Hvad har jeg ret til ved flyaflysning?

Spørgsmål / Svar

11. januar 2018

Du skal have valget mellem at få refunderet din flybillet eller omlagt din rejse til næste afgang, når dit fly bliver aflyst. Vælger du omlægning kan du have andre rettigheder, mens du venter på næste flyafgang. Du kan også have ret til kompensation.

Når et flyselskab aflyser en flyafgang, skal selskabet tilbyde dig valget mellem at få pengene tilbage for billetten eller blive ombooket til førstgivne afgang. Vælger du at få pengene tilbage, så skal du have dem inden for syv dage.

Ombooking til førstgivne afgang skal ikke nødvendigvis ske med samme flyselskab.

Hvis du har valgt ombooking, så skal flyselskabet desuden tilbyde dig gratis mad og drikke, der står i rimeligt forhold til din ventetid. Du skal også have gratis adgang til at sende e-mails eller at foretage to telefonopkald. Hvis en omlægning af rejsen betyder, at du først kommer af sted dagen efter den planlagte afgang, skal du også tilbydes gratis hotelophold samt transport mellem hotel og lufthavn. Hvis du selv har betalt for hotelophold eller mad og drikke, kan du kræve dine udgifter dækket af flyselskabet. Husk at gemme kvitteringerne.

Læs også om erstatningskrav ved økonomiske tab

Du kan også have til ret kompensation. Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor lang en flyvning der er tale om. Udgangspunktet er:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger, som ikke falder ind under ovenstående

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Du kan også indtaste dine rejseoplysninger i vores beregner flyregler.dk og få klar besked om dine rettigheder ved flyaflysning.

Din rejse er omfattet af ovenstående EU-regler, hvis:

  • Du rejste fra en lufthavn i EU eller
  • Du ankom til EU med et EU luftfartselskab

Tjekliste

  • Gem kvitteringer, hvis du har haft udgifter grundet aflysningen
  • Klag til dit rejsebureau og flyselskabet
  • Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Undersøg om din forsikring dækker
  • Klag til luftfartsmyndighederne i det land, hvor aflysningen skete, hvis flyselskabet afviser dine krav
  • Når der er tale om et udenlandsk flyselskab, kan du også klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med flyselskabet
Sidst opdateret: 11. januar 2018

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Anders Thomsen d. 28. august 2018 kl. 22:49

Hej, vi er en familie på 4, der i dag 28/8 har fået aflyst vores returbilletter fra PMI 4/10 med Primera Air med begrundelsen "due to operational reasons". Vi er blevet tilbudt enten fuld tilbagebetaling, ombookning til næste ledige Primera Air afgang eller ombookning til en anden udbyder. 1) Hvad dækker begrundelsen for aflysningen over? Er det bare at afgangen er aflyst, da det ikke er rentabel for selskabet at gennemføre den? 2) Hvis vi vælger ombookning, skal Primera Air så dække vores hoteludgifter i perioden fra planlagt afgang og frem til den ombookede på trods af at vi har fået beskeden mere end 14 dage før afgangen? Og bestemmer Primera Air hvilket hotel vi evt bliver booket ind på? 3) Kan vi vælge at blive ombooket til en tidligere afgang i stedet for en senere afgang?

Svar

af Christiane d. 30. august 2018 kl. 00:00

67 %

Tidspunktet for aflysning påvirker kompensationen, men ikke de øvrige rettigheder 

Hvis din flyafgang bliver aflyst har du ret til:

- at blive ombooket til førstkommende alternative afgang eller

- at få pengene fra billetten retur (herefter skal du selv købe en ny billet og en eventuel prisdifference refunderes ikke)

- forplejning og indkvartering som står i rimeligt forhold til ventetiden.

 

Disse rettigheder har I selvom aflysningen kommer mere end 14 dage før flyafgangen. Der hvor aflysning mindre end 14 dage før afgangen er relevant, er i spørgsmålet om hvorvidt man har ret til kompensation. For at svare på dine konkrete spørgsmål:

1) jeg kender ikke det tekniske indhold af den begrundelse I har fået for aflysningen

2) ja, hvis ombookningen gør, at I skal være på rejsen i flere dage end der oprindeligt var booket, skal flyselskabet betale rimelig forplejning og indkvartering der ligger udover den oprindelige rejse. Det er muligt, at flyselskabet har aftaler med et andet hotel end det I bor på og så vil I måske blive indlogeret der. Flyselskabet skal herudover betale transporten fra hotellet til lufthavnen. 

3) I har krav på at blive ombooket til førstkommende afgang også selvom det ikke er med samme flyselskab. 

 

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jannie d. 18. juli 2018 kl. 19:08

Vi havde bestilt en charterrejse, og flyet fløj først en halv time for derfor at vende retur til Kbh. Lufthavn hvorfra vi var lettet. Det var pga. Tekniske problemer med flyets hastighedsmåler. Flyvningen blev derefter udsat 18 timer hvor vi så kom afsted. Har vi krav på kompensation fra flyselskabet?

Svar

af Jutta d. 20. juli 2018 kl. 00:00

89 %

Tekniske problemer ikke usædvanlige omstændigheder

Når en flyafgang bliver aflyst eller forsinket mere end 3 timer, med afgang fra en lufthavn inden for EU, vil man som udgangspunkt have ret til kompensation. Hvis der er tale om ekstraordinære omstændigheder er flyselskabet ikke forpligtet til at udbetale kompensation. Efter dansk praksis er tekniske problemer som udgangspunkt ikke usædvanlige omstændigheder.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Line Lind d. 03. juni 2018 kl. 21:08

Vores fly fra Hamborg til Marrakech blev aflyst i dag, øjensynligt grundet strømnedbrud i Hamborg Lufthavn. Cirka 200 fly blev aflyst. Har vi mon krav på kompensation? Og hvis ja er det så lufthavn eller flyselskab, vi skal søge erstatning hos?

