Skip navigation

I hvilke tilfælde har jeg krav på kompensation?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du kan have ret til kompensation fra flyselskabet, hvis dit fly er forsinket, aflyst, eller du bliver afvist ved boarding.

Hvis flyet er overbooket, aflyst eller forsinket mere end tre timer ved ankomst til din endelige destination, så har du ret til kompensation.

Reglerne om kompensation omfatter alle flyafgange fra EU-lande og flyvninger fra hele verden, som har destination i et EU-land og udføres af et EU-baseret flyselskab. Reglerne gælder, uanset om der er tale om en charterflyvning eller en ruteflyvning.

Kompensationen er uafhængig af, hvad du har betalt for flybilletten. Der er en fast størrelse som afhænger af flyvningens distance og forsinkelsens længde.

Kompensation:

  • Flyvninger på 1.500 km. eller kortere:                      250 euro
  • Flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km:                     400 euro
  • Flyvninger over 3.500 km uden for EU:                     600 euro

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50 %, afhængigt af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Du har ikke krav på kompensation, hvis:

  • Du har fået oplysning om aflysningen mere end 14 dage før afgang
  • Du frivilligt afgiver din plads på flyet ved boardingafvisning og i stedet aftaler anden godtgørelse eller modydelser med flyselskabet, så vil et eventuelt kompensationskrav bortfalde.
  • Aflysningen eller forsinkelsen skyldes usædvanlige omstændigheder, fx:
      -  Krig eller terror
      -  Vejrforhold, der forhindrer flytrafikken i at blive afholdt
      -  Uanmeldte strejker og lignende
      -  Tekniske fejl (kan i meget sjældne tilfælde udgøre en usædvanlig omstændighed)

Hvis du ikke får udbetalt kompensationen, skal du klage til flyselskabet skriftligt. Husk at gemme kopi af din klage.

I tilfælde af forsinkelse, aflysning eller afvist ved boarding kan du også have andre krav end kompensation fx erstatning eller forplejning. Læs mere om dine rettigheder ved flyrejser eller brug vores beregner flyregler.dk til at finde ud af, hvad du har krav på.

Tjekliste

  • Gem boardingkort, evt. kvitteringer på forplejning og lignende, da det skal bruges som dokumentation, hvis du senere skal rette krav mod flyselskabet
  • Send en mail til flyselskabet med krav om kompensation. Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Hvis flyselskabet afviser dit krav, så klag til luftfartsmyndighederne i det land, hvor hændelsen er sket
  • I Danmark behandler Trafik og Byggestyrelsen klager over passagerrettigheder. Du kan se en liste over klagemyndigheder i de andre EU-lande
  • Hvis din rejse ikke er omfattet af EU-reglerne, kan du forsøge at kontakte dit forsikringsselskab
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis du har spørgsmål om din ret til kompensation
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Carsten Flyvholm Marott d. 05. marts 2020 kl. 14:16

Har jeg krav på at få mad og drikke, vores fly fra Singapore til Istanbul blev aflyst pga. sygdom og vi blev derfor kørt på hotel med overnatning. Næste dag blev vi ombooket til KLM og blev sat af i lufthavnen 8 timer før afgang uden mad og drikke.

Svar

af Christel d. 12. marts 2020 kl. 09:06

64 %

De almindelige regler om flypassagers rettigheder gælder ikke i jeres tilfælde, da det berørte fly skulle flyve mellem to destinationer uden for EU. Vi kan derfor ikke sige, i hvilket omfang I havde ret til mad og drikke, da det vil afhænge af flyselskabets konkrete vilkår og hvilket lands ret, der finder anvendelse.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lone Østergaard d. 10. februar 2020 kl. 13:52

Skulle med flyve med SAS fra aalborg kl. 1315 til Bergen. Flyet blev aflyst ca 5 kvarter før afgang pga storm. Blev ombooket til fly kl 19. Dette fly blev også aflyst. Begge gange havde vi kørt over 200 km ialt, fik først beskeden, da vi stod i lufthavnen hhv 5 kvarter og 1,5 t før afgang. Er det rimeligt, når der er ansat meteorologer, som kan forudsige, at stormen varer ved? Ville jo gerne have undgået at køre 150 km sidste gang,hvor flyet igen blev aflyst

Svar

af Christel d. 11. februar 2020 kl. 12:05

70 %

Jeg kan desværre ikke sige, om det er rimeligt eller ej, at I skulle køre frem og tilbage. Jeg kan dog forklare juraen. I er ikke berettiget til kompensation som følge af, at I valgte at køre fra lufthavnen efter jeres første aflysning eller at flyet blev aflyst kort inden afgang. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Morten Pold d. 13. januar 2020 kl. 10:07

Vi rejste til USA med KLM, via Amsterdam. Vi blev forsinkede i Billund, og nåede derfor ikke forbindelsesflyet i Amsterdam. Vi blev ombooket til senere fly med flere mellemlandinger, og kom derfor frem med 6 timers forsinkelse. Giver denne forsinkelse ret til kompensation efter EU reglerne?

Svar

af Christel d. 13. januar 2020 kl. 10:44

59 %

Det vil afhænge af årsagen til forsinkelsen. Flyselskabet bliver fritaget for kompensation, hvis forsinkelsen skyldes en ekstraordinær omstændighed, som flyselskabet havde foretaget alle rimelige foranstaltninger for at undgå. Det er en meget konkret vurdering. Da jeres fly skulle afgå fra Danmark, så kan I klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. De kan træffe afgørelse om dit krav om kompensation. Du kan oprette klagen på deres hjemmeside flypassager.dk. Det er gratis at klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Natascha d. 10. januar 2020 kl. 10:05

Min afgang fra USA kl:12:30 blev ombooket til kl 8:10, hvilket resulterer i en mellemlanding på 6 timer. Årsagen var at mit originale fly er blevet aflyst. Jeg købte en dyr billet for at slippe for lang mellemlanding og tidlig afgang, da det er rimelig besværligt med afstand til lufthavnen.. Jeg kunne havde sparet en hel del penge hvis jeg havde valgt den afgang som jeg nu er blevet flyttet til. De har informeret mig i god tid, men kunne ikke tilbyde mig en anden afgang. Er der noget kompensation at hente?

Svar

af Christel d. 10. januar 2020 kl. 11:58

0 %

Du kan desværre ikke få kompensation for den længere rejsetid, hvis ikke du kommer senere frem til din destination og får besked mindre end 14 dage før. Som flypassager bliver det derudover forventet, at man skal acceptere mindre ændringer. 4 timer udgør ikke en ændring, som er stor nok til erstatning eller at du kan hæve købet. Det gælder også selvom, du kunne have købt andre billetter billigere.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: I hvilke tilfælde har jeg krav på kompensation?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?