Flyselskabet skal tilbyde dig gratis mad og drikke samt adgang til at sende mails eller foretage to telefonopkald, hvis din flyafgang er mere end to timer forsinket.
Du skal tilbydes gratis hotelophold, og du skal også tilbydes gratis transport mellem lufthavnen og hotel, hvis en overnatning bliver nødvendig. Hvis du har udgifter til mad og drikke, kan du kræve dem dækket af flyselskabet. Du skal huske at gemme dine kvitteringer. Du kan også have krav på at få erstatning for økonomiske tab.
Hvis du ankommer mere end tre timer forsinket til din destination, kan du have ret til kompensation. Udgangspunktet er:
- 250 euro for flyvninger under 1.500 km
- 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger på mellem 1.500 og 3.500 km
- 600 euro for flyvninger, som ikke falder ind under ovenstående
I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.
Læs mere om din ret til kompensation ved flyforsinkelse
Du kan også indtaste din rejsedestination i vores beregner flyregler.dk og få klar besked om dine rettigheder ved flyforsinkelse.
Din rejse er omfattet af ovenstående EU-regler, hvis:
- Du rejste fra en lufthavn i EU eller
- Du ankom til EU med et EU luftfartselskab
Tjekliste
- Gem kvittering for hotelophold
- Gem kvitteringer for eventuelt køb af mad og drikke
- Kontakt flyselskabet med dit krav
- Gem kopi af din henvendelse til flyselskabet. Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
- Hvis din rejse ikke er omfattet af EU-reglerne, kan du forsøge at kontakte dit forsikringsselskab
- Kontakt Forbruger Europa, hvis flyselskabet afviser dit krav