Skip navigation

Kan jeg få skatter og afgifter retur, hvis jeg ikke bruger min flybillet?

Spørgsmål / Svar

12. september 2013

Hvis du ikke bruger din flybillet, skal du have tilbagebetalt refunderbare skatter og afgifter af flyselskabet.

Du har ingen lovbestemt fortrydelsesret på flybilletter. Du kan derfor ikke forvente at få tilbagebetalt billetprisen, når du ikke bruger din flybillet, medmindre det fremgår af aftalebetingelserne.

Nogle skatter og afgifter bliver kun opkrævet, hvis du bruger flybilletten, og dem har du ret til at få tilbagebetalt. Der er typisk tale om skatter og afgifter til staten og lufthavnen.

Det fremgår ikke altid tydeligt af flybilletten, hvor meget af totalprisen, der er skatter og afgifter, og hvor meget, du har krav på at få tilbage.

Når du henvender dig, skal sælgeren oplyse beløbet på de skatter og afgifter, der ikke er blevet udløst og dermed kan betales tilbage.

Du skal være opmærksom på, at sælgeren har ret til at opkræve et gebyr på 100 kr. pr. flybillet, når du skal have skatter og afgifter tilbage.

Brug vores beregner flyregler.dk til at finde ud af, hvad du har krav på som flypassager, hvis dit fly er aflyst.



Sidst opdateret: 27. juli 2018

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Camilla Jørgensen d. 23. april 2019 kl. 12:40

Hej. Jeg har igennem flybillet.dk bestilt billetter fra Hamborg til Sri Lanka over Dubai. Kan jeg få skat og afgifter refunderet, hvis jeg vælger kun at benytte rejserne Hamborg - Dubai og Dubai - Hamborg?

Svar

af Anette d. 25. april 2019 kl. 08:29

94 %

Visse skatter og afgifter kan tilbagebetales

Nogle skatter og afgifter udløses kun, hvis du rent faktisk flyver, så disse kan refunderes, hvis du ikke benytter din billet, helt eller delvist. MEN, du skal være opmærksom på følgende: 

  • Det beløb, som er opkrævet til skatter og afgifter, kan være ét samlet beløb for hele rejsen. Beløbet for den del af rejsen, som du ikke foretager, kan derfor udgøre en meget lille andel af det samlede beløb.
  • Hvis du ikke benytter hele udrejsen, kan du risikere at flyselskabet annullerer hele hjemrejsen. Du skal derfor læse selskabets "no-show" regler vedrørende dette eller kontakte dem skriftligt og anmode om svar vedrørende deres vilkår.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af NicklS d. 01. april 2019 kl. 15:14

Jeg har haft købt to flybilletter til London og retur igennem TravelLink. Det er forskellige flyselvskaber vi skal flyve derover med i forhold til hjem igen. På hjemturen sker der ting og sager der gør at vi misser vores fly med British Airways. Spørgsmålet er så; har vi ret til at bede om beløb for skatter og afgifter retur? Og ydermere, er det så travelLink eller British Airways jeg skal kontakte?

Svar

af Peter d. 03. april 2019 kl. 10:39

93 %

Ret til refundering af skatter og afgifter ved manglende anvendelse af flybillet

Hvis du ikke anvender din flybillet, har du krav på at få visse skatter og afgifter refunderet. Vær dog opmærksom på, at det ikke er alle skatter og afgifter, som er refundérbare. Beløbet, som du i sidste ende får refunderet, kan derfor i visse tilfælde være meget beskedent. 

  • Du skal som udgangspunkt rette henvendelse til den virksomhed, som du har købt billetterne af. 
  • I dette tilfælde bør du altså rette henvendelse til Travellink og anmode om en refundering af skatter og afgifter. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Janus La Cour d. 06. februar 2019 kl. 20:02

Købt 4 billetter til NYC på flybillet.dk, måtte aflyse pga dødsfald. Beder om skatter/afgifter retur 10 måneder efter vi skulle have rejst (blev først opmærksom på at det var muligt der). Har haft en lang mail korrespondance med flybillet.dk, de lover i flere omgange pengene retur. Efter 4 måneders korrespondance oplyser de pludselig at der ikke kan udbetales noget alligevel, fordi "udgangs datoen for billetterne er passeret". Hvad betyder det? Og kan de bare ændre forklaring som det passer dem? Hvad er der af muligheder nu?

