Skip navigation

Må sælgeren hæve pengene inden varen er leveret?

Spørgsmål / Svar

18. juni 2013

Sælgeren må hæve pengene allerede, når du har bestilt varen. Også selvom den først skal leveres på et senere tidspunkt.

Der findes ingen fælles EU-regler for, hvornår sælgeren må trække beløbet for varen på din konto, og sælgeren kan derfor hæve pengene allerede, når du har bestilt varen.

Blandt de nordiske forbrugerombudsmænd er der dog et fælles standpunkt om, at sælgeren ikke bør trække beløbet, før varen er afsendt.

Tjekliste

 

Sidst opdateret: 21. november 2015

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Henrik d. 06. november 2019 kl. 12:22

Hej. Jeg har købt autodele ved Autodoc.dk. Alle varer stod at være på lager, og skulle bruge netop de dele jeg havde bestil til min veteranbil. Efter ordren er afgivet, skriver sælger så at 2 af delene ikke er på lager. Det var faktisk de vigtigste dele for mig at få. Pengene er trukket idag for bestillingen. Har jeg ikke i min ret til at få mine varer så?

Svar

af Kristina d. 07. november 2019 kl. 10:44

77 %

Dine muligheder når varen ikke leveres til tiden

Du har både mulighed for at bruge din fortrydelsesret eller at hæve købet, hvis der er gået for længe uden levering.

  • Hvis der ikke er aftalt et leveringstidspunkt, skal Autodoc levere inden 30 dage. Hvis de ikke har levereret inden 30 dage, skal du sende dem en rykker og give en ny leveringsfrist. Hvis de ikke overholder den nye frist, har du ret til at hæve købet og få pengene tilbage.
  • Derudover har du også en fortrydelsesret, og den kan du også i stedet vælge at bruge, inden du får leveret varerne. Hvis varerne er afsendt, skal du dog som udgangspunkt betale for returfragten.
  • Du kan dog altid kontakte virksomheden før det og høre, om de er fleksible på at løse sagen for dig.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Carlos d. 09. juli 2019 kl. 14:40

Hej. Jeg har bestilt en vare fra en dansk hjemmeside, og ved betaling valgte jeg bank overførsel. Har dog ikke overført pengene endnu, men virksomheden har allerede afsendt varen og varen er modtaget. Hæfter jeg for noget eller er det virksomhedens ansvar at tjekke op på det?

Svar

af Anette d. 10. juli 2019 kl. 10:13

70 %

Du skal betale for varer, du har bestilt, også selvom virksomheden har sendt dig varen.

Hvis der er aftale en frist, skal du betale inden for denne. 

Betaler du ikke, vil du modtage en rykker og senere risikerer du bøde rykkergebyrer og inkasso.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Peter Bøgely d. 20. juni 2019 kl. 08:07

Hvis firmaet laver en dellevering, må de så trække pengene for hele ordren? Og kan firmaet overhovedet vælge at kun trække for de varer der er leveret, for senere at trække for resten?

Svar

af Anette d. 24. juni 2019 kl. 13:34

85 %

Er sælger fra et nordisk land, skal vedkommende overholde Forbrugerombudsmandens retningslinjer, hvorefter betaling først kan trækkes, når varen sendes. Det vil sige, at betalingen skal opdeles. Der kan dog godt være undtagelser fra dette udgangspunkt i nogle brancher.

Er sælger fra et andet land end de nordiske lande, findes der ikke regler om dette, og sælger kan derfor hæve pengene med det samme.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Maria d. 29. december 2018 kl. 18:45

Hvor lang tid må der gå fra, at man har købt en vare indtil, at man får den? Går nemlig og venter på en vare fra et fransk firma. Ordren har sidenhen ændret sig til ‘backorder’. De hævede pengene en uge efter bestillingen.

Svar

af Anette d. 03. januar 2019 kl. 13:56

87 %

Levering skal ske senest 30 dage efter aftalens indgåelse

Hvis ikke I har aftalt, at levering skal ske inden for en bestemt frist, skal sælger blot levere varen inden for 30 dage fra købstidspunktet. Leverer sælgeren ikke inden for dette tidspunkt, skal du rykke for leveringen og give en yderligere mulighed for at levere. Dette kan fx være en uge. 