Svar

af Anette d. 04. juni 2018 kl. 00:00

83 %

Ikke kompensation ved usædvanlige omstændigheder

Når der opstår uforudsete hændelser hos en anden end flyselskabet selv, vil der være tale om usædvanlige omstændigheder, og flyselskabet vil derfor være fritaget for forpligtelsen til at udbetale kompensation

  • Flyselskabet skal stadig gøre, hvad de kan, for at få jer afsted så hurtigt som muligt. Dette kan også foregå med alternative transportformer eller fra andre nærliggende lufthavne. Det er en konkret vurdering i forhold til prognoserne fra Hamborg lufthavn om, hvornår de forventer, at strømmen er tilbage.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Chastine d. 01. juni 2018 kl. 20:17

Mit fly er blevet aflyst fra København til Krabi, med en mellemlandning i Doha. Ligeledes er mit fly blevet aflyst på hjemrejsen fra Krabi til København, med mellemlandning i Doha. Flyene var aflyst pga. en motor der var gået i stykker. Jeg fik overstående afvide 5 dage inden afrejse, dvs. 16 dage inden hjemrejse. Hvordan er jeg stillet ifht. kompensation på hjemrejsen? Qatar Airways kan ikke finde andre flybilletter, der ikke forsinker mig mindre en 14 timer begge veje! De er villige til at refundere flybilletterne, hvis jeg accepterer dette, fraskriver jeg mig så retten til kompensation? Kan jeg overhovedet søge om kompensation, på både afrejse og hjemrejse?

Svar

af Anette d. 28. maj 2018 kl. 00:00

85 %

Kun delvis mulighed for kompensation

Der gælder forskellige betingelser for, at reglerne for kompensation kan bringes i anvendelse. Reglerne er lidt forskellige for udrejse og hjemrejse, når rejsen går fra tredjeland

Udrejsen:

  • Da du har fået meddelelse om aflysningen 5 dage inden afrejse, kan du have krav på kompensation. Det afhænger af, på hvilken strækning, aflysningen skete og eventuelt hvilket flyselskab, du skulle flyve med på den pågældende strækning. Fx vil du kunne søge kompensation, hvis du skulle flyve med Qatar Airways fra København og det var den strækning, som blev aflyst.
  • Hvis flyselskabet afviser dit krav, kan du søge assistance hos Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.

Hjemrejsen:

  • Da du har fået meddelelsen om aflysningen mere end 14 dage før afrejsetidspunktet, har du ikke krav på kompensation.

Hvis du accepterer refusion, fraskriver du dig ikke retten til at søge kompensation, men flyselskabets omsorgsforpligtelse ophører, og de vil så ikke længere have pligt til at finde alternative fly til dig.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Klaus Pedersen d. 30. maj 2018 kl. 17:15

Jeg har bestilt nogle flybilletter med Primeraair til Barcelona gennem Goleif.dk. 8 måneder før afgang meddeler Goleif at det udgående fly aflyses da Primeraair har forsinkelse med levering af nye fly. De giver mig mulighed for "Full refund for both flights" og det vælger jeg. Nogle dage efter modtager jeg en mail hvor de fortæller at de vil refundere pengene minus et gebyr på 115 kr. pr person De har godt nok følgende stående i deres betingelser: Hvis flyrejsen aflyses af flyselskabet på grund af en uforudsigelig hændelse (force majeure) eller en ændring i tidstabellen, debiteres et håndteringsgebyr på 115 DKK pr. person. Er det helt efter bogen?

Svar

af Christiane d. 01. juni 2018 kl. 00:00

87 %

Det er lovligt at tage et rimeligt gebyr for administration

Da du har bestilt dine billetter gennem Golife fungerer disse som formidler mellem dig og flyselskabet. De udfører således noget administrativt arbejde i forbindelse med din bestilling, men også med aflysningen. I Danmark er det fastlagt, at et gebyr i forbindelse med administrationsarbejde er lovligt hvis det er rimligt i forhold til de omkostninger der er med at udføre det administrative arbejde. Hvad der er rimeligt beror på en konkret vurdering i den enkelte situation, men som udgangspunkt er det derfor lovligt at Golife opkræver 115kr pr. billet, i forbindelse med jeres refusion.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Tonny d. 09. maj 2018 kl. 16:14

Hej Jeg har tidligere i år via SAS hjemmeside booket en rejse fra Aalborg via Kastrup til Warszawa og retur (forretningsrejse betalt af firmaet). Jeg kom rettidig ud af Aalborg og til Kastrup. I Kastrup blev flyet til Warszawa så aflyst pga tekniske problemer. Jeg endte med at tage hjem igen efter 7 timer i Kastrup, da jeg ikke kunne nå det møde jeg skulle til. Retur rejsen blev ordnet af SAS rejseagent, så ingen udgift her. Da jeg mener at SAS ikke har leveret varen, har jeg bedt SAS om af tilbagebetale mig det fulde beløb for den oprindelige billet, men det afviser de og henvist til LOT, som skulle flyve fra Kastrup til Warszawa. LOT afviser også. Mit spørgsmål er om jeg kan forvente at få refunderet min billet og i så fald, hvem er ansvarlig for det?

