Hvis flyet er overbooket, aflyst eller forsinket mere end tre timer ved ankomst til din endelige destination, så har du ret til kompensation.
Reglerne om kompensation omfatter alle flyafgange fra EU-lande og flyvninger fra hele verden, som har destination i et EU-land og udføres af et EU-baseret flyselskab. Reglerne gælder, uanset om der er tale om en charterflyvning eller en ruteflyvning.
Kompensationen er uafhængig af, hvad du har betalt for flybilletten. Der er en fast størrelse som afhænger af flyvningens distance og forsinkelsens længde.
Kompensation:
- Flyvninger på 1.500 km. eller kortere: 250 euro
- Flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km: 400 euro
- Flyvninger over 3.500 km uden for EU: 600 euro
I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50 %, afhængigt af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.
Du har ikke krav på kompensation, hvis:
- Du har fået oplysning om aflysningen mere end 14 dage før afgang
- Du frivilligt afgiver din plads på flyet ved boardingafvisning og i stedet aftaler anden godtgørelse eller modydelser med flyselskabet, så vil et eventuelt kompensationskrav bortfalde.
- Aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, fx:
- Krig eller terror
- Vejrforhold, der forhindrer flytrafikken i at blive afholdt
- Uanmeldte strejker og lignende
- Tekniske fejl (kan i meget sjældne tilfælde udgøre en usædvanlig omstændighed)
Hvis du ikke får udbetalt kompensationen, skal du klage til flyselskabet skriftligt. Husk at gemme kopi af din klage.
I tilfælde af forsinkelse, aflysning eller afvist ved boarding kan du også have andre krav end kompensation fx erstatning eller forplejning. Læs mere om dine rettigheder ved flyrejser eller brug vores beregner flyregler.dk til at finde ud af, hvad du har krav på.
Tjekliste
- Gem boardingkort, evt. kvitteringer på forplejning og lignende, da det skal bruges som dokumentation, hvis du senere skal rette krav mod flyselskabet
- Send en mail til flyselskabet med krav om kompensation. Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
- Hvis flyselskabet afviser dit krav, så klag til luftfartsmyndighederne i det land, hvor hændelsen er sket
- I Danmark behandler Trafik og Byggestyrelsen klager over passagerrettigheder. Du kan se en liste over klagemyndigheder i de andre EU-lande
- Hvis din rejse ikke er omfattet af EU-reglerne, kan du forsøge at kontakte dit forsikringsselskab
- Kontakt Forbruger Europa, hvis du har spørgsmål om din ret til kompensation