Svar

af Kristina d. 07. februar 2019 kl. 14:28

93 %

Frist på tilbagebetaling af skatter og afgifter

Fristen er som udgangspunkt 3 år ifølge de danske forældelsesregler, men hvis du forholder dig passivt i mere end 7-8 måneder, kan du også miste kravet af den årsag. Eftersom Flybillet.dk havde lovet dig pengene retur til at starte med, lyder det ikke som en gyldig begrundelse, de nu kommer med, selvom den kan bunde i reelle praktiske udfordringer.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Alexandra Aron d. 28. februar 2018 kl. 23:49

Jeg har bestilt to flybilletter fra primeraair.com men jeg kan ikke længere rejse fordi min mand kan ikke. Jeg har fundet ud af det after 3 timer jeg har købt billetterne og jeg har straks kontakt flyselskabet. Kan jeg få pengene tilbage selvom det stå på deres hjemmeside at det refundere ikke hvis det er tilbud og hvis man har ikke købt nogen rejse forsikringer ved siden af. Har man ikke 14 dage fortrydelse ret uanset hvad men køber?

Svar

af Anette d. 01. marts 2018 kl. 00:00

84 %

Ingen fortrydelsesret på flybilletter

Der gælder ingen fortrydelsesret på køb af flybilletter, men nogle flyselskaber tilbyder frivilligt deres passagerer på nogle billettyper, at billetten kan ændres eller annulleres, hvis man alligevel ikke kan rejse på det valgte tidspunkt. Tjek vilkårene om dette på selskabets hjemmeside.

  • Hvis du ender med ikke at benytte billetten, har du krav på at få tilbagebetalt en del af beløbet for skatter og afgifter
  • Start med at kontakte Primera Air skriftligt og anmod om tilbagebetalingen 
  • Kan I ikke nå til enighed, kan du oprette en klage mod Primera Air på vores hjemmeside

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Flemming Hald d. 07. februar 2018 kl. 12:45

Gælder reglerne for refusion af skatter og afgifter også for flyrejser internt i USA (JetBlue)?

Svar

af Anette d. 08. februar 2018 kl. 00:00

0 %

Kontakt de amerikanske myndigheder

Dit spørgsmål falder uden for vores arbejdsområde, som dækker EU, Island og Norge. Vi kan derfor ikke vejlede om, hvad der gælder internt i USA. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Maria Lykke d. 01. november 2017 kl. 22:38

Hej. Jeg har købt en returbillet København-Cairo, men har kun brugt udrejsebilletten. Supersaver nægter at betale skatter og afgifter tilbage for hjemrejsen, da udrejsedelen af billetten er brugt. Kan de det??

Svar

af Kristina d. 03. november 2017 kl. 00:00

96 %

Hvornår skatter og afgifter bliver udløst

Supersaver kan ikke i sig selv afvise med den begrundelse at I har brugt den ene del af rejsen, men det kan godt være, at de har ret i, at der ikke er nogen skatter og afgifter tilbage, som ikke er udløst. Der er forskel på, hvornår skatter og afgifter bliver udløst. Nogen bliver udløst allerede ved købet, nogen når man tjekker ind og nogen når man dukker op i lufthavnen.

  • Det er meget forskelligt, hvad størrelsen er på de forskellige skatter og afgifter
  • Selskabet må også tage et gebyr på 100 kr. for tilbagebetalingen
  • Du kan klage til Center for Klageløsning, men vær opmærksom på, at det koster 100 kr. at klage, så det kan muligvis ikke betale sig

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Laila d. 22. august 2017 kl. 16:48

Hej. Jeg afbestilte 4 billetter tur/retur København- Amsterdam pga dødsfald. Billetterne er købt hos ticket.dk til 3108 kr i alt. Jeg afbestiller biletterne og får en mail efterfølgende med denne besked: Jeres rejse er nu afbestilt som ønsket. Flyselskabet godkender tilbagebetalingen af en del af flyskatterne. Vi tilbagebetaler det beløb, som overstiger vores administrationsgebyr på 595 kr pr. billet. Har jeg forstået det korrekt med at jeg skal betale 595 kr i adm. gebyr pr billet!!?? Eller hvordan skal det forstås.

Svar

af Anette d. kl.

94 %

Forskellig størrelse på administrationsgebyrer

I Danmark er det tilladt at tage op til 100 kr. i administrationsgebyrer pr. billet, men i Sverige gælder der ikke de samme regler.