Svar

af Anette d. 14. maj 2018 kl. 00:00

85 %

Ret til refusion af den fulde billetpris

Du har ret til refusion af den fulde billetpris, hvis aflysningen betød, at en ombooking til en senere afgang fra København til Warszawa ikke længere ville tjene et formål

  • Det følger af EU-forordningen om flypassagerers rettigheder (artikel 8, stk. 1, litra a), at du har ret til refusion inden for syv dage. Du har ret til at få refunderet hele billetten. Det indebærer også den del af rejsen fra Aalborg til København, hvis den videre rejse ikke tjente noget formål på grund af forsinkelsen.
  • Hvis hele billetten er udstedt af SAS, er det dem, som skal tilbagebetale billettens pris til dig.
  • Da du har rejst som et led i dit arbejde, har du ikke rejst som forbruger, og Forbruger Europa kan derfor ikke hjælpe dig med en eventuel klage. Du kan eventuelt klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, da forsinkelsen skete i Danmark. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Susanne d. 14. april 2018 kl. 15:51

På vores hjemrejse mellemlandede vi i London Standsted, hvor vi 3 timer senere skulle være fløjet direkte hjem til Billund. Efter 5 timer i lufthavnen blev alle fly aflyst pga. en brændende bus udenfor lufthavnen. Vi tog på hotellet ved lufthavnen og overnattede. Tidligt om morgenen kontaktede vi flyselskabet (det var ikke muligt at få kontakt om aftenen). Her fik vi oplyst, at der ikke ville blive sat ekstra fly ind og vi kunne ombook vores billetter til første ledige afgang eller få pengene retur. Første ledige afgang var desværre først 5 dage senere. Alternativt kunne vi finde en tidligere afgang med et af deres samarbejdspartner. Vi fandt en ledig afgang dagen efter fra London Gatwick og overnattede endnu en gang på hotellet i lufthavnen. 48 timer efter vores normale hjemkomsttidspunkt landede vi endelig på dansk jord (Ålborg lufthavn). Vi har efterfølgende ansøgt flyselskabet om dækning af vores omkostninger (nye flybilletter, 2xhotelophold, transport med tog fra Standsted til Gatwick samt forplejning). Svaret har været, at de kun vil refundere de ubrugte/ aflyste flybilletter, idet de ikke kan drages til ansvar pga. en brændende bus udenfor lufthavnen. NB. Vores rejseforsikring dækker heller ikke, da der ikke er tale om fejl ved flyet.

Svar

af Anette d. 16. april 2018 kl. 00:00

89 %

Rettigheder ved aflysning

Når en flyafgang bliver aflyst, har I nogle rettigheder som passagerer. I skal blandt andet tilbydes omlægning af rejsen eller refusion af rejsens pris. I skal også tilbydes måltider, overnatning og transport i ventetiden i det omfang, det er nødvendigt.

  • Flyselskabet skal først og fremmest oplyse jer om jeres rettigheder og de skal sørge for at hjælpe jer med omlægning af den aflyste rejse, overnatning mv. Hvis flyselskabet ikke hjælper jer, er I nødt til selv at gøre det, og så sende en skriftlig klage til flyselskabet efterfølgende med kopi af kvitteringerne for jeres ekstra udgifter.
  • I vil ikke have krav udbetaling af standardkompensation, da hændelsen med bussen ikke var noget, som flyselskabet kunne gøre noget ved.
  • Hvis I ikke finder en løsning sammen med flyselskabet, kan I oprette en klage hos Forbruger Europa, hvis flyselskabet er hjemmehørende i et andet EU-land end Danmark, eller i Island eller Norge.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Susanne Hansen d. 21. marts 2018 kl. 16:37

Jeg har læst jeres svar vedrørende rettigheder ved strejke. Jeg har købt billet til Færøerne med Atlantic Airways, afrejse 9. april, bestilt 5 overnatninger via booking.com, uden mulighed for ændring uden at det vil koste hele beløbet, bestilt p-plads i lufthavnen, uden mulighed for ændring og endelig havde jeg lejet bil. Denne har jeg aflyst. Skal flyselselskabet dække disse udgifter, hvis jeg ikke kan komme afsted på grund af strejken, og kan det betragtes som en flyaflysning?

Svar

af d. kl.

74 %

Ved strejke bortfalder kompensation men ikke erstatningskrav

Hvis dit fly bliver aflyst eller forsinket kan du blandt andet have ret til kompensation og forudsigelige udgifter forbundet med flyvningen. Det kunne fx være hotelovernatning.

Retten til kompensation bortfalder hvis aflysningen/forsinkelsen sker som følge af ekstraordinære omstændigheder.

Hvis flyvningen aflyses som følge af strejke, er der efter nuværende praksis tale om en ekstraordinær omstændighed, hvor kompensationen bortfalder. Da udgifter forbundet med flyvningen, som fx hotel, bygger på et aftaleretligt grundlag kan du stadig rette dit krav mod flyselskabet med disse udgifter. Det vil afhænge af en konkret vurdering om selskabet kan påberåbe sig force majeure som følge af strejken.

For så vidt angår p-pladsen kan du ligeledes forsøge at rette dette krav, men der er ringere sandsynlighed for, at dette vil opfattes som en påregnelig udgift der er erstatningsberettiget.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Astrid Johansen d. 18. marts 2018 kl. 17:04

Vi har købt 2 billetter fra Billund til Florida med mellemlanding i Frankfurt. Nu varsles der strejke og lockout. DMI er omfattet af dette. Har lufthavnene andre vejrtjenester de anvender? Og hvis ikke kan billetterne enten refunderes eller ombookes til senere?

