Hvad har jeg krav på ved flyforsinkelse?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Hvis flyet er mindst to timer forsinket, skal flyselskabet tilbyde dig forskellige services. Dine rettigheder ved flyforsinkelse bestemmes både af flyvningens længde, samt hvor stor forsinkelsen er.

Flyselskabet skal tilbyde dig gratis mad og drikke samt adgang til at sende mails eller foretage to telefonopkald, hvis din flyafgang er mere end to timer forsinket.

Du skal tilbydes gratis hotelophold, og du skal også tilbydes gratis transport mellem lufthavnen og hotel, hvis en overnatning bliver nødvendig. Hvis du har udgifter til mad og drikke, kan du kræve dem dækket af flyselskabet. Du skal huske at gemme dine kvitteringer. Du kan også have krav på at få erstatning for økonomiske tab.

Hvis du ankommer mere end tre timer forsinket til din destination, kan du have ret til kompensation. Udgangspunktet er:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger, som ikke falder ind under ovenstående

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Læs mere om din ret til kompensation ved flyforsinkelse

Du kan også indtaste din rejsedestination i vores beregner flyregler.dk og få klar besked om dine rettigheder ved flyforsinkelse.

Din rejse er omfattet af ovenstående EU-regler, hvis:

  • Du rejste fra en lufthavn i EU eller
  • Du ankom til EU med et EU luftfartselskab

Tjekliste

  • Gem kvittering for hotelophold
  • Gem kvitteringer for eventuelt køb af mad og drikke
  • Kontakt flyselskabet med dit krav
  • Gem kopi af din henvendelse til flyselskabet. Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Hvis din rejse ikke er omfattet af EU-reglerne, kan du forsøge at kontakte dit forsikringsselskab
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis flyselskabet afviser dit krav
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Kasper d. 11. maj 2018 kl. 19:05

Vi fløj fra Florida til CPH i april med norwegian. Flyet afgik med omkring 4 timers forsinkelse og vi ankom til cph 3 timer og 20 min forsinket. Hvordan er vi stillet i forhold til kompensation?

Svar

af Anette d. 14. maj 2018 kl. 00:05

90 %

Retten til kompensation afhænger også af årsagen 

Udover den tidsmæssige betingelse om ankomst mere end tre timer senere til den endelige destination, er det også en betingelse, at årsagen til forsinkelsen ikke var af usædvanlig karakter

  • I må derfor starte med at klage til flyselskabet og anmode om udbetaling af kompensation
  • Hvis flyselskabet afviser kravet, vil de begrunde svaret med årsagen til forsinkelsen. 
  • Da I fløj fra en destination udenfor EU til Danmark, kan du klage til de danske luftfartsmyndigheder, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvis Norwegian afviser kravet. Luftfartsmyndighederne kan undersøge de faktiske forhold i forbindelse med forsinkelsen og træffe afgørelse om, I har krav på udbetaling af kompensation.
  • Da flyselskabet er hjemmehørende i Norge, kan I også klage til Forbruger Europa. Vi har dog ikke samme adgang som luftfartsmyndighederne til at skaffe oplysninger om de faktiske omstændigheder.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Daniel d. 02. maj 2018 kl. 13:05

Et flyrejse fra New York via København til Billund, bliver forsinket med mere end 3 timer til slutdestinationen, da flyvningen fra København til Billund ikke blive foretaget og passagerne ombookes til en senere afgang. Er der ret til 600 EUR kompensation grundet distancen mellem New York og Billund, eller blot 250 EUR, da der alene kompenseres for distancen mellem København og Billund.

Svar

af Peter d. 03. maj 2018 kl. 00:05

90 %

Distancen beregnes fra forsinkelsens opståen

Kompensation beregnes på baggrund af distancen mellem afgangslufthavnen, hvor forsinkelsen opstod, og den endelige destination, forudsat at flybilletterne er købt samlet. 

  • Hvis forsinkelsen først opstod mellem København og Billund, vil kompensationen beregnes på baggrund af distancen mellem København og Billund. Dette giver ret til 250 euro.
  • Hvis flyet fra New York havde været forsinket, hvilket resulterede i, at du ikke nåede flyet fra København til Billund, så skulle kompensationen beregnes på baggrund af distancen mellem New York og Billund. Dette ville give ret til 600 euro. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Torben d. 05. marts 2018 kl. 19:03

Vores fly fra Billund til Frankfurt blev forsinket så vi ikke nåede flyet fra Frankfurt. Vi fik en hotelovernatning og kom med en afgang dagen efter - altså en 24 timers forsinkelse. Det var 11/2 og der var faldt en smule sne og der var derfor kø til at blive de-iced. Kan man få kompensation, eller går det ind under dårligt vejr og er man så derfor ikke dækket?

Svar

af Anette d. 06. marts 2018 kl. 00:03

81 %

De-icing er en usædvanlig omstændighed

Vejrmæssige forhold, som kan indebære en udfordring for flysikkerheden, fx sne og is, udgør som udgangspunkt en usædvanlig omstændighed i EU-forordningens forstand

  • I sne og frostvejr skal flyene af-ises (de-icing) inden afgang, og det vil være en usædvanlig omstændighed, hvis der opstår forsinkelser i den forbindelse. Passagererne vil ikke have krav på standardkompensation efter EU-forordningen om flypassagerers rettigheder
  • Blev du påført ekstra udgifter i forbindelse med forsinkelsen, vil du have krav på erstatning af disse

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Pia Poulsen d. 09. december 2017 kl. 11:12

Vi fløj med British Airways fra JFK til Billund med mellemlanding i Heathrow. Vi blev forsinket fra JFK grundet at flyene kun kunne lande og lette fra 1 bane. Vi landede 25 minutter for sent i Heathrow, som resulterede i at vi ikke kunne nå vores forbindelses fly til Billund. Vi fik hjælp til ombooking og blev sendt over Amsterdam og landede derfor ca. 7 timer senere end forventet. Har vi ret til kompensation?