  • Da Ticket.dk er ejet af et svensk selskab, vil der være en formodning for, at det er svensk ret, som gælder for dit køb af flybilletter.
  • Det er derfor nok korrekt, at du skal betale de 595 kr. pr. billet.
  • Da du afbestilte på grund af et dødsfald, kan din rejseforsikring muligvis dække resten af beløbet. Læs betingelserne for din forsikring eller kontakt dit forsikringssselskab.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Sandra Bersang d. 16. februar 2017 kl. 10:38

Jeg har booket en rejse gennem supersaver med Ryanair i juni måned 2017. Ryanair aflyser så flyene, og vi beder om en refundering. Pengene refunderer Ryanair til supersaver, men supersaver vil kun betale mig 280kr ud af de 891kr, da resten er til bagage og gebyrer, påstår de. Kan det virkelig være rigtigt? Vi har jo slet ikke brugt billetterne - og dermed heller ikke bagagen.

Svar

af Kristina d. 17. februar 2017 kl. 00:00

0 %

Når flyselskabet aflyser, skal hele beløbet tilbagebetales
Når dit fly bliver aflyst, har du krav på at få den fulde købspris for billetten tilbagebetalt, og det inkluderer også bagage og gebyrer. Det er dog kun flyselskabet, altså Ryanair der er bundet af den regel. Det er endnu uafklaret, om Supersaver også er forpligtet til at tilbagebetale det fulde beløb til dig.

  • Kontakt Ryanair og hør, om de vil dække det resterende beløb

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Ida S. d. 29. september 2016 kl. 14:07

Jeg måtte annullere to billetter til/fra Indonesien i sommers gennem Flightfinders. Priserne var følgende: 2 x Flybillet á 3859 kr. 2 x Flyskatter & brændstoftillæg á 2526 DKK I alt 12.770 kr. og 7.718 uden skatter mv. Jeg har anmodet om at få tilbagebetalt skatterne mod oplyst gebyr på 149 kr. pr. person. Jeg har fået udbetalt 760 kr., hvilket jeg synes virker meget lavt. Jeg er bevidst om, at man ikke kan sige noget generelt om hvor stort beløbet konkret bør være. Jeg har dog ingen mulighed for selv at tjekke efter om niveaet virker rimeligt, og vil derfor høre jeres vurdering, om niveauet virker acceptabelt ift. hvad der normalt tilbagebetales givet flypriserne. Jeg håber, I kan hjælpe. Vh. Ida

Svar

af Kristina d. 29. september 2016 kl. 16:07

0 %
Typisk et lavt beløb
Det er normalt et relativt lavt beløb, man har krav på at få tilbagebetalt. Derfor kan det godt være et korrekt beløb, som Flightfinder har tilbagebetalt.
  • Det er kun nogle af de betalte skatter og afgifter, der er refundérbare
  • Bed Flightfinder eller flyselskabet om at sende en opgørelse over skatter og afgifterne på din billet og om at forklare hver post

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Mads Balken Petersen d. 23. juni 2016 kl. 10:06

Vi har købt en flybillet via Supersaver. Billetten blev dog til stor irritation ændret fra et direkte fly til et fly med mellemlanding, så vi besluttede os for at købe en ny billet ved et andet flyselskab. Nu forsøger vi at få refunderet lufthavnsskatterne via AirItalia, men de nægter, da de mener det er SuperSaver der skal udbetale lufthavnsskatten. Sagen er bare den, at Supersave vil have 300 kr. oveni for at få refunderet skatterne (på samlet 680 kr). Der vil således ikke være noget igen. Kan det virkelig være rigtigt, at vi kan blive holdt for nar på den måde? Kan AirItalia afvise selv at foretage refunderingen af skatterne og bare henvise til SuperSaver?

Svar

af Anette d. 24. juni 2016 kl. 00:00

94 %

Krav på tilbagebetaling af nogle skatter og afgifter

Du har alene krav på at få tilbagebetalt de skatter og afgifter, som kun opkræves, hvis du benytter din flybillet. Det er typisk skatter og afgifter til staten og lufthavnen.