Svar

af Anette d. 19. marts 2018 kl. 00:00

76 %

Rettigheder ved strejke

Hvis du ikke kan komme afsted på din rejse på grund af strejke, kan du enten få pengene tilbage for rejsen eller kræve at få rejsen omlagt til et senere tidspunkt, når det igen bliver muligt at flyve.

  • Du har også mulighed for at vælge at kræve rejsen omlagt til et andet transportmiddel end fly. Det kunne eventuelt være relevant i forhold til den første del af din rejse fra Billund til Frankfurt.
  • Du må kontakte lufthavnen direkte vedrørende deres brug af vejrtjenester. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Annette Svane d. 01. marts 2018 kl. 12:54

Mit fly til Edinburgh er blevet aflyst og flyselskabet refunderer mine flybilletter. Men jeg har også bestilt hotelophold i Edinburgh - hvad har jeg ret til her - pga flyaflysningen kan jeg ikke komme frem.

Svar

af Anette d. 02. marts 2018 kl. 00:00

88 %

Ret til erstatning af påregnelige udgifter

Hvis dit fly bliver aflyst, har du ret til at få erstattet de udgifter, du har haft til ophold på destinationen. Det er en betingelse, at udgifterne skal være påregnelige for flyselskabet og at du har gjort, hvad du kunne for at begrænse udgifterne

  • Efter dansk praksis være normalt, at have booket overnatning, når man rejser ud på et midlertidigt ophold
  • Du kan læse mere om erstatning her
  • Du skal starte med at sende en skriftlig klage til flyselskabet med dit krav
  • Hvis I ikke kan nå til enighed om kravet, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa, hvis flyselskabet er registreret i et andet EU-land eller i Island eller Norge

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anne Ikonomou d. 04. februar 2018 kl. 16:37

Skulle flyve med aegean airways fra Rhodos til København (mellemlanding i Athen) kl.10.35 d. 4-2-2018. Flyet kom fra athen og kunne ikke lande p.g.a vind, så vores fly blev aflyst. Vi blev ombooket til en afgang næste morgen kl.6.10. Vi fik ikke tilbudt nogen form for forplejning eller anden kompensation, kan det være rigtigt?

Svar

af Christiane d. 06. februar 2018 kl. 00:00

85 %

Du har ret til forplejning og eventuel kompensation når dit fly bliver aflyst 

Når et fly aflyses har du, som du også kan læse her på siden, krav på:

  • gratis mad og drikke, der står i rimeligt forhold til din ventetid.
  • ekstra overnatning på hotel, hvis aflysningen medfører, at I først kommer afsted den næste dag.

kompensation for mad og drikke har I altid krav på ved flyaflysning, men det kan have betydning for yderligere kompensation, om aflysningen er sket på grund af ekstraordinære omstændigheder. Vejrforhold kan godt være ekstraordinære omstændigheder, men det er en konkret vurdering. Hvis aflysning skyldes en ekstraordinær omstændighed bortfalder retten til yderligere kompensation.

flyregler.dk kan du indtaste de konkrete oplysninger omkring aflysningen og udregne hvilket krav du kan gøre gældende.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Christoffer d. 21. november 2017 kl. 12:28

Jeg har købt billetter fra København til Nuuk tur/retur hos travellink og skal flyve med air greenland. Jeg har købt følgende tre selvstændige billetter i samme køb: 1) København til Nuuk (mellemlanding i Kangerlussuaq) Derefter retur: 2) Nuuk til Kangerlussuaq 3) Kangerlussuaq til Købehavn dagen efter Mit spørgsmål: er det travellink, air greenland eller míg der står med problemet, hvis Nuuk til Kangerlussuaq bliver aflyst (f.eks. snestorm) og jeg dagen efter ikke kan flyve fra Kangerlussuaq til Købehavn? Og hvilken specifikt lov kan jeg henvise til hvis det bliver nødvendigt? På forhånd mange tak.

Svar

af d. kl.

85 %

Grønland ikke tiltrådt EU Forordning om flypassagerers rettigheder

Grønland er ikke en del af EU og har ikke tiltrådt den forordning, der regulerer flypassagerers rettigheder, så derfor er det lidt mindre klart, hvad dine rettigheder er over for Air Greenland. Det vil være grønlandsk ret, der afgør det, og det kan vi ikke hjælpe med her ved Forbruger Europa.

Travellink er som udgangspunkt din aftalepart og skal derfor hjælpe dig i tilfælde af aflysning. Både Travellinks og Air Greenlands forpligtelser overfor dig følger af Luftfartsloven, som også gælder i Grønland. Hvis uheldet skulle være ude, så forsøg derfor at kontakte både Air Greenland og Travellink for at få hjælp.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Martin Nordahl d. 03. oktober 2017 kl. 23:10

Vi har d.14 aug. booket en rejse til Miami via Flybillet.dk med Air Berlin fra d.13/10-27/10 2017. Vores fly hjem d.27/10 fra Miami til københavn via Berlin er nu blevet aflyst. Skal Flybillet.dk ombooke os til en anden hjemtur, eller kan vi få pengene refunderet? Rejsen er betalt med Mastercard.