Spørgsmål

af Frederik Voss d. 28. november 2017 kl. 16:11

Min kæreste og jeg fløj i foråret frem og tilbage fra Lanzarote. Hjemturen var med mellemlanding i dusseldorf, hvor Air Berlin flyet fra dusseldorf til København var forsinket. Det resulterede i en overnatning og 20 timers forsinkelse. Jeg har grundet Air Berlins situation krævet kompensation fra bookingselskabet Kiwi.com, som var dem vi bestilte igennem, men de har imidlertid afvist at udbetale kompensation. Alle bureauer har lukket for sager mod air berlin, og ingen af dem vil føre sager mod bookingselskabet, på trods af at de på ligefod med flyselskabet har pligt til at udbetale kompensation. Hvordan forholder man sig bedst til denne situation?

Svar

af Peter d. 30. november 2017 kl. 00:11

89 %

Kompensationskrav skal rettes mod det transporterende flyselskab

Krav om kompensation for forsinkelse eller aflysning skal rettes mod det transporterende flyselskab, som i dette tilfælde er Air Berlin. Du kan ikke rette den slags krav mod bookingselskabet eller andre selskaber end flyselskabet.

  • Eftersom Air Berlin er taget under konkursbehandling, må du anmelde dit krav i konkursboet. Det er dog usandsynligt, at der vil være penge til dækning af kompensationskrav og andre krav opstået som følge af forsinkelse, aflysning eller lignende, da det vil høre til i en gruppe af krav, som er nogle af de sidste i køen.
  • Andre krav end kompensationskrav, f.eks. erstatning for udgifter til overnatning, mad eller nye flybilletter kan også rettes mod bookingselskabet, Kiwi.com.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Line d. 08. november 2017 kl. 17:11

Har man krav på kompensation fra AirBerlin - eller evt. de flyselskaber, som har overtaget AirBerlin - ved flyforsinkelse i mere end tre timer?

Svar

af Kristina d. 09. november 2017 kl. 00:11

89 %

Krav om kompensation ved konkurs

Du har i princippet et krav om kompensation overfor Air Berlin, hvis din afgang er aflyst eller mere end tre timer forsinket. Men idet Air Berlin er gået konkurs, vil du aldrig kunne få de penge. Et sådan krav ligger nederst i prioriteringen af kreditorer, og der er næppe penge tilbage i boet til at dække dit krav.

Hvis din flyvning er overtaget af et andet flyselskab, og du har en bekræftet reservation på dette, vil det andet flyselskab skulle betale dig kompensation, hvis denne flyvning bliver forsinket mere end tre timer eller aflyst. Det andet flyselskab kan ikke holdes ansvarlig for aflyste eller forsinkede Air Berlin flyvninger.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Steffen Sivertsen d. 27. september 2017 kl. 22:09

Jeg har fået afslag fra Norwegian vedr. godtgørelse for bespisning, da de siger, der er tale om ekstraordinære omstændigheder. Med følgende forklaring: Norwegian flight: D83642 (CPH-NCE) 20.07.2017 Disruption type: Delayed Delay time: 2 hours and 28 minutes Reason for disruption: This delay was caused by an earlier disruption within our network that had a direct effect on this flight. The original flight was disrupted due to air traffic control restrictions. Kan de det?

Svar

af Anette d. 28. september 2017 kl. 00:09

91 %

Ret til måltider ved flyforsinkelse

Hvis du bliver forsinket på din flyrejse, kan du have ret til at få et måltid eller andre forfriskninger i ventetiden. Det er en betingelse, at måltidet "står i rimeligt forhold til ventetiden". Det kan have betydning i forhold til måltidet/forfriskningens omfang og i forhold til, at det ikke vil medføre yderligere forsinkelse at sørge for forplejningen.

  • På den nævnte distance betyder det, at du vil have retten, når det det må forventes, at flyet bliver forsinket mere end to timer i forhold til det planlagte tidspunkt.
  • Årsagen til forsinkelsen er underordnet i forhold til forplejningen.
  • Hvis ikke flyselskabet har accepteret at erstatte dine udgifter til forplejning, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa på vores hjemmeside. Du skal lave en beskrivelse af hændelsesforløbet og vedhæfte relevante bilag (kopi af rejseplan, boardingkort, eventuel meddelelse om forsinkelse, korrespondance med flyselskabet og kvitteringer for dine køb).

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lisbet d. 22. september 2017 kl. 08:09

Hej. Jeg har bestilt flybilletter til min familie og mig selv til en juleskitur. Vi skal flyve med KLM fra Billund over Amsterdam til Torino. KLM har nu aflyst den ene af de afgange, vi skulle have været med på udturen - og den ene af afgangene på hjemturen. De har ombooket os til andre afgange, således at vi skal afsted allerede kl. 14.00 - i stedet for kl. 18.35. Vores rejsetid bliver altså forlænget med mere end 4 timer på udturen. På hjemturen forlænges vores rejsetid med lidt over 2 timer, da vi kommer hjem 13.30 i stedet for 11.20. Vi vil stadig gerne afsted på ferie, men er naturligvis trætte af den forlængede rejsetid. Kan man søge erstatning for det?

Svar

af Kristina d. 22. september 2017 kl. 00:09

84 %

Ikke ret til kompensation når afgang aflyses mere end 14 dage før afgang

Når KLM aflyser mere end 14 dage før afgang, skal de tilbyde jer valget mellem ombooking eller pengene tilbage.

