Hvad har jeg ret til ved boardingafvisning?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du kan være berettiget til kompensation, hvis du bliver nægtet boarding på den flyafgang, du var checket ind til.

Hvis flyet ikke kan have alle de passagerer med, som er booket og checket ind på flyvningen, kan flyselskabet nægte dig boarding. Før flyselskabet nægter, skal personalet spørge blandt passagererne, om der er nogle, som frivilligt vil melde sig til ikke at komme med flyet.

Hvis du frivilligt tilbyder at stå af, skal du tilbydes en godtgørelse på vilkår, som du og flyselskabet er enige om. Det er ikke muligt at kræve yderligere kompensation efterfølgende. Hvis du mod din vilje bliver nægtet boarding, vil du være berettiget til en økonomisk kompensation på mellem 250 euro og 600 euro afhængig af, hvor lang en flyvning, der er tale om.

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

I ventetiden skal flyselskabet tilbyde dig mad og drikke, eventuel transport til anden lufthavn samt hotelovernatning, hvis det bliver nødvendigt.

Du kan have krav på erstatning, hvis du har haft økonomiske tab på grund af boardingafvisningen. 

Tjekliste

  • Sørg for at få dokumentation af den aftale, som du har indgået med flyselskabet
  • Bed om skriftlig dokumentation for at du er blevet nægtet boarding mod din vilje
  • Gem kvitteringer for eventuelle udgifter til mad, drikke og hotel, som du selv har betalt
Sidst opdateret: 23. september 2016

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Elizabeth mcdowell d. 30. januar 2019 kl. 14:52

vi er 6 pensionister. vi bestilt online direkte med brussels airlines billetter København til entebbe i uganda. der var 3 prismulligheder. vi valgt den mulighed der gave valg af sæder og 2 x 23kg bagage. vi valgt sæder samlet 2 x 2. det var meget vigtig for os. vi fik bekræftelse med de valgte sæder. ture fra kbh til brussels var som bestilt. på rejsen fra brussels til entebbe var vi splittet op og vores pladser var givet til andre. vi klagede på stedet men fik intet ud af det. jeg har klaget til brussels airlines men de siger p. g. a. omfordeling af vægt og balance, var de nædsaget til at flyte os. men der var, andre på vores pladser og vi fik de pladser vi ikke vil have. de afviser blankt at kompensere. vi har betalt 6 gange 1000 kr for at vælge sæder som vi tilsyneladende kunne have sparet da vi kunne ikke få de pladser alligevel. brussels airlines annoncere og sælger en vare de ikke har leveret. er der ingen mulighed for erstatning eller tilbage betaling?

Svar

af Kristina d. 31. januar 2019 kl. 16:36

86 %

Betaling for at vælge sæder

Hvis I har betalt specifikt for at vælge sæder og ikke har fået de sæder, bør I have ret til at få pengene tilbage for det ekstra, I har betalt for sæderne. Det er dog et spørgsmål, der skal afgøres efter national ret, og i jeres tilfælde lyder det til, at det skal vurderes efter belgisk ret.

  • Hvis I ikke allerede har klaget på skrift til Brussels Airlines, skal I gøre det
  • Derefter kan I oprette en sag hos Forbruger Europa, hvis sagen ikke er løst tilfredsstillende

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Morten jensen d. 03. juni 2018 kl. 19:25

købt rejseog billet hos rejseselskab.da vi skal hjem fra dublin er vi 12 personer som ikke kan boarde pga af en teknisk systemfejl hos norwegian.vi fik dækket mad og drikke+hotelophold.Vi kom hjem næste dag med sas(som norwegian sørgede for)lidt over et døgn forsinket. vi fik at vide fra vores rejseselskab,at systemfejlen normaligvis bliver rettet med det samme.vi sad 7 timer i lufthavnen før vi fik meddelse om hotel.Her vi ret til erstatning. morten jensen

Svar

af Anette d. 04. juni 2018 kl. 00:00

86 %

Ret til kompesation ved boardingafvisning

Hvis I var tilstede ved gaten med gyldig identifikation og boardingkort, kan I kræve udbetaling af en standardkompensation i en situation, hvor I bliver afvist at gå ombord på flyet