Svar

af Anette d. 05. oktober 2017 kl. 00:00

0 %

Formidlerforbehold kan blive afgørende

Når du benytter en mellemmand, som fx en formidler, til at købe flybilletter, er det afgørende for formidlerens ansvar overfor dig, om de har taget et gyldigt forbehold

  • Hvis ikke Flybillet.dk har taget gyldigt forbehold, vil de være ansvarlige for at tilbagebetale pengene til dig eller booke dig på en anden flyafgang.
  • Et forbehold om, at man alene formidler flybilletter på vegne af nogle flyselskaber, skal være oplyst klart og tydeligt på hjemmesiden for at være gyldigt efter dansk praksis.
  • Forbrugerklagenævnet har tidligere taget stilling til en lignende situation. Det er muligt, at du kan anmode Mastercard eller din bank om at få pengene tilbageført, men det er usikkert, da billetterne ikke er købt direkte af flyselskabet og fordi flyselskabet ikke er gået konkurs.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Hoang Dung Tran d. 15. august 2017 kl. 22:20

Mit fly fra Düsseldorf til New York, JFK blev i dag (15 august 2017) aflyst grundet Air Berlin er gået i betalingsstandsning. Jeg er blevet ombooket til et fly imorgen (16 august 2017) kl. 16.50. Air Berlin har sørget for overnatning på hotel + aftensmad og morgenmad. Men jeg har vel stadig krav på kompensation for aflysningen, og det faktum at jeg kommer 24 timer senere afsted til New York end planlagt?

Svar

af Anette d. kl.

0 %

Kompensationskrav har lange udsigter ved insolvens

Du kan godt have krav på kompensation, men det afhænger af årsagen til forsinkelsen. Hvis årsagen til forsinkelsen var uden for flyselskabets kontrol, og de i øvrigt har gjort, hvad de kunne for at forhindre det, vil flyselskabet være fritaget for forpligtelsen til at betale kompensation. 

  • Du kan godt prøve at fremsætte kravet skriftligt nu, men det er en helt særlig situation med Air Berlin på grund af betalingsstandsningen. I denne periode må flyselskabet kun betale gæld, hvis det er godkendt af administratoren og hvis det er nødvendigt for at afværge yderligere gæld. Krav på kompensation opstået i perioden vil ikke være omfattet.
  • Hvis det lykkedes for Air Berlin at afværge en konkurs, vil du (igen) kunne gøre kravet gældende overfor selskabet. 
  • Hvis Air Berlin bliver erklæret konkurs, må du anmelde dit krav i konkursboet. I dette tilfælde vil det være usandsynligt, at der vil være penge til dækning af kompensationskrav, da det vil høre til i en gruppe af krav, som er nogle af de sidste i køen. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Charlotte d. 28. juli 2017 kl. 16:33

Hej, I slutningen af januar 2017 købte jeg en flybillet t/r Fra København til Verona afrejse 22/8 hjemrejse 23/8. Årsagen var en operaaften (Tosca) i L'arena di Verona den 22/8. Den 12/7 bliver jeg kontaktet af Sembo Flight som oplyser at Czech Airlines har aflyst flyafgang den 22/8. De tilbyder en anden flyafgang "rundt om" den 22., eller pengene retur. Det er ikke muligt i min i forvejen presset kalender med anden dato. Jeg "brokker mig" og meddeler at jeg sidder med en operabillet til ca. kr.800,- og ikke ved hvad jeg skal gøre med den..? Samtidig beder jeg om at få refunderet flybillet. Sembo Flight "forstår min frustration". Men meddeler, at Czech Airlines har ret til at justere i deres tidstabel om nødvendig. De refunderer min flybillet. Spørgsmål: Hvad er min mulighed for at få dækket mit økonomiske tab af operabillet? Mvh. Charlotte

Svar

af Kristina d. 31. juli 2017 kl. 00:00

85 %

Erstatning for ekstraudgifter

For at du kan kræve erstatning for ekstraudgifter, skal det være påregneligt for flyselskabet, at du havde udgiften til operabilletter – altså flyselskabet skal kunne regne ud, at aflysningen medførte de ekstraudgifter for dig, som de skal erstatte. Det er altid en konkret vurdering, om en udgift er påregnelig og derfor svært at sige, om du har krav på at få dækket dine operabilletter.

  • Forbrugerklagenævnet har tidligere afgjort, at udgifter til hotel eller lejlighed skal erstattes, men at billeje ikke skal. Der er ikke afgørelser om lige præcis operabilletter
  • Hvis du en anden gang skal på en lignende rejse, kan du sørge for, at det er påregneligt for flyselskabet ved at informere om dine planer i forbindelse med, at du booker flybilletten (hvis det er muligt)
  • Alternativt kan du undersøge, om det er muligt at købe billetten som en pakkerejse i stedet

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Thomas d. 26. juli 2017 kl. 13:05

Først og fremmest tak for klare og præcise besvarelser. Vort fly den 24/7 fra Bergamo til Billund med afgang kl. 10.25 blev kl 14.30 aflyst efter adskillige udsættelser af afgangstidspunktet. Vi fik ingen begrundelser undervejs, men efter aflysningen blev det oplyst at vejret i Bergamo var årsagen til at flyet ikke kunne lande og i stedet var fløjet til anden destination. Vi kunne imidlertid se adskillige fly lette og lande i tidsrummet før og efter og stiller os tvivlende overfor begrundelsen om force majeure. Hvordan kan vi få bekræftet/afkræftet at vejret skulle være årsagen og således få afklaret vores eventuelle ret til kompensation.

Svar

af Kristina d. 28. juli 2017 kl. 00:00

85 %

Trafikmyndigheder kan undersøge årsagen til aflysningen

Myndighederne i det land, som flyet skulle afgå fra, kan undersøge nærmere, om der var tale om usædvanlige omstændigheder såsom vejrforhold. Det er ikke altid afgørende, om andre fly kunne lette og lande i lufthavnen. Visse vejrforhold kan nemlig betyde, at flyene skal lande og lette med større mellemrum, og dermed kan færre fly end planlagt benytte lufthavnen.