  • Overvej om I selv kan finde en bedre afgang til ca. samme pris
  • Spørg KLM om hvilke andre afgange, I kan blive ombooket til. Flyselskaberne har ofte flere forskellige muligheder for at sammensætte jeres rejse – især når det er i så god tid
  • I har derudover ikke ret til erstatning eller kompensation

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Marie Louise Hansen d. 29. august 2017 kl. 20:08

Hej, Min familie og jeg fløj i sommers til Mallorca fra Hamburg lufthavn med Air Berlin. Pga. en fejl på flyet blev afrejsen fra Hamburg forsinket 9 timer. Vi fik udstedet skriftlig dokumentation fra lufthavnen på at forsinkelsen havde varet min. 8½ time, og ugen efter vi kom hjem anmodede jeg om kompensation hos AirBerlin. Jeg fik svar tilbage at de beklagede meget og at de ville udbetale 1600 EURO til os. I mellemtiden er Air Berlin gået i betalingsstandsning og jeg har ikke hørt mere fra dem. Hvordan står jeg stillet i forhold til den lovede kompensation på 1600 EURO nu hvor de er gået i betalingsstandsning? Findes der en rejsegarantifond for europæiske rejseselskaber?

Svar

af Kristina d. 30. august 2017 kl. 00:08

89 %

Air Berlin i betalingsstandsning

Som Air Berlins situation er lige nu, kan du ikke få udbetalt din kompensation. Du er nødt til at afvente, om Air Berlin enten klarer sig igennem det eller om de går konkurs.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Bo Knudsen d. 18. oktober 2015 kl. 17:10

Flyet fra Shanghai - Air France - til Paris De-Gaul var den 14. oktober 1 time og 10 min. forsinket. Dette betød at vi kom 5 min. for sent til boarding til dagens sidste fly til Billund - Air France. Air France betalte hotel og mad i Paris og næste morgen/ formiddag fløj vi (Air France betalte) via Amsterdam til Billund, hvor vi landede med med 12 timers forsinkelse. Har vi krav på erstatning ?

Svar

af Anette d. 23. oktober 2015 kl. 00:10

91 %

Krav på kompensation, hvis billetten er købt samlet

Hvis jeres flybilletter er booket under samme bookingreference, kan I have krav på kompensation, med mindre forsinkelsen skyldtes en usædvanlige omstændighed, som flyselskabet ikke kunne have undgået.

  • I alle tilfælde skal I først kontakte flyselskabet skriftligt og fremsætte kravet direkte over for dem. Det er bedst at sende e-mails. Hvis flyselskabet afviser jeres krav, vil I have forskellige muligheder for at klage.
  • I kan klage til Forbruger Europa, men det kan også blive nødvendigt, at sagen skal videre til de franske luftfartsmyndigheder, da Frankrig var det første land inden for EU, hvor I landede.
  • For at kunne kræve erstatning af flyselskabet kræves det, at I har haft et økonomisk tab.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Heidi schmidt d. 19. oktober 2015 kl. 10:10

Hej, Vores flyforsinkelse var på 12 timer, fra KReta og hjem til AAL- nu får vi dette svar - kan det virkelig passe?! ".....Vi har imidlertid i fire lignende sager netop fået Procesbevillingsnævnets tilladelse til at anke sagerne til Højesteret, idet Højesteret skal prøve omfanget af begrebet "usædvanlige omstændigheder". Vi forventer, at Højesteret afsiger dommene om 1-2 år, og indtil dette sker, udbetaler vi ikke kompensation, hvis omstæn-dighederne, der har medført forsinkelsen, kan karakteriseres som usædvanlige. Dette er desværre tilfældet i denne sag, og vi anser os derfor ikke forpligtet til at udbetale kompensation. Nærværende sag kan indbringes for de civile domstole, idet det dog må forventes, at sagen suspenderes, indtil Højesteret har afsagt dommene i de fire sager, som er indbragt for Højesteret." Kan vi klage til trafikstyrelsen over dette svar?

Svar

af Anette d. 21. oktober 2015 kl. 00:10

89 %

I kan klage til luftfartsmyndighederne

Selvom Trafik- og Byggestyrelsen og de øvrige europæiske luftfartsmyndigheder har kompetence til at behandle klagerne fra passagererne, så er det i sidste ende domstolene, som skal fortolke reglerne.

  • Det er Trafik- og Byggestyrelsen, som kan behandle klager om kompensation ved forsinkelse, hvis forsinkelsen er sket i Danmark, og du ikke selv kan blive enig med flyselskabet om en løsning.
  • Hvis flyselskabet eller passageren ikke er enige i luftfartsmyndighedens vurdering af spørgsmålet i sagen, kan de indbringe spørgsmålet for domstolene.
  • Hvis en forsinkelse er sket i et andet EU-land, fx Grækenland, vil de være de græske luftfartsmyndigheder, som kan behandle klagen. Du kan klage direkte til dem, eller du kan benytte Forbruger Europa netværket.

Hvis du klager til luftfartsmyndighederne, kan du komme ud for, at flyselskabet vil give samme svar, som du har fået her, men det kan alligevel give mening at klage, så du ikke risikere at miste dit krav som følge af passivitet, når engang Højesteret har afgjort sagen.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Cecilie d. 04. november 2015 kl. 16:11

Hej, mit fly fra København til Los Angeles var forsinket med 3 timer og 50 min. Jeg fik en madkupon i lufthavnen på 75 kr. Har jeg yderligere ret til kompensation?

Svar

af Bettina d. 05. november 2015 kl. 13:11

85 %

Krav om kompensation ved forsinkelse

Hvis du er ankommet 3 timer og 50 minutter senere til Los Angeles end forventet, kan du have krav på kompensation på 600 euro. Retten til kompensation afhænger af, om årsagen til forsinkelsen var en usædvanlig omstændighed. En usædvanlig omstændighed vil eksempelvis være terror, uvejr eller ulovlig arbejdsnedlæggelse.