  • Flyselskabet og bookingportalen har ret til at opkræve et gebyr svarende til størrelsen af de reelle udgifter til administration, men maksimalt 100 kr. pr. flybillet efter dansk praksis. Gebyret må være højere efter svensk praksis. 
  • Du kan kræve pengene hos din direkte aftalepart, som er bookingportalen, Supersaver. Om du kan kræve, at flyselskabet udbetaler beløbet, vil nok afhænge af, om de rent faktisk har modtaget pengene fra bookingportalen. 
  • Hvis ikke Supersaver vil nedsætte gebyret, kan du muligvis klage over dem til Center for Klageløsning i Danmark.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Kathrine L. d. 26. maj 2016 kl. 18:41

Hej! En veninde og jeg nåede ikke flyet og ønsker derfor at få skatter og afgifter retur. Rejsen er dog bestilt som pakkerejse, og Bravo Tours, som har solgt os rejsen, fastholder, at man ikke kan få skater og afgifter retur, når der er tale om en pakkerejse. Er det korrekt?

Svar

af Bettina d. 31. maj 2016 kl. 14:25

93 %

Skatter og afgifter retur ved pakkerejser

Du er berettiget til at få refunderbare skatter og afgifter tilbagebetalt, uanset om du har købt din flybillet direkte hos flyselskabet, eller flybilletten er en del af en pakkerejse.

  • Kontakt rejsebureauet og fasthold dit krav om at få tilbagebetalt refunderbare skatter og afgifter.
  • Hvis rejsebureauet afviser dit krav, kan du indgive en klage til pakkerejseankenævnet 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Nikolaj T d. 18. april 2016 kl. 13:27

Jeg har set på den samme flyrejse to forskellige steder (på hhv. Norwegian og Travellinks hjemmesider). På Norwegians hjemmeside udgør skatter og afgifter ~ 300 DKK af billetprisen, men Travellink skriver at der ikke er nogen skatter og afgifter på rejsen. Kan det passe at den samme flyrejse har forskellige skatter/afgifter afhængigt af hvor man bestiller sin billet? /Nikolaj

Svar

af Christel d. 19. april 2016 kl. 14:44

95 %
Skatter og afgifter kan variere billetprisen

Der er ingen fast definition på, hvilke udgifter, der kaldes for skatter og afgifter, og hvilke, der er en del af prisen. Derfor kan størrelsen på skatter og afgifter være forskellig.

  • Skatter og afgifter dækker over forskellige gebyrer som flyselskabet, bookingportalen og lufthavnen opkræver. De kunne lige så vel være en del af billetprisen. 
  • En mindre del af begrebet skatter og afgifter dækker over en faktisk skat til staten. Denne post varierer ikke uanset, hvor du køber billetten.
  • Der er ikke krav om, at størrelsen på skatter og afgifter skal fremgå særskilt. Det er lovligt at lægge beløbet oveni prisen.
  • Størrelsen på de skatter og afgifter, som du kan få retur, er dog ikke forskellige, men der er heller ikke krav om, at de skal fremgå særskilt.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Mikael Mølgård d. 17. april 2016 kl. 16:53

Hej. Vi har bestilt 4 flybilletter gennem Tripmonster med afgang d. 27 juni. Vi har ikke længere mulighed for at tage afsted hvorfor jeg har kontaktet Tripmonster for at annullerer billetterne. Den samlede pris er: Flybillet 4760 kr. Flyskat 3444 kr. Bagage 800 kr. Ialt 8414 kr. Som jeg læser ovenstående har jeg ret til at få en del af det retur dog minus et administrationsgebyr? Hvad har jeg krav på at få tilbage.

Svar

af Christel d. 18. april 2016 kl. 11:24

93 %
Størrelsen på skatter og afgifter
Selvom der fremgår et vist beløb på flybilletten som ’flyskat’, så betyder det ikke, at du kan få hele det beløb retur. Du kan kun få de skatter og afgifter retur, som ikke er blevet udløst.
  • Tripmonster kan give dig en specifikation og oplyse dig, hvor stort dette beløb er
  • En del af ’Flyskat’ dækker også over forskellige gebyrer, som flyselskabet eller billetformidleren tager

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anders d. 14. april 2016 kl. 17:27

Hvor lang tid har man til at gøre opmærksom på, om at få pengene tilbage?

Svar

af Bettina d. 19. april 2016 kl. 00:00

93 %

Kontakt flyselskabet eller rejsebureauet straks

Du har normalt 3 år til at kræve skatter og afgifter retur fra flyselskabet eller rejsebureauet. Det kan dog stille dig bedre, hvis du kontakter flyselskabet eller rejsebureauet straks.

