Må biludlejeren hæve penge på mit kreditkort for en bøde?

Spørgsmål / Svar

19. juni 2013

Biludlejeren må kun hæve penge på dit kreditkort, hvis det er aftalt i lejekontrakten.

Lejekontrakten vil ofte indeholde betingelser om, at biludlejeren kan reservere et beløb på dit kreditkort, som han kan hæve efterfølgende, fx til ekstra leje, hvis bilen er afleveret for sent eller til benzin, hvis du afleverer bilen uden at have tanket den op. Biludlejeren skal altid kunne bevise, at han er berettiget til at hæve penge på dit kreditkort.

Får du en bøde i lejeperioden, vil den typisk blive sendt til biludlejeren, der vil give dine oplysninger videre til myndighederne. Biludlejeren kan opkræve dig et administrationsgebyr for dette.

Før du underskriver lejekontrakten, bør du derfor altid læse betingelserne grundigt igennem, så du ved, hvis du kan risikere efterfølgende hævninger på dit kreditkort.

Tjekliste

  • Forstå lejeaftalen inden du skriver under
  • Klag til biludlejeren, hvis han hæver penge, der ikke er aftalt
  • Biludlejeren skal kunne dokumentere sin ret til at foretage eventuelle hævninger
Sidst opdateret: 19. juni 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Andreas Jensen d. 20. november 2018 kl. 12:13

Jeg har et lignende problem. Et italiensk biludlejdningsfirma - Locauto - bliver ved med at opkræve mig administrationsgebyr for at videregive mine oplysninger til myndighederne i forbindelse med bøder, de efter sigende har modtaget for min billeje i august. Indtil videre har de hævet gebyret automatisk fra mit kort 5 gange de sidste 2 uger (48,8 Euro pr gang). Helt ærligt, jeg fulgte trafikken og er ikke bevidst om at have overtrådt nogle regler, så jeg begynder at blive lidt mistænksom (selvom jeg selvfølgelig ikke kan udelukke, at bøderne er legitime). De første tre gange fik jeg samtidig en mail med angiveligt identifikationsnummer på bøden, men de sidste to gebyrer har de ikke engang sendt mig en mail. Jeg har ikke modtaget bøder eller henvendelser fra myndighederne. Det er muligt at jeg har overset det punkt i kontrakten, og at jeg dermed selv har skrevet under på det. Mit spørgsmål er: er det virkelig lovligt, at de AUTOMATISK hæver penge fra min konto så lang tid efter, uden at jeg selv skal godkende overførslen, og uden at de giver nogen form for dokumentation på, hvad gebyret omhandler? Og at jeg kan se frem til at vente i op til et år, før jeg MULIGVIS modtager dokumentation, fra politiet, i form af en bøde? Hvad hvis det fortsætter, og de hæver gebyret 10, 20, 100 gange?

Svar

af Kristina d. 23. november 2018 kl. 10:38

100 %

Gebyr for bøder i Italien

Biludlejningsfirmaet må gerne opkræve et gebyr for at videregive dine oplysninger til politiet. De skal dog kunne bevise, at der har været en konkret henvendelse fra politiet. Så start med at kontakte firmaet og bed om dokumentation for anmodningen fra politiet.

  • Det kan tage op til et år, før selve bøden bliver sendt
  • Vær opmærksom på miljøzoner i Italien. Kører man ind i en miljøzone, kan det udløse en bøde, og det kan ske mange gange på en ferie
  • Vi kan i Forbruger Europa hjælpe i forhold til gebyret, hvis biludlejningsfirmaet ikke vil fremsende dokumentation

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Preben d. 13. februar 2018 kl. 14:52

Jeg er også blevet opkrævet et administrationsgebyr af et biludlejningsfirma i Italien. Forseelsen var dateret til den 22. august, og jeg fik en mail i slutningen af oktober. Jeg har bedt om dokumentation for bøden, både af udlejningsfirmaet, og via en mail adresse anført i opkrævningen fra udlejningsfirmaet. Jeg får ingen svar, og det kan ikke være rimeligt. Jeg afleverede bilen den 22. august, dvs. at andre har haft mulighed for at køre i bilen.

Svar

af Anette d. 14. februar 2018 kl. 00:00

100 %

Bøden kommer fra myndighederne

Det er ikke biludlejeren, som skal sende dig selve bøden. Det er den myndighed, som har udstedt den.

  • Der kan godt gå op mod et år, før du modtager selve bøden. 
  • Hvis du vil klage over administrationsgebyret, kan du prøve at oprette en klage hos Forbruger Europa. 
  • Vi har ikke mulighed for at behandle en klage over selve bøden. 

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Laust d. 22. januar 2018 kl. 09:29

Head er et rimeligt gebyr for at give mine oplysninger til myndighederne? Jeg er blevet opkrævet 50€ fra et spansk udlejningsselskab..

Svar

af Anette d. 01. februar 2018 kl. 00:00

0 %

Gebyr reguleres af spanske regler

Hvis du har fået en bøde, mens du har kørt i en udlejningsbil, har biludlejeren ret til at kræve et gebyr for administrationen i forbindelse med, at de skal sende dine oplysninger til myndighederne.

  • Det er nationale regler, der gælder for eventuelle begrænsninger i gebyrstørrelser. Et gebyr på 50 euro virker ikke urimeligt.
  • Hvis du mener, at gebyret er urimeligt højt, kan du klage skriftligt til biludlejer. 
  • Hvis I ikke kan finde en løsning, kan du prøve at klage til Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Må biludlejeren hæve penge på mit kreditkort for en bøde?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?