 

  • Du kan se vejrudsigten bagud i tiden på denne hjemmeside
  • Vi kan i Forbruger Europa hjælpe med din sag, hvis du først selv har klaget skriftligt til flyselskabet. Du kan oprette en klage her.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Signe d. 27. juni 2017 kl. 19:43

Mit fly med Alitalia d. 10. juli fra København til Rom er blevet aflyst, og det for flere uger siden. Har jeg krav på ombooking, eller kan det passe, at afgangen bare kan aflyses? Jeg har booket gennem flightfinder - så hvem har ansvaret?

Svar

af Kristina d. 28. juni 2017 kl. 00:00

85 %

Krav på ombooking

Du har altid krav på valget mellem ombooking eller pengene tilbage, når dit fly bliver aflyst. Både flyselskabet og din aftalepart, altså Flightfinder, har pligt til at hjælpe dig i sådan en situation.

  • Kontakt både flyselskabet og sælger og hør muligheden for ombooking
  • Hvis de ikke vil ombooke dig, kan du have ret til erstatning for differencen til de nye flybilletter, du selv kan være nødt til at købe
  • Hvis du ikke kan finde en løsning med dem, kan du oprette en klage ved Forbruger Europa

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Gerda Vandborg d. 24. juni 2017 kl. 15:34

27.05.2017 skulle jeg sammen med min datter og svigersøn og deres 2 børn flyve til Malaga med Primera Air fra Billund Lufthavn med afgang kl 15.30. Aftenen før taler jeg med min datter, bl.a.fordi det undrer mig, at jeg ikke kan finde vores afgang på lufthavnens hjemmeside. Hun kontakter derefter Kiwi.com, hvorigennem hun har bestilt billetterne, men bliver henvist til Primera Air, som kan oplyse, at vi skal flyve fra Billund kl 05.10 om morgenen i stedet for, som angivet på vores billetter kl 15.30 om eftermiddagen. Hjemrejsen 03.06.2017 var ligeledes ændret med afgang fra Malaga kl 09.25 i stedet for oprindelig kl 19.05. Vi var på intet tidspunkt blevet informeret om ændringen. Hvis vi ikke tilfældigvis selv havde tjekket hjemmesiden, havde vi stået i Billund Lufthavn lørdag eftermiddag med en meget lang næse. Har vi ikke ret til kompensation i en sådan situation?

Svar

af Anette d. 26. juni 2017 kl. 00:00

85 %

Ikke krav på kompensation

I vil ikke automatisk have krav på kompensation, da der ikke er tale om forsinkelse/aflysning, men en ændring af tidstabellen, hvor I kommer tidligere frem.

  • For at I skal være berettiget til kompensation, skal der være tale om, at den faktiske flyvning bliver forsinket mere end tre timer i ankomst. Hvis I eksempelvis skulle lande kl. 9.10 ifølge den nye rejseplan, men først lander kl. 13.00, så ville I være forsinkede, og I kunne have krav på kompensation.
  • Selv om I ikke har krav på kompensation, kan I godt have andre krav, hvis ændringen af rejsetidspunktet betød, at I fik ekstraudgifter til rejsen. I så fald skal I starte med at klage skriftligt til både Kiwi.com og Primera Air.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Trine d. 23. juni 2017 kl. 13:39

Mine gamle forældres fly fra Aalborg til Amsterdam blev aflyst i dag 23/6-17 pga. vejrforhold i Amsterdam og de blev først tilbudt en ny afrejse på tirsdag d. 27/6 - kan det passe? Kan de ikke i det mindste få pengene tilbage for billetten? Og hvad er rettighederne ang. hjemrejseturen de havde bestilt? Nu vil de jo egentlig bare gerne aflyse hele turen, da en afrejse fire dage senere slet ikke passe ind i deres rejseplaner.

Svar

af Anette d. 26. juni 2017 kl. 00:00

85 %

Ret til refusion eller omlægning af rejsen

Dine forældre har ret til at vælge mellem refusion eller omlægning af rejsen.

  • Hvis rejsen er købt som én samlet rejse med udrejse og hjemrejse, vil de kunne kræve hele rejsen refunderet.
  • Hvis rejsen er købt som to separate rejser, kan de kun få hjemrejsen refunderet, hvis flyselskabet giver ret til det, da de to rejser så er uafhængige af hinanden. Denne mulighed har man oftest kun, hvis ikke der er tale om lavprisbilletter eller økonomibilletter.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af ole knudsen d. 29. maj 2017 kl. 01:11

En uge før afgang, fik vi besked om, vores fly var ændret fra afgang 15.45 til 07.35 samme dag. Vi kan ikke længere bruge offentlig transport som planlagt, men bliver nød til at tage en taxi til lufthaven, som koster ca. 850 Kr. Da varslingen sker mindre end en uge før og drejer sig om 8 timer, kan vi så få dækket udgifterne til taxien?

Svar

af Anette d. kl.

80 %

Erstatning for ekstra udgifter efter ændring af rejsetidspunkt

Hvis flyselskabets ændring af jeres flyafgang betyder, at taxi er den eneste transportmulighed til en lufthavn, kan I kræve udgiften erstattet af flyselskabet.