  • Kontakt straks flyselskabet eller rejsebureauet og stil krav om at få skatter og afgifter retur.
  • Rejsebureauet/Flyselskabet må beregne et gebyr på 100 kr. pr. flybillet ved tilbagebetalingen ifølge Forbrugerombudsmandens retningslinjer og praksis fra Forbrugerklagenævnet.
  • Hvis rejsebureauet eller flyselskabet afviser at udbetale skatter og afgifter til dig, kan du indgive en klage til Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Camilla Signe Thomsen d. 11. februar 2016 kl. 09:40

Hej, Vi har bestilt gennem Flightfinder.dk De kræver 149 kr. pr. pers. i administrationsgebyr for at håndterer at vi får flyskatterne retur. Er det ok? De siger også at hovedparten af flyskatterne er "fuel tax", altså til brændstof, og at det udgør størstedelen og ikke kan refunderes. Som det ser ud på vores kvittering udgør flyskat 2435 DKK pr. person. Hvor stor en andel er det "normalt" at få tilbage?

Svar

af Anette d. 22. februar 2016 kl. 00:00

96 %

Beløbsgrænser på gebyr og skatter

Administrationsgebyr bør ikke overstige 100 kr. pr. billet, men der kan alligevel være en berettiget grund til at opkræve 149 kr. Beløbet for skatter og afgifter har derimod ingen fast grænse, da beløbet varierer for flyselskaber og lufthavne.

  • Skatter og afgifter består af forskellige poster, hvoraf en del kan refunderes, hvis du ikke benytter flybilletten, fx lufthavnsskat og nogle lokale skatter. Andre beløb mistes, da de skal betales uanset, om du benytter flybilletten. Det gælder eksempelvis for bestillingsgebyr og brændstoftillæg
  • Har du købt billetten direkte ved et flyselskab, kan de tage 100 kr. i gebyr pr. billet i henhold til Forbrugerombudsmandens retningslinjer og praksis i Forbrugerklagenævnet.
  • Hvis du har købt billetterne via et rejsebureau eller en bookingportal, kan de have udgifter ved tilbagebetalingen, der berettiger, at de også tager et rimeligt gebyr, udover flyselskabets gebyr. Derfor kan de 149 kr. samlet set være rimelige. 
  • Finder I ikke en løsning på sagen, kan du oprette en klage over Flightfinder hos Forbruger Europa. Du kan klage over flyselskabet, hvis det har hovedsæde inden for EU, Island eller Norge. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Sanne d. 11. januar 2016 kl. 10:11

Hej, Var inde og søge på flybilletter og fandt billige billetter på Skypicker lørdag aften, dog var jeg ikke opmærksom på at datoen havde rettet sig fra 28/7 (28 J) til 28/01 (28 J) og nu står vi med 5 billetter som vi ikke kan bruge til noget. Har forsøgt at snakke med dem, men de vil ikke annullere billetterne selv om jeg kontaktede dem allerede lørdag formiddag. Er der noget vi kan gøre? Pengene er ikke trukket endnu. Mvh Sanne

Svar

af Christel d. 15. januar 2016 kl. 08:45

93 %

Fejl ved bestilling af flybilletter

Når man booker flybilletter, er man selv ansvarlig for at informationerne er tastet korrekt ind.  Laver man en fejl, er flyselskabet ikke forpligtet til at annullere billetterne.

  • Du kan få skatter og afgifter retur, hvis du ikke bruger flybilletterne
  • Tjek altid en sidste gang inden man booker
  • Nogle flyselskaber giver 24 timer til at annullere flybilletterne som en service

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Leifvpedersen d. 22. december 2015 kl. 22:17

Jeg har henvendt mig til selskabet Skypicker da vi på grund af sygdom ikke kunne bruge vores flybilletter. Jeg har bedt om at få skatterne refunderet, men Skypicker har afvist, idet man siger at man aldrig betaler penge tilbage. Kan det være rigtigt ??? Hilsen Leif Pedersen

Svar

af Christel d. 23. december 2015 kl. 00:00

97 %

Udbetaling af skatter og afgifter

Skypicker kan ikke afvise jeres krav om tilbagebetaling af skatter og afgifter, som ikke er blevet udløst.

  • I kan eventuelt kontakte flyselskabet og bede dem udbetale pengene direkte til jer eller

  • I kan indgive en klage til Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Kan jeg få skatter og afgifter retur, hvis jeg ikke bruger min flybillet?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?