Skip navigation

Sælgeren har hævet pengene uden at levere varen. Hvad kan jeg gøre?

Spørgsmål / Svar

18. juni 2013

Du kan bede banken om at tilbageføre det betalte beløb, når sælgeren ikke leverer varen inden for leveringsfristen.

Når du betaler med betalingskort på nettet, skal banken tilbageføre det betalte beløb, hvis varen ikke bliver leveret. Før du kontakter din bank, skal du have forsøgt at få sælgeren til at levere din vare. Er det ikke muligt at finde en løsning med sælgeren, er det vigtigt, at du hurtigst muligt kontakter din bank og beder banken om at trække betalingen tilbage.

Vær opmærksom på, at der er frister for at gøre indsigelse om tilbageførsel af betaling. Indsigelsesfristen fastsættes af den pågældende kortudbyder. For Dankort gælder det, at hvis du gør indsigelse snarest muligt, fx inden for 14 dage efter, at pengene er blevet trukket på dit kort, kan du være sikker på, at din indsigelse er rettidig.

Tjekliste

  • Kontakt sælgeren og bed om at få varen leveret eller pengene tilbage. Husk at gemme dokumentation for din klage
  • Kontakt banken hurtigst muligt, hvis sælgeren ikke leverer eller vil tilbagebetale
  • Hvis banken afviser dig, kan du klage til Det finansielle ankenævn.
Sidst opdateret: 21. november 2015

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Peter d. 19. september 2020 kl. 18:22

Jeg er blevet snydt til at overføre nogle penge til en Tysk bank via western union Kan man hente dem hjem igen, jeg fik anmeldt det til den tyske bank, og de vil gerne betale tilbage, hvis de får en anmodning fra banken, men det vil Western union ikke fordi de er på modtagers konto, det gik heller ikke med en indsigelse i min egen bank, selv om jeg har betalt med master card

Spørgsmål

af Bente d. 24. august 2020 kl. 22:25

Jeg har købt en vare, firmaet har trukket pengene men jeg har aldrig modtaget varen,har sendt en mail, men ikke fået svar. Når man ringer,er nummeret ugyldig? Intet firma på adresse og firmaet findes ikke i CVR registeret ?? Har bedt banken om at beløbet tilbage, men hvordan kan man gå lukket deres hjemmeside, så andre ikke køber ?? På Trustpilot kun negative anmeldelse fra folk der heller ikke har fået deres varer ??

Spørgsmål

af Henning d. 21. november 2019 kl. 08:37

Hej, Ved køb af vinduer på special mål til mit hus, kan sælger så godt hæve 50% af beløbet umiddelbart efter bestilling og resten når varen sendes fra fabrikken i udlandet?

Svar

af Kristina d. 21. november 2019 kl. 11:11

84 %

Hæve pengene før levering

Når der er tale om et bestillingskøb efter dine specialmål, så må sælger godt hæve beløbet før levering.

Du kan læse mere i Forbrugerombudsmandens retningslinjer (side 13).

Det skal også tilføjes, at hvis der er tale om en virksomhed uden for Skandinavien, så gælder der ikke nogen regler om, hvornår sælger på hæve beløbet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Bodil Engell d. 26. september 2019 kl. 13:41

Jeg bestilte et par bukser hos firmaet Perfect Jeans d 17/9, betalte med Visa, i annoncen står der levering 1-2 hverdage. D 24 bliver pengene trukket på min konto, og jeg har intet hørt fra firmaet, som angiveligt er dansk, men ikke har et tlf nr. Jeg skriver til dem og får svar tilbage, at de først kan levere omkring 10 oktober, og at det er deres bank, der siger at de skal hæve pengene indenfor en uge, ellers er handelen annulleret. Er det lovligt?

Svar

af Christel d. 27. september 2019 kl. 10:50

93 %

Virksomheder må ikke trække pengene, før de sender varen. Da Perfect Jeans er en dansk virksomhed, så kan du klage til Forbrugerombudsmanden over dem. Du kan kontakte dem via forbrugerombudsmanden@forbrugerombudsmanden.dk

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Leif d. 13. februar 2018 kl. 13:22

Jeg bestilte en prøvepakke med et slankemiddel og et produkt med et potensmiddel hos et firma der hedder Xaxtus p Boost og betalte 160,00 kr og jeg ville modtage pakkerne ca 1 uge efter og skulle give besked om at ville fortsætte med disse midler men her 1 måned senere har jeg ikke modtaget prøvepakken men de har hævet 1,473,80 kr på min konto hvor de skriver tak fordi jeg igen har bestil disse vare ,men jeg har ikke genbestil nogle vare jeg har fået spærret mit kort men Banken mener ikke jeg kan få mine penge retur det skulle være meget svært

Svar

af Anette d. 14. februar 2018 kl. 00:00

76 %

Krav på levering eller tilbagebetaling

Hvis du har købt en vare på nettet, og sælger ikke leverer varen til aftalt tid, skal du sende en skriftlig påmindelse (et påkrav) med en ny rimelig frist for levering. Hvis sælger fortsat ikke leverer herefter, kan du hæve købet og kræve dine penge tilbagebetalt.

  • Hvis sælger ikke tilbagebetaler pengene, kan du anmode banken (eller udstederen af dit kreditkort) om at tilbageføre beløbet. I de fleste banker foregår dette via en formular, som du udfylder via deres hjemmeside. Du må ikke vente for længe med at kontakte banken, da de har korte klagefrister.
  • Du kan læse mere hos Finans Danmark om, hvilke situationer du har muligheden for at bede om bankens assistance. 
  • Du bør også oplyse sælger skriftligt om, at du ikke mener, at være bundet af et abonnement, og at du derfor ikke ønsker at modtage flere pakker.
  • Hvis ikke banken kan hjælpe med tilbageførsel af pengene, kan du muligvis oprette en klage mod sælger hos Forbruger Europa. Det kræver, at sælger er hjemmehørende i et andet EU-land end Danmark eller i Island eller Norge. Du kan se mere om det på vores hjemmeside.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Michael Christensen d. 21. august 2017 kl. 14:54

Hej forbruger Europa. Jeg har problemer med at få mit fulde beløb tilbage betalt af voga. De vil have 25% af beløbet. Også selvom. Jeg bad dem annullere bestillingen 1 time efter jeg bestilte. Jeg har sendt indsigelse til banken også. Den blev bestilt d. 11 august. Er jeg i Ok tid?

Svar

af Kristina d. 22. august 2017 kl. 00:00

82 %

Brug af fortrydelsesret

Det lyder til, at du har været i god nok tid. Hvis du har benyttet dig af din lovbestemte fortrydelsesret ved at skrive tydeligt, at du fortryder købet, så skal Voga tilbagebetale dig alle pengene.

  • Du skal selv betale for tilbageforsendelsen, hvis varen allerede er blevet afsendt
  • Du har 14 dages fortrydelsesret ved e-handel. De 14 dage tæller først, fra du har modtaget varen, men du kan selvfølgelig også fortryde købet inden
  • Som du allerede har gjort, er det en god løsning at gøre indsigelse til banken, der kan tilbageføre det fulde beløb til dig

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Sælgeren har hævet pengene uden at levere varen. Hvad kan jeg gøre?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?