  • Undersøg årsagen til forsinkelsen. Hvis årsagen ikke er en usædvanlig omstændighed, har du krav på kompensation.
  • Kontakt flyselskabet og stil krav om udbetaling af kompensation.
  • Hvis flyselskabet afviser dit krav, kan du klage til Trafik- og Byggestyrelsen.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Stina Wexøe d. 05. november 2015 kl. 15:11

Hej. Vi er netop ankommet til Ho Chi Minh City med 24 timers forsinkelse, grundet tåge i London. Tågen betød at flyene havde svært ved at lande og lette i Heathrow. Flyet fra CPH til London var knap to timer forsinket, men det resulterede at vi ikke kunne nå vores fly til Hong Kong. Vi fik derfor besked af British Airways(som var ansvarlig for den første del af rejsen) om at vi hver især havde 200 pund til ophold på hotel, 25 til mad og 50 til transport. Vi lagde selv ud og skal nu have gjort krav på beløbene fra BA. Jeg er i tvivl om hvorvidt vi kan have krav på yderligere kompensation, når nu vi er så meget forsinket eller om situationen skyldes usædvanlige omstændigheder? Vi er i alt 24 timer forsinket og missede den første aften i Ho Chi Minh City, hvilket også betyder at vi har mistet omkring 1000 kr. for hotellet. Jeg formoder at vi også kan få dette dækket? Cathay Pacific som vi fløj videre med var behjælpelige med en ombooke vores billetter. På forhånd tak for svar. VH. Stina

Svar

af Peter d. 06. november 2015 kl. 11:11

71 %

Kompensation bortfalder ved ekstraordinære omstændigheder

Medmindre forsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder, så har I ret til kompensation.

  • Vejrforhold, som fx tåge, kan blive betragtet som en ekstraordinær omstændighed, og dermed fritage flyselskabet for at betale kompensation.
  • Du bør først kontakte flyselskabet og stille krav om kompensation. Hvis flyselskabet afviser, kan du klage til Trafik- og Byggestyrelsen.
  • Det er Trafik- og Byggestyrelsen som vurderer, om flyforsinkelsen skyldes ekstraordinære omstændigheder.  

 

Krav på erstatning for økonomisk tab

Fremgangsmåden for at søge erstatning afhænger af, om jeres rejse er en pakkerejse eller ej.

  • Ved pakkerejser er rejsearrangøren og/eller flyselskabet som udgangspunkt erstatningsansvarlige for tab, som den rejsende har, når kontrakten ikke bliver opfyldt.  Du skal derfor kontakte rejsearrangøren og/eller flyselskabet for at gøre krav på erstatning for den mistede del af hotelopholdet.
  • Rejsearrangøren og/eller flyselskabet kan dog fritages for ansvar, hvis de var forhindret i at gennemføre flyvningen pga. forhold, som de ikke har kunnet forudse eller forhindre. Tåge kan være sådan et forhold.
  • Hvis din rejse ikke var en pakkerejse, har du kun mulighed for at rette dit krav om erstatning mod flyselskabet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af jakob Ørnstrup d. 28. november 2015 kl. 14:11

Hej, Vi havde sidste år en flyafgang fra Keflavik til København som blev forsinket 7.5 time på grund af "Crewrest". Grunden til den manglende Crewrest var på grund af det fly som vi skulle flyve med var ankommet for sent til lufthavnen grundet dårligt vejr og at dets personale så ikke kunne nå at hvile før at det skulle flyve igen. Vi er nu i tvivl om dårligt vejr på en tidligere afgang kan have indvirkning på om de skal give os kompensation?

Svar

af Christel d. 30. november 2015 kl. 10:11

81 %

Afledte forsinkelser

Et flyselskab skal ikke betale kompensation til forsinkede passagerer, hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder, fx uvejr. Hvis samme forsinkelse medfører, at flyets senere afgange også forsinkes, har passagererne på efterfølgende forsinkede fly heller ikke krav på kompensation.

  • Det er dog et krav, at årsagen til den oprindelige forsinkelse er omfattet af begrebet ekstraordinære omstændigheder.
  • Er du i tvivl, kan du kontakte Forbruger Europa

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Bo Staghoej Knudsen d. 28. november 2015 kl. 17:11

Hej Jeg har netop haft en afgang med Singapore Airlines fra Manilla mod Singapore. Flyet måtte vente i 1,5 timer grundet fly kontrollens Prioriteringer i Manilla. Grundet forsinkelsen mistede jeg det efterfølgende fly også med Singapore Airlines mod København. De ombookede mig Singapore - Zürich - København. Dog med 1,5 times ventetid i Singapore og 5 timer i Zürich. De ombookede mig uden ekstra betaling udover det ville de ikke give mig noget. Har jeg krav en eller andre kompensation? Ekstra rejsetid løb samlet op i 7,5 time.

Svar

af Christel d. 30. november 2015 kl. 12:11

82 %
Forsinkelser uden for EU

Du har ikke krav på kompensation, da forsinkelsen opstår på en flyvning, der ikke er omfattet af EU’s regler for kompensation.

  • Du har heller ikke krav på et forholdsmæssigt afslag i flybillettens pris. Generelt må passagerer kunne tåle en vis margin for forsinkelser ved flyrejser, og disse forsinkelser skal ses i forhold til rejsens længde.
  • EU’s regler for kompensation gælder på flyvninger til og fra lufthavne inden for EU, eller hvis du flyver fra lufthavne uden for EU til lufthavne inden for EU, så længe flyselskabet er et EU-luftfartselskab.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af T. Pedersen d. 10. december 2015 kl. 01:12

Hej Forbruger Europa Min hjemrejse fra Barcelona til København med Norwegian for 14 dage siden blev forsinket 8 timer på grund af "tekniske problemer". Vi fik hver 30 euro til forplejning, hvilket var tilstrækkeligt. Men jeg vil også søge kompensation på 400 euro pr. passager på min billet. Jeg har skrevet til flyselskabet og udbedt et svar inden for to uger, men regner ikke med at få svar foreløbig. Hvor kan jeg henvende mig for at klage og søge kompensation? Hos jer eller hos Trafikstyrelsen? Eller skal jeg selvkontakte de spanske myndigheder? Jeg taler og forstår ikke spansk. På forhånd tak for hjælp!

