en særlig småsagsproces. Sagen kan som udgangspunkt indbringes i det land, hvor selskabet er registreret, eller i det land, hvor rejsen havde afgang fra eller ankomst til.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af J. S. d. 13. december 2017 kl. 11:12

Hvordan skal man dokumentere ankomsttiden? Altså så man kan bevise at man er berettiget til kompensationen

Svar

af Anette d. 14. december 2017 kl. 00:12

100 %

Ankomsttid er det tidspunkt, hvor dørene åbnes

Efter dansk praksis er ankomsttiden det tidspunkt, hvor dørene åbnes og du rent faktisk kan forlade flyet.

  • Da ankomsttidspunktet kan være svært at dokumentere, har de danske luftfartsmyndigheder fastlagt en praksis, som tager udgangspunkt i det tidspunkt, hvor flyet holder stille ved gaten (block-on tiden) plus 5 minutter, med mindre der kan skaffes klar dokumentation for et andet tidspunkt
  • Block-on tidspunktet bliver registreret, og kan derfor søges efterfølgende af luftfartsmyndighederne, hvis der er uenighed om det reelle tidspunkt

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Sarah Simonsen d. 17. september 2017 kl. 14:09

Vi har stadig ikke fået vores penge retur fra Ryainair, som ændrede vores flytider med mere end 5 timer og vi kunne derfor søge om at få pengene retur. Vi har udfyldt deres formular, men intet hørt fra dem. Vi kan ikke komme i kontakt med dem. Hvad gør vi så nu? Vi skulle have fløjet med dem i påsken og billetterne betalte vi i januar.

Spørgsmål

af Inger Lundsten d. 21. august 2017 kl. 16:08

Min hjemrejse med fly fra Lesbos (Grækenland) til Aalborg var forsinket. Flyselskabet forlangte at jeg skulle fremsende mit bordingkort. Det havde jeg desværre smidt væk. Er det rigtigt, at de kan forlange bordingkortet når de jo af passagerlisten kan se, at jeg var med på flyvningen? Flyselskabet var Primerair

Svar

af Kristina d. 22. august 2017 kl. 00:08

100 %

Boardingkort er ikke en betingelse for at få kompensation

Primera Air kan ikke betinge sig, at du har gemt dit boardingkort for, at du kan få kompensation. Du skal kun have en bekræftet reservation, altså en bookingbekræftelse.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Kan mit krav på kompensation blive forældet?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?