  • I skal først kontakte flyselskabet skriftligt og fremsætte kravet direkte overfor selskabet.
  • Kan I ikke nå til enighed med flyselskabet, kan I kontakte Forbruger Europa med en klage. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Dorte Nielsen d. 15. marts 2018 kl. 13:36

Min bror og jeg blev nægtet boarding på et fly fra las Palmas til København med den begrundelse at vores billetter var afbestilt. Billetterne var afbestilt ved en fejl da vores tredie medrejsende havde afbestilt SIN billet ( men ikke vores ) . Flyselskabet tilbyder at betale vores ekstra omkostninger - men vil ikke udbetale kompensation. Vi har ikke fået hjælp af nogen art fra flyselskabet, men måtte selv arrangere hotel ( 2 overnatninger ), transport til hotellet samt købe nye flybiletter hos et andet selskab. Har vi ikke krav på kompensation ?

Svar

af Christel d. 16. marts 2018 kl. 00:00

79 %

Krav om gyldig billet

For at der er tale om en boardingafvisning, så skal man

  • have en gyldig billet til den pågældende flyafgang og
  • nægtes boarding

I jeres tilfælde har I ikke gyldige billetter, da de er blevet afbestilt. Reglerne omkring kompensation gælder derfor ikke. Har I fået dækket jeres øvrige erstatningskrav, så har I umiddelbart ikke krav på mere.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Dennis d. 14. december 2017 kl. 17:20

Jeg (og en del andre) blev nægtet adgang til at boarde på en afgang fra Sao Paulo til Amsterdam. KLM sagde at lufthavnen var overfyldt pga dårligt vejr, så de ville kun boarde folk der havde Amsterdam som slutdestination. Alle os der skulle med et connecting flight, måtte vente til dagen efter. Nu ved jeg godt at dårligt vejr kan være en grund til ikke at modtage erstatning, men her er det en inddirekte årsag hertil, så vil vi stadig have ret til kompensation?

Svar

af Anette d. 15. december 2017 kl. 00:00

88 %

Krav om kompensation afhænger af flere kriterier

Der skal være tale om enten forsinkelse, aflysning eller boardingafvisning, før retten til udbetaling af kompensation bliver aktuel. 

  • Hvis der er tale om boardingafvisning, skal flyselskabet betale kompensation uanset årsag.
  • Hvis der er tale om forsinkelse eller aflysning, afhænger retten til kompensation af årsagen og den tidsmæssige udstrækning. 
  • Uanset årsag, har I krav på at blive ombooket af flyselskabet, få rimelig forplejning og overnatning om nødvendigt. 
  • Send først en skriftlig klage til KLM. Hvis I ikke opnår enighed, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa.

 

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Thomas Rasmussen d. 08. august 2017 kl. 09:13

Blev nægtet adgang til Boarding fordi jeg blev dårlig og faldt om, hvad kan jeg gøre

Svar

af Kristina d. 08. august 2017 kl. 00:00

79 %

Nægtet boarding på grund af sygdom

Hvis du ikke er rask nok til at flyve, må flyselskabet godt nægte dig boarding. Du skal selv afholde udgifterne ved det.

  • Det er altid en god idé at have en rejseforsikring, og den vil måske dække i dette tilfælde

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Carsten kondrup d. 14. juni 2016 kl. 18:39

Hvor langt skal man flyve for ikke at få - 50 % på kompensation Hvor langt tid længere rejse tid

Svar

af Bettina d. 15. juni 2016 kl. 11:04

88 %

Nedsættelse af kompensation med 50%

Flyselskabet kan nedsætte kompensationen med 50%, hvis du får tilbudt omlægning af rejsen til din endelige destination, og ankomsttidspunktet ikke overstiger det oprindelige ankomsttidspunkt med følgende:

  • 2 timer på flyvninger på 1.500 km eller mindre
  • 3 timer på flyvninger inden for EU på over 1.500 km og andre flyvninger mellem 1.500 km og 3.500 km.
  • 4 timer for alle andre flyvninger

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvad har jeg ret til ved boardingafvisning?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?