Svar

af Bettina d. 10. december 2015 kl. 00:12

91 %

Klageorgan i Spanien

Hvis flyselskabet afviser dit krav om kompensation,  kan du indgive en klage til klageorganet i det land, hvor forsinkelsen opstod, dvs. i Spanien.

  • I Spanien er AESA udpeget som kompetent klageorgan.
  • Du kan udfylde klageformularen på engelsk og medsende kopi af korrespondance med flyselskabet og andre relevante bilag, fx flybilletten. Så vil du modtage et svar på engelsk fra AESA.
  • Du har også mulighed for at indgive din klage til Forbruger Europa, og så kan vi hjælpe dig med at indgive klagen til AESA.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Søren d. 28. januar 2016 kl. 06:01

I forbindelse med en hjemrejse fra Los Angeles til Aalborg, havde vi en mellemlanding i Amsterdam. Flyet fra LA fløj til tiden, men flyet fra Amsterdam til Aalborg var 9 timer forsinket. Vi havde købt rejsen som en pakkerejse (KLM/samme bookingnr.) - har vi ret til kompensation for hele rejsen eller kun fra Amsterdam (250 eller 600 euro)? På forhånd tak for hjælpen.

Svar

af Tobias d. 01. februar 2016 kl. 00:02

89 %

Afstanden beregnes fra start- til slut ved samlet flybillet

Hvis jeres flybilletter er booket under samme bookingreference, beregnes flyafstanden på baggrund af afstanden mellem jeres start- og slutdestination uanset, at årsagen til forsinkelsen skyldes et forsinket fly senere på rejsen.

  • Klag til flyselskabet skriftligt og fremsæt kravet direkte over for dem.
  • Afviser flyselskabet jeres klage, kan I klage til Forbruger Europa eller de hollandske luftfartsmyndigheder.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af karen svidt d. 30. marts 2016 kl. 13:03

Jeg er i tvivl om jeg harret til kompensation for en forsinkelse pga strejke i frankrig d. 20. Marts 2016. Vi sad i flyet klar til afgang og fik det at vide over speaker fra kaptainen, at der var begrænsning i antal fly i luftrummet over sydfrankrig. Vi sad i flyet i Düsseldorf indtil vi lettede ca 3 timer efter planlagt afgang. Skulle være ankommet kl 12.10 og kom først frem 15.03 på tenerife Raine Sofia lufthavnen

Svar

af Anette d. 31. marts 2016 kl. 14:03

0 %

Ikke ret til kompensation ved strejke

Du har ikke krav på kompensation, selvom dit fly bliver forsinket, hvis årsagen til forsinkelsen skyldtes en usædvanlig omstændighed. En strejke er en usædvanlig omstændighed, med mindre der var tale om en lovlig varslet strejke. Du har heller ikke krav på kompensation, hvis forsinkelsen var på under tre timer. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af M. Mikkelsen d. 19. juni 2016 kl. 14:06

Jeg har klaget til Air France over en forsinkelse på over fem timer fra Boston til Paris. Flyet blev forsinket, fordi der ikke var nok personale i lufthavnen til at defroste alle flyene, lød forklaringen. Air France afviste imidlertid min klage, fordi flyvningen blev opereret af Delta Air, og dermed mener Air France, at EU-reglerne ikke gælder. Min billet er dog bestilt gennem Air France og min flyvning/flynummer startede også med 'AF'. Har Air France ret i at afvise min klage?

Svar

af Anette d. 22. juni 2016 kl. 00:06

0 %

Flyvning ikke omfattet af EU’s regler

Din flyvning falder uden for reglerne i EU-forordningen om flypassagerers rettigheder, da dit flyselskab ikke kan gøres ansvarlig efter reglerne. 

  • Når du flyver fra et land uden for EU og ind i EU, så skal det være med et EU-luftfartsselskab, hvis reglerne skal gælde.
  • Da du fløj med Delta Air Lines, som er et amerikansk flyselskab, falder dit krav uden for reglerne. Dette gælder selvom du købte billetten via Air France.
  • Du kan prøve at klage direkte til det amerikanske flyselskab, men Forbruger Europa har desværre ikke mulighed for at hjælpe dig. Du kan finde henvisninger her, som kan hjælpe dig videre. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af E. Petersen d. 28. juli 2016 kl. 19:07

Hvordan beregnes en forsinkelse - er det nok, at flyet har sat hjulene på landingsbanen indenfor de angivne timegrænser, eller skal man også være kommet ud af flyet og have fået sin bagage? Vi havde en billet fra København til Rom med planlagt ankomst 12.55. Afgangen blev i København annonceret forsinket i hvert fald en time før planmæssig afgang kl. 10.20. Vi ankom til Rom før 15.55, men det kan dokumenteres, at vores bagage først forventedes udleveret på bagagebåndet kl. 16.02. Bagagen kom faktisk først 16.20. Er vi dermed mere end 3 timer forsinket? Vi mistede jo i hvert fald værdien af den første dag i Italien.

Svar

af Christel d. 01. august 2016 kl. 11:08

0 %
Beregning af ankomsttid
Ankomsttiden beregnes som det tidspunkt, hvor dørene til flyet åbnes, og det rent faktisk er muligt at forlade flyet.
  • Denne vurdering kan dog være forskellig fra land til land, da det er de nationale domstole, der afgør dette.
  • Det er dog vores vurdering, at det er usandsynligt, at bagagetidspunktet skulle være afgørende. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Arne Jensen d. 16. august 2016 kl. 19:08

Vi skulle flyve fra kastrup til Antalya d.24/7 kl 06.20 og var boardet flyet da vi fik besked om at der var tekniske problemer. Flyet blev aflyst og vi fik ny flyve tid til næste dag kl 06.00. Under vente tiden fik vi forplejning og vi blev indlogeret på hotel. Vi har fået refunderet den mistede dag af rejse selskabet ,men da jeg søgte kompensation fra fly selskabet fik jeg besked om at skulle fremsende boarding passene eller bagagesedlerne for at de kan tage stilling til kompensation. Efter den første kontakt til dem har de ikke reageret siden på mine henvendelser. Kan det være rigtigt at man skal fremsende dem (de må kunne se det i deres boarding system at vi har boardet)og har vi ikke ret til kompensation.