  • I bør skrive tilbage til flyselskabet, at deres ændring af rejsen vil medføre denne udgift for jer. Bed om deres accept af, at I kan sende regningen til dem efterfølgende.
  • Gem kopier af jeres korrespondance og kvittering for taxien.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Morten d. 18. maj 2017 kl. 15:06

Vores fly med Norwegian fra Nice til København blev aflyst efter først 3 timers forsinkelse. Da flyet skulle lande, var der en kortvarig tordenbyge over Nice, så flyet ikke kunne lande er påstanden. Ingen andre fly blev aflyst eller forsinket i det pågældende tidsrum. Alle Norwegians passagerer blev tilbudt hotelovernatning men skulle selv sørge for taxi transport til hotellet mod senere refundering fra Norwegian. Ved afrejse den efterfølgende dag, meddelte personalet, at overnatning skyldtes at flyet måtte tanke i Milano og at piloterne derfor ikke havde mere flytid, da de endelig ankom til Nice. Jeg har fremsendt kvittering på taxi samt krav om kompensation til Norwegian, men de påberåber ekstraordinære omstændigheder, så jeg har ikke fået taxi refunderet eller anden kompensation. Er dette efter reglerne?

Svar

af Kristina d. 22. maj 2017 kl. 13:18

85 %
Transport til og fra lufthavnen
Uanset årsagen til aflysningen har Norwegian Air Shuttle pligt til at sørge for forplejning og indkvartering for dig i ventetiden. De skal også sørge for at transportere dig frem og tilbage mellem hotellet og lufthavnen. De kan derfor ikke afvise din taxaregning med henvisning til ekstraordinære omstændigheder.
  • Flyselskabet skal altid sørge for din forplejning uanset, at aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder
  • Dit krav om kompensation skal vurderes ved domstolene eller trafikmyndighederne i Frankrig

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Søren Jensen d. 15. februar 2017 kl. 08:54

Udbetaling af kompensation Vores fly blev aflyst mens vi sad og ventede i flyet. Vi blev tilbudt at komme afsted dagen efter, men valgte at selv booke et andet fly. EasyJet siger at vi ikke er berettiget til de 250 euro kompensation, da vi valgte ikke at flyve med dem dagen efter. Er det korrekt?

Svar

af Christel d. 15. februar 2017 kl. 14:51

85 %
Kompensation ved ombooking
Kompensation er ikke afhængigt af, at man tager i mod ombooking.
  • Når ens fly bliver aflyst, så har man krav på ombooking eller pengene retur for den del af flybilletten, som man ikke bruger.
  • Derudover kan man have krav på kompensation, hvis aflysningen ikke skyldes ekstraordinære omstændnigheder.
  • Om man er berettiget til kompensation er selvstændig vurdering, som ikke har noget at gøre med, om man vælger pengene retur eller ombooking.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anne Liechti d. 12. december 2016 kl. 20:08

Vores hjemrejse med Norwegian fra London den 27.11.16 blev annulleret en halv time før afgang. Vi bliver tilbudt hotelovernatning til mandag og en flybillet med hjemrejse tirsdag den 29.11.16. Vi overnatter til mandag og booker selv flybilletter med et andet flyselskab med hjemrejse mandag den 28.11.16. Vi ringer til Norwegian og meddeler at vi ikke gør brug af de ombookede billetter til den 29.11.16. Vi har haft ekstraudgifter til taxa mellem Gatwick og Heathrow, nye flybilletter, ekstra parkeringsudgifter i København og mad. Norwegian har tilbudt os refusion af flybilletten den 29.11.16 som vi ikke benyttede og 250 € pr. person. Har vi ret til at få dækket vores merudgifter til nye flybilletter, taxa m.m.

Svar

af Christel d. 21. december 2016 kl. 09:55

87 %

Udgifter som følge af aflysning

Udgifter, som følge af, at I har fravalgt Norwegians ombooking, kan I ikke få dækket. Andre udgifter kan I få dækket, hvis de er forudselige for Norwegian.

  • Merudgifterne til jeres andre flybilletter, kan I ikke få dækket, da Norwegian har tilbudt jer rimelig ombooking. 
  • I kan heller ikke få dækket udgifter til taxa til at komme til den anden lufthavn, da I selv har valgt at skifte lufthavn.
  • Udgifter til mad bør I kunne få dækket, hvis I har kvitteringer på dette.
  • Jeg kan ikke vurdere, om I kan få dækket jeres ekstraudgifter til parkering i København, men I kan forsøge at kontakte Norwegian.



Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Line A. d. 20. september 2016 kl. 23:37

Hej, Jeg skulle have fløjet med Airberlin kl 9:10 d. 7/9 fra Düsseldorf til Kastrup, men mit fly blev aflyst. De ombookede mig til SAS med afgang kl 13:30. Har skrevet til dem ang. Kompensation, hvorefter de sender mig en rabatkode på 100 euro på min næsteflyvning. Er dette min eneste mulighed for kompensation eller er jeg berettiget til andet? Flyvet sjældent med Airberlin, så får næppe brug for denne voucher. Mvh

Svar

af Bettina d. 21. september 2016 kl. 11:38

87 %

Krav på rede penge

Du har krav på at modtage en økonomisk kompensation på 250 EUR fra flyselskabet, når dit fly fra Düsseldorf til Kastrup blev aflyst. Du har ret til at få pengene udbetalt kontant, via en bankoverførsel eller check. Flyselskabet kan kun udbetale pengene på en voucher, hvis du har accepteret det.

  • Klag til flyselskabet og stil krav om at få udbetalt kompensationen. 
  • Hvis flyselskabet afviser, kan du indgive en klage til Forbruger Europa

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Janni E. R. d. 15. juni 2016 kl. 23:00

Jeg skulle rejse hjem i søndags, 12/6-2016, fra Gatwick, London til Kastrup. Først blev flyet forsinket 4 timer for tilsidst at blive aflyst kl 22.00. Den først mulige afgang til Kastrup var fra Luton dagen efter (mandag) kl 09:00. Hvilket resulteret i at jeg ikke havde mulighed for at møde på arbejde mandag. 1) Har jeg mulighed for at søge om refusion af tabt arbejdsfortjeneste? 2) Min søn på 1 år blev passet imens jeg var i London, er der mulighed for at få refunderet udgifter til de mange ekstra barnepige timer? På forhånd tak for hjælpen VH Janni E

Svar

af Anette d. 20. juni 2016 kl. 00:00

80 %

Erstatning for økonomiske tab 

Hvis du har haft økonomiske tab, som direkte følge af flyaflysningen, kan du have krav på erstatning fra flyselskabet. Det kræver, at dine udgifter kan dokumenteres, og at de har været både rimelige og nødvendige. Dit krav frafalder, hvis aflysningen skyldes force majeure.

