Skip navigation

Hvad har jeg krav på ved flyforsinkelse?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Hvis flyet er mindst to timer forsinket, skal flyselskabet tilbyde dig forskellige services. Dine rettigheder ved flyforsinkelse bestemmes både af flyvningens længde, samt hvor stor forsinkelsen er.

Flyselskabet skal tilbyde dig gratis mad og drikke samt adgang til at sende mails eller foretage to telefonopkald, hvis din flyafgang er mere end to timer forsinket.

Du skal tilbydes gratis hotelophold, og du skal også tilbydes gratis transport mellem lufthavnen og hotel, hvis en overnatning bliver nødvendig. Hvis du har udgifter til mad og drikke, kan du kræve dem dækket af flyselskabet. Du skal huske at gemme dine kvitteringer. Du kan også have krav på at få erstatning for økonomiske tab.

Hvis du ankommer mere end tre timer forsinket til din destination, kan du have ret til kompensation. Udgangspunktet er:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger, som ikke falder ind under ovenstående

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Læs mere om din ret til kompensation ved flyforsinkelse

Du kan også indtaste din rejsedestination i vores beregner flyregler.dk og få klar besked om dine rettigheder ved flyforsinkelse.

Din rejse er omfattet af ovenstående EU-regler, hvis:

  • Du rejste fra en lufthavn i EU eller
  • Du ankom til EU med et EU luftfartselskab

Tjekliste

  • Gem kvittering for hotelophold
  • Gem kvitteringer for eventuelt køb af mad og drikke
  • Kontakt flyselskabet med dit krav
  • Gem kopi af din henvendelse til flyselskabet. Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Hvis din rejse ikke er omfattet af EU-reglerne, kan du forsøge at kontakte dit forsikringsselskab
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis flyselskabet afviser dit krav
Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Michael d. 03. marts 2020 kl. 16:21

Hej, På en charterrejse fra Billund til Sharm El Sheik, får vi dagen før vi skal hjem, en besked om at vores afrejse hjemad er udsat, hvilket betyder at vi først hentes på hotellet senere, og at vi istedet for ankomst i Billund 16:45, har ankomst 20:35 - 3 timer 50 min. Mit spørgsmål - er der forskel på vores rettigheder fordi vi køber en "charterrejse", hvilket rejsearrangøren påstår (minimum 6 timer før der er erstatning) eller er det som jeg syntes at kunne udlede af diverse sider, samme regler. - og hvad er vi i denne forbindelse eventuelt berettiget til ? Og fra hvem - flyselskabet er hjemmehørende i Grækenland. (Orange2fly)

Svar

af Christel d. 04. marts 2020 kl. 10:49

100 %

Reglerne omkring kompensation for flyforsinkelse gælder også ved charterrejser / pakkerejser. Det betyder, at bliver I mere end 3 timer forsinket ved ankomsten, så kan I være berettiget til kompensation. Dette krav om kompensation skal dog rettes mod flyselskabet og ikke rejsebureauet. Vil flyselskabet ikke betale kompensation, så kan du klage til de danske myndigheder for flytrafik, hvis I skulle flyve direkte fra Egypten til Danmark. De hedder Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, og det er gratis at klage til dem. I kan indgive jeres klage på flypassager.dk

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Charlotte d. 24. februar 2020 kl. 16:07

Vi fløj fra Paris til Cancun med mellemlanding i Mexico City. Flyet fra Paris til Mexico City var forsinket , så vi blev ombooket i Mexico City - Cancun afgangen og ankom i Cancún mere end tre timer senere end det oprindelige ankomsttidspunkt. Vi har gjort krav gældende hos Klm, hvor vi købte rejsen, men de henviser os til Aero Mexico, da det var AM, der forestod flyvningerne. Hvem har den mulige erstatningspligt: KLM eller Aero Mexico?

Svar

af Christel d. 25. februar 2020 kl. 11:06

100 %

Det er det faktisk udførende flyselskab, som er ansvarlig for kompensation som følge af forsinkelse eller aflysning. I bør derfor rette jeres krav mod Aero Mexico.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Mette Mogensen d. 24. februar 2020 kl. 13:20

Vi fløj med EasyJet fra København til Edinburgh tidligere på måneden, og endte med en forsinkelse på knapt 4 timer. Fra Edinburgh havde vi lejet bil, da vi skulle køre tværs over Skotland, og overnatte ved Kennacraig inden vi skulle med færgen til Isle of Islay kl. 07.00 næste morgen. Biludlejeren har så givet vores forhåndbookede bil til anden side, da de troede vi ikke dukkede op - så derfor var vi nødt til at betale 340£ for at få en anden og dyrere bil. Vi får de 250€ pr. mand i kompensation, men ekstraudgifterne på 340£ til bilen nægter de at betale tilbage, da de mener at EU-lovgivningen ikke dækker. Kan det virkelig være rigtigt?

Svar

af Christel d. 25. februar 2020 kl. 09:22

100 %

Denne rettighed følger ikke af EU-retten, men af dansk ret. Efter dansk ret så er forbrugere berettigede til at få dækket påregnelige udgifter, hvis flyet er forsinket. Om billeleje er påregneligt vil afhænge af den konkrete situation, men det vil det formentlig være i jeres situation. Dog er Easyjet et engelsk flyselskab og det kan derfor være svært at få dem til at anvende dansk ret.

EU-lovgivningen gælder i Skotland lidt endnu og formentlig indtil udgangen af 2020. Det har dog ingen betydning i jeres tilfælde. Er rejsen en del af en pakkerejse, så er pakkerejsebureauet ansvarlig for udgifterne til billeje. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Paw Brylet d. 24. februar 2020 kl. 13:01

stort set alle fly til Gran Canaria blev aflyst pga sandstorm på øen. Alligevel valgte man at boarde os kl 08:00 for så at køre ud på en venteplads hvor vi holdt til kl 11:00 førend vi lettede. Da vi nåede ned over Spanien fandt de ud af vi alligevel ikke kunne komme til Gran Canaria hvorefter vi landede i Malaga ca kl 15:00. Trappen blev sat til efter en times tid og vi måtte ikke forlade flyet før efter tre timer hvor der endelig kom en bus og kørte os ind til terminalen. Her ventede vi yderligere et par timer førend vi blev indkvarteret på et hotel. Næste dag fik vi en ny flytider med afgang kl 11:20 og nu sidder vi i flyet og får beskeden at vi tidligst letter om ca tre timer. Hvis vi er heldige kommer vi altså til Gran Canaria senere i dag og højst sandsynligt med en samlet forsinkelse på ca 30 timer. Hvad er vores muligheder for at få kompensation og ved I om forskellige årsrejseforsikringer dækker sager som denne?

Svar

af Christel d. 24. februar 2020 kl. 15:04

100 %

I har ikke mulighed for at få kompensation, da forsinkelsen og aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder, som ligger uden for flyselskabets kontrol. I er formentlig berettiget til et forholdsmæssigt afslag i prisen, således at hvis I kommer 1 dag for sent ned til destinationen, og I skal på en uges ferie, så er I berettiget til 1/7 af købesummen retur. 

Vi kan ikke sige, om forsikringer dækker, da det vil afhænge af de konkrete vilkår i jeres police. 

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvad har jeg krav på ved flyforsinkelse?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?