Svar

af Bettina d. 17. august 2016 kl. 11:08

92 %

Flyselskab kan ikke stille krav om boardingkort eller bagagemærker

I har krav på at få udbetalt kompensation, hvis jeres flyafgang blev aflyst, og årsagen til aflysningen ikke er usædvanlige omstændigheder. En teknisk fejl er som udgangspunkt ikke en usædvanlig omstændighed. 
  • Flyselskabet kan ikke kræve at få udleveret boardingkort eller bagagemærker.
  • Da den aflyste flyafgang var fra Danmark, kan I indgive en klage til Trafik- og Byggestyrelsen.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Arne Jensen d. 02. september 2016 kl. 07:09

Vedr. vores rejse vil flyselskabet nu udbetale kompensationen for forsinkelsen men modregner det beløb som rejseselskabet har udbetalt for den ene dag vi mistede af vores ferie Er det en korrekt fremgangsmåde.

Spørgsmål

af John B,Kristensen d. 20. november 2016 kl. 22:11

Hej. Ved flyrejse til USA i juni 2016 købt ved Lufthansa, men ”operatet” af United Airlines, oplevede vi at vort fly fra FRA (Frankfurt) til SFO (San Francisco) blev aflyst. (vi har nu modtaget kompensation for det aflyste fly 600 EURO/person). *** Alle blev ombooket til til et fly dagen efter kl. 11 am. (EU-tid) med ankomst SFO 1:19 pm. (US-tid) Hvorefter vi måtte om-arrangere/aflyse vore aftaler i San Francisco. Dette fly blev efterfølgende "scheduled delayed" til til 2.15 p.m. Efter boording og flere timers ventetid i hhv.flybus og flyet blev ”actual departure” til kl. 6.31p.m. (EU-tid) fra FRA (Frankfurt) Nu med omdirigering ( pga skift af besætning) til ”arrival” 8.14 p.m. i ORD (Chicago)...departure ORD 8.21 p.m (US) og ”arrivel” SFO 12.01 p.m. (US tid) Forsinkelse 10 timer og 42 min. Seneste melding fra United Airlines er at den ikke mener der er kompensation for forsinkelsen på det andet fly, på trods af at flyets pilot gentagne gange havde oplyst at vi skulle søge om både det aflyste fly og om det forsinkede fly. Hvad er gældende i en sådan situation ? JB

Svar

af Anette d. 21. november 2016 kl. 00:11

0 %

Mulighed for kompensation mere end én gang

Man kan have ret til at modtage kompensation flere gange for den samme rejse. Hvis dit planlagte fly fx bliver aflyst og du får din rejse omlagt, kan du også have ret til kompensation for den omlagte flyafgang. 

  • Fortolkningen af dette spørgsmål kan være forskellig fra land til land, da det følger af en vejledning fra Europa Kommissionen, som ikke er bindende for de nationale myndigheder. 
  • Hvis du har klaget skriftligt til United Airlines og de har afvist dit krav, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa. Vi kan så prøve at hjælpe via vores netværk i Tyskland.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Martin Sørig d. 12. maj 2017 kl. 15:05

Hej. Vi havde booket rejse fra Los Angeles til Aalborg via Stockholm og København. Vi ankom til Stockholm rettidigt, men flyet Stockholm - København var 3 timer forsinket, hvilket betød vi ikke nåede det planlagte fly København - Aalborg. Samlet blev vi 6 timer forsinket. Hele turen var booket med og befløjet af SAS som én booking. Vi søgte kompensation på 600 EUR pr person, men SAS vendte tilbage med besked om at de kun ville give 250 EUR fordi forsinkelsen først var opstået i Stockholm og de beregnede distancen fra det sted hvor forsinkelsen var opstået og ikke fra rejsens begyndelsessted. De henviser til en dom fra retten i Landshut i december 2015. Vi mener dog at kompensationen skal beregnes udfra rejsens begyndelsessted. Har vi eller SAS ret?

Svar

af Anders d. 17. maj 2017 kl. 09:05

89 %
Beregning af distancen
Du er berettiget til kompensation på 250 €, da afstanden beregnes fra Stockholm til Aalborg.
  • Størrelsen på kompensationen afhænger af flyvningens distance og forsinkelsens længde. Afstanden skal måles fra den lufthavn det forsinkede eller aflyste fly skulle afgå fra.
  • Hvis du har forbindelsesfly, og hvis din rejse er købt på en samlet billet, skal afstanden måles til rejsens endelige bestemmelsessted.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Dorte Bekkersgaard d. 19. maj 2017 kl. 19:05

Hej. Jeg har købt en pakkerejse til Kreta og blev på hjemrejsen forsinket 4 timer da der aftenen i forvejen var røget en fugl i motoren så der dagen efter blev rekvireret et nyt fly til at flyve os hjem. Vi rejste med spies og fløj med Thomas cook. Har vi ret til kompensation?