  • Hvis ikke du modtager varen inden for den nye tidsfrist, kan du hæve købet og kræve dine penge tilbage. 
  • Der findes ikke fælles EU-regler for, hvornår pengene må trækkes, og derfor kan den franske sælger i princippet hæve dem med det samme, selvom levering først sker senere. 
  • Du kan klage til Forbruger Europa, hvis du oplever yderligere problemer med dette køb. På vores hjemmeside kan du læse mere om, hvordan vi har mulighed for at hjælpe. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af MN d. 25. august 2018 kl. 02:15

I tilfælge af at en nordisk sælger har hævet pengene før afsendelse, og tilmed informerer at de først kan sende pakken måneden efter de har hævet betalingen, hvordan står man så? Skal man klage til nogen? Kan man kræve pengene tilbage? Synes ikke det fremgår om det er et decideret lovbrud, eller bare noget der anses som dårligt stil, og man derfor ikke kan straffes for?

Svar

af Anette d. 27. august 2018 kl. 00:00

86 %

Forudbetaling kan være i strid med god markedsføringsskik

Det kan være i strid med god markedsføringsskik, hvis en nordisk sælger hæver pengene med det samme, og først kan levere varen på et senere tidspunkt. Dette følger af de nordiske Forbrugerombudsmænds fælles standpunkt.

  • Det kan være i orden at hæve pengene på forhånd, hvis der fx er tale om en vare, som skal fremstilles efter dine instruktioner. Der kan også være en kutyme på området. Det vil afhænge af, hvilken vare, der er tale om.
  • Hvis du vil kræve dine penge tilbage, kan du være nødt til at fortryde købet.
  • Hvis ikke du har fået oplysninger om forudbetalingen på hjemmesiden, kan du prøve at orientere Forbrugerombudsmanden om, at sælgeren måske handler i strid med god markedsføringsskik.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Michelle d. 26. maj 2016 kl. 00:39

Når en sælger udbyder en abonnementservice, hvor de afsender en gaveæske hver måned, må de så gerne trække pengene inden varen er afsendt? Hvis man f.eks. Modtager varen den 20. Hver måned, må de så gerne trække pengene den første, fordi det er et abonnement, man har?

Svar

af Anette d. 30. maj 2016 kl. 00:00

82 %

Forudbetaling skal være aftalt

Der findes ikke fælles EU-regler om betalingstidspunktet, men i Danmark har forbrugerombudsmanden udarbejdet nogle retningslinjer om betalingstidspunktet, der tydeliggør, at forudbetaling kræver en klar accept fra forbrugeren.

  • Det kan være vildledende, og dermed i strid med markedsføringsloven, hvis sælgeren opkræver pengene på forhånd, uden en udtrykkelig aftale med forbrugeren. 
  • Det kan også være vildledende, selvom det fremgår af sælgerens standardvilkår, hvis ikke der findes en rimelig grund til at kræve forudbetaling. 
  • Inden for nogle områder/brancher kan der være kutyme for forudbetaling. Dette gælder fx abonnementer på aviser og blade. 
  • Du kan læse retningslinjerne her.
  • Du kan kontakte Forbrugerombudsmanden for uddybning. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anni d. 17. maj 2016 kl. 10:58

Mit spørgsmål er godt nok lidt modsat, men jeg prøver alligevel :-) Jeg køber sjældent via nettet, men de få gange, jeg har gjort det, har jeg aldrig haft problemer. Pengene bliver hævet, når varen er leveret. Nu købte jeg så for knap 500 kr. ved et velrennomeret dansk firma for tre uger siden. Et firma jeg har handlet med før. Det er nu knap tre uger siden, jeg fik leveret varen, men firmaet har IKKE trukket pengene endnu. Selv om jeg da godt selv kan bruge pengene til andet, så irriterer det mig, at jeg har en udgift svævende, som ikke er hævet. Mit spørgsmål er så: Er der nogen deadline på, hvor længe der må gå, inden firmaet hæver pengene?

Svar

af Christel d. 25. maj 2016 kl. 08:58

87 %
Sælgers frist for at hæve købesummen
Der er ingen faste regler for, hvornår sælgeren senest skal hæve pengene. 
  • Efter 3 år kan sælgeren dog ikke længere kræve betaling. 
  • Du kan kontakte sælgeren og bede dem hæve pengene. 

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Må sælgeren hæve pengene inden varen er leveret?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?