Svar

af Kristina d. 22. maj 2017 kl. 00:05

0 %

Ikke ret til kompensation når forsinkelse skyldes 'bird strike'
EU domstolen har netop udtalt i en sag, at det er en usædvanlig omstændighed, når et fly får en fugl i motoren (også kaldet ’bird strike’). Når en forsinkelse skyldes en usædvanlig omstændighed, som er uden for Thomas Cooks kontrol, skal Thomas Cook ikke betale kompensation for forsinkelsen. Man skal dog stadig se på, om Thomas Cook kunne have gjort mere for at komme hurtigere afsted igen.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Flemming d. 27. maj 2017 kl. 01:05

Hej vi blev Ca 15 timer forsinket fra kastrup til Bangkok med norwegian. Vi fik en overnatning i Malmö. Kan vi forlange 600 euro? Norge er jo ikke et EU land?

Svar

af Anette d. kl.

0 %

Ret til at søge kompensation ved forsinkelse

Når I er blevet forsinket med mere end tre timer i ankomst til jeres endelige bestemmelsessted, kan I have krav på udbetaling af kompensation. Retten til udbetaling af kompensation afhænger af årsagen til forsinkelsen. Var der tale om usædvanlige omstændigheder, vil flyselskabet være fritaget for forpligtelsen.

  • Norge er også omfattet af reglerne i EU-forordningen om flypassagers rettigheder.
  • Start med at sende en skriftlig klage til Norwegian og fremsæt krav om udbetaling af kompensation. 
  • Hvis Norwegian afviser jeres krav, kan I klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, da jeres flyafgang blev forsinket ud af Danmark. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Claus Wengel Joensen d. 19. juli 2017 kl. 19:07

Den kompensation der gives, er det pr. person eller er det pr. bestilt flyrejse? Vh. Claus

Svar

af Anders d. 22. juli 2017 kl. 00:07

0 %

Kompensationsbeløbet er pr. passager
Udløser en forsinkelse, aflysning eller boardingafvisning et kompensationskrav, skal kompensationen udbetales til hver enkelt af de berørte passagerer.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Iben Schutz d. 27. juli 2017 kl. 19:07

Hej Vi har modtaget en mail hvor af dette er et udsnit "Beach Tours og Norwegian Air beklager, at flyvningen til Barcelona mandag den 10/7 blev forsinket. Da forsinkelsen var på mere end 3 timer, vil vi hermed gøre opmærksom på at I har mulighed for at kræve kompensation fra Norwegian. Ifølge gældende EU regler skal flyselskaber kompensere flypassagerer direkte, også selvom flypassagererne har købt en pakkerejse gennem et rejsebureau – i dette tilfælde Beach Tours. I kan kontakte Norwegian på følgende mailadresse CR@norwegian.com I mailen skal oplyses følgende: - Jeres booking reference nr. (PNR) som står på jeres billet. - At jeres fly fra Billund til Barcelona blev forsinket i mere end 3 timer. - Jeres fulde navne - Bank oplysninger (reg. nr. og konto nr.)" Skal der ikke stå andet for at få kompensationen udbetalt?

Svar

af Kristina d. 31. juli 2017 kl. 00:07

89 %

Formulering af klage til flyselskabet

Når du skal klage til et flyselskab, er der nogle informationer, der er gode at have med fra start, så det går hurtigere for selskabet at behandle klagen. Det er en god idé altid at inkludere:

  • Dit bookingnummer (vedhæft også din booking)
  • Kort beskrivelse af forløbet, du klager over, inklusiv datoer og tidspunkter for planlagt ankomst og faktisk ankomst
  • Hvor mange personer, du klager på vegne af og fuldt navn på alle (hvis du klager på vegne af nogen uden for din familie, så vedhæft fuldmagt)
  • Overblik over dine udgifter (vedhæft dine kvitteringer)
  • Dine kontooplysninger til overførsel af pengene (hvis det er et udenlandsk selskab, skal du skrive IBAN og SWIFT/BIC også)
  • Slut af med at skrive det samlede beløb, du søger erstattet af selskabet

Den e-mailadresse til Norwegian Air Shuttle, som du skriver, er vi ikke bekendt med. Men hvis du bruger deres online formular, er du sikker på, at den kommer ind til rette afdeling, og at din klage bliver behandlet.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lenette Jegsen d. 29. juli 2017 kl. 09:07

Min datter rejste fra Las Termas de Rio Hondo i Argentina til Buenos Aires og dernæst videre til Madrid med ankomst i København med Iberia/ British Airways, men det første indenrigsfly med Aerolineas var forsinket i mere end 2 times, hvilket betød hun ikke nåede den internationale flight fra Buenos Aires til Madrid og videre til København. Derfor måtte vi købe en ny flybillet til hende med British Airways, da Iberia/ British Airways ikke vil ombooke hendes oprindelige flybillet. Vi mener bestemt vi har krav på kompensation, er det korrekt? Mvh L

Svar

af Kristina d. 31. juli 2017 kl. 00:07

0 %

Fly uden for EU er ikke omfattet af reglerne

Jeres forsinkelse opstod på en flyvning mellem to lufthavne i Argentina – altså uden for EU. EU-reglerne gælder kun, når du letter fra en lufthavn i EU eller lander i EU med et EU-selskab. Derfor har I ikke ret til kompensation efter EU-reglerne i denne situation, selvom rejsen sluttede i EU med British Airways.

 

Hvis I har købt billetten samlet ved British Airways eller Iberia (begge EU selskaber), har I krav på at få din datter gratis ombooket, da første fly blev forsinket.

Hvis billetten er købt ved Aerolineas, er det de argentinske regler, der gælder, og dem kender vi desværre ikke til ved Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Kim Lund d. 09. august 2017 kl. 13:08

Min familie og jeg er lige kommet hjem efter en ferie på Madeira. Vi skulle være landet i Hamborg i søndags d. 06-08-17 kl. 17.15 men er først lige landet i Hamborg i dag Onsdag d. 09-08-17 kl. 06.05 I søndags da vi skulle have været hjem gjorde vinden/blæsten at ingen fly landede på Madeira. Men mandag begyndte andre flyselskaber igen at lande og lette fra Madeira lufthavn. Vi blev dog først hentet onsdag 09-08-17 kl. 01.50 og fløjet retur til Hamborg. I den tid vi har været forsinket har vi fået hotel og forplejning betalt af selskabet. Men har vi ret til yderligere kompensation (nu når andre flyselskaber begyndte at flyve allerede mandag igen) ?

Svar

af Anette d. kl.

0 %

Forsinkelsen kan give ret til kompensation

Da I er blevet mere end 3 timer forsinket i ankomst til jeres endelige bestemmelsessted, kan I have ret til standardkompensation efter flyforordningen (EU-forordning 261/2004). 

  • Det er en betingelse, at vejrsituationen ikke udgjorde en usædvanlig omstændighed. Hvis alle andre fly også var forhindrede grundet vejret, taler dette dog for, at vejrforholdene kan fritage flyselskabet for forpligtelsen. 
  • Derudover skal flyselskabet dog også dokumentere, at de gjorde hvad de kunne, inden for rimelighedens grænser, for at begrænse forsinkelsen for jer. Selvom I først kom afsted to dage efter, at lufthavnen var åbnet igen, kan det godt være, at jeres flyselskab også har opfyldt denne betingelse.
  • Start med at klage skriftligt til flyselskabet. 
  • Hvis flyselskabet afviser jeres klage, kan I klage til Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Michael Henriksen d. 09. august 2017 kl. 19:08

Vi har gennem Kilroy Travels bestilt flybilletter fra København til Kuala Lumpur t/r. Lidt over et døgn før hjemturen, bliver vi informeret af Malaysia Airlines om at flyvningen på strækningen Kuala Lumpur til London vil blive forsinket pga. 'tekniske problemer'. Det gjorde at vi ikke nåede vores fly til København med British Airways, og vi måtte blive en nat i London. Vi ankom så med British Airways den næste dag til København - 12 timer forsinket. Jeg er i tvivl om hvordan reglerne skal fortolkes, da en del af rejsen jo blev foretaget med et ikke-EU flyselskab (Malaysia Airlines), men ankomsten til København var jo med British Airways fra London. Har vi krav på kompentation gennem EU reglerne?

Svar

af Anette d. kl.

0 %

Ikke krav på kompensation efter EU regler

Da forsinkelsen skete på en flyvning fra en lufthavn udenfor EU, og med et flyselskab, som er hjemmehørende udenfor EU, gælder EU reglerne om kompensation ikke. Krav mod British Airways, hvis deres flyvning fra London også var forsinket. I har måske krav på noget kompensation efter malaysiske regler. 

  • Læs flyselskabets vilkår og betingelser på hjemmesiden
  • Send en skriftlig klage direkte til flyselskabet 
  • Forbruger Europa har ikke mulighed for at hjælpe med en klage, da selskabet er hjemmehørende i Malaysia. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Merete Bugge d. 16. august 2017 kl. 21:08

Hej Vi havde bestilt en samlet rejse fra Madeira, Funchal til Københavns lufthavn med mellemlanding i Lissabon, Portugal Vi fik meddelelse om at flyet ikke kunne lande i Lissabon pga noget brand Vi fløj videre til Porto i Portugal Da vi efter kort tid (en halv time) i Porto fik OK til at flyve retur til Lissabon blev vi yderligere forsinket pga en passager der blev dårlig og måtte vente på samaritter og ambulance! Efter 4,5 time efter vi forlod Funchal landede vi endelig i Lissabon Vores fly til Kbh kl 17 var fløjet og der var ikke andre afgange før næste morgen kl 7 Vi fik overnatning taxi samt mad af TAP Portugal Næste morgen fløj vi til Kbh .... vi skulle være landet aftene før kl21:35 og landede nu kl 12 dagen efter i DK Kan vi gøre krav på yderligere kompensation ??

Svar

af Anette d. kl.

0 %

Ikke krav på kompensation 

Når et fly bliver aflyst eller forsinket på grund af usædvanlige omstændigheder, som flyselskabet søgte at undgå i rimeligt omfang, er selskabet ikke forpligtet til at udbetale kompensation. 

  • At der opstår brand og at passagerer kan blive syge undervejs på en flyvning, er to forhold, som ligger uden for flyselskabets kontrol og er derfor af usædvanlig karakter.
  • Selskabet skal fortsat tage sig af passagererne i det omfang det er nødvendigt indtil rejsen kan fortsætte. Det kan fx indebære at sørge for forplejning og overnatning. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Kexin Wen d. 20. august 2017 kl. 11:08

Hej Det var samlet billet (for returrejse) Shanghai - Paris - Billund købt hos Flightfinder og udstedet af Air France med ”flight number” startede med AF. Shanghai - Paris var meget forsinket (mindst 4 timer) så at jeg mistede forbindelse, Paris - Billund, blev indkvarteret på et hotel og kom hjem dagen efter, og mistede en dags arbejdsfortjeneste på ca. 5000 kr. Jeg har kontaktet Flightfinder og blev henvist til Air France. Og så kontaktede jeg Air France og blev henvist til East China Airlines med den begrundelse af, at det var East China Airlines’ fly. Kontakten til East China Airlines har indtil videre ikke fået noget svar. Jeg ved af den grund heller ikke årsagen til flyforsinkelse. Hvad kan jeg så gøre nu? Er det ikke Air France, som udstedte min billet, der har ansvar for flyvturen? På forhånd mange tak.

Svar

af Anette d. 21. august 2017 kl. 00:08

88 %

East China Airlines er ansvarlige for forsinkelsen

Det er det transporterende flyselskab, som har ansvaret for den pågældende flyvning. I følge din beskrivelse er det East China Airlines - ikke Air France. 

  • Du kan godt have et krav på erstatning og/eller kompensation efter kinesiske regler. 
  • Forbruger Europa har ikke mulighed for at hjælpe dig i forhold til et kinesisk selskab. 

 

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvad har jeg krav på ved flyforsinkelse?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få sva Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?