  • Hvis du blev trukket i løn som direkte konsekvens af  flyaflysningen, kan du kræve erstatning hos flyselskabet. Du skal sende en skriftlig klage til flyselskabet, hvor du dokumenterer dit løntab, fx en lønseddel, samt en erklæring fra din arbejdsgiver om, at løntrækket skyldes udeblivelse den pågældende dag. 
  • Du kan måske få erstattet ekstra udgifter til barnepigens løn, hvis du kan dokumentere, hvilken timeløn, hun normalt får, og hvor mange timers ekstra løn, du har betalt som konsekvens af flyaflysningen. Det er  dog usikkert, om dette krav er påregneligt for flyselskabet. 
  • Læs mere her om krav på erstatning. 
  • Hvis du ikke kan få løst sagen direkte med flyselskabet, kan du klage til Forbruger Europa, hvis flyselskabet er hjemmehørende i et andet EU-land end Danmark, i Island eller Norge. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Henrik Haugaard d. 13. juni 2016 kl. 10:51

Et SAS fly fra København til Aalborg blev aflyst 12/6 på grund af strejke blandt de svenske piloter (går vi ud fra). Første ledige SAS afgang var 9 timer senere og SAS afviste at ombooke til Norwegian, hvor der var tidligere afgange og ledige pladser at få. Er dette ok af SAS ?

Svar

af Bettina d. 15. juni 2016 kl. 10:55

89 %

Krav på ombooking til andet flyselskab

Når en flyafgang bliver aflyst, har passagerer krav på en omlægning af rejsen ved førstgivne lejlighed på sammenlignelige vilkår. EU-Kommissionen har fastslået, at omlægning også kan ske med andre flyselskaber.  

  • SAS burde have tilbudt dig en flybillet på en tidligere flyafgang med et andet flyselskab, hvis det var muligt at finde en ledig plads.
  • Hvis du har haft ekstra udgifter til fx nye flybilletter med Norwegian, kan du klage til SAS og kræve de ekstra udgifter refunderet.
  • Hvis SAS afviser, kan du indgive en klage til Trafik- og Byggestyrelsen.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Xing-Gang Yuan d. 02. juni 2016 kl. 19:39

Hej Jeg rejser meget og har booket flere flybilletter (til forskellige rejser) gennem Flybillet.dk. Men fornylig blev to af mine booking ændret meget (en af dem endda en uge før afgang), så at jeg var nødt til at acceptere annullering af billetterne og få pengene tilbage. Flybillet.dk oplyser at det tager 2 – 8 uger for pengene ankommer til min konto, og at de (Flybillet.dk) vil beholde 150 DDK for hver af de to billetter. Jeg har så to spørgsmål: 1. Det står her på hjemmesiden, at jeg skal have pengene inden 7 dage, men der er faktisk allerede gået to uger og jeg stadig ingen en krone har set. Hvad gør jeg? 2. På hjemmesiden "Kan jeg få skatter og afgifter retur, hvis jeg ikke bruger min flybillet?" (http://www.forbrugereuropa.dk/Faasvar/Flyrejser/Flyskatter-og-afgifter) står der, "Hvis det er sælgeren, der aflyser flyrejsen, har du krav på at få alle dine penge retur, og sælgeren må ikke opkræve et gebyr for tilbagebetalingen". Men nu vil Flybillet.dk faktisk have 150 DDK for hver af de to annullerede billetter. Hvad kan jeg så gøre? På forhånd mange tak! Mvh Jan

Svar

af Kristina d. 07. juni 2016 kl. 00:00

80 %

Pengene tilbage hurtigst muligt
Flybillet.dk skal tilbagebetale billetterne til dig hurtigst muligt. I forhold til gebyret, er der endnu ikke truffet nogen afgørelser om din situation, og der er heller ikke lovgivet om det. Det er derfor uvist, om Flybillet.dk må tage et sådan gebyr. Et flyselskab må aldrig tage et gebyr, når din flyafgang bliver aflyst. Det fremgår af Forordning 261/2004, men den gælder kun for flyselskaber og ikke for sælgere af flybilletter som Flybillet.dk. Det klare udgangspunkt er, at du skal have alle dine penge tilbage, når du ikke har fået den ydelse, du har købt.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Izac Ron d. 29. april 2016 kl. 08:00

Vores hjemmerejse fra Faro til Billund d. 25. marts 2016 med Primera Air blev aflyst pga. en teknisk fejl. Ved midnat blev vi kørt til en overnatning på et hotel. Da vi sad i bussen, blev alle boaring passene indsamlet af en Primera Air repræsentant. Vi har nu rejst en erstatningskrav over for flyselskabet, men de forlanger, at vi skal sende en kopi af boarding passet, ellers kan vi ikke få vores sag behandlet, idet de henviser til EU regulation EC261/2004. Er dette korrekt? og i så fald hvad kan vi stille op med eftersom vi ikke har vores boarding pas. Har de ikke vores navne registreret i deres system ifm. vores tjekkede ind?

Svar

af Kristina d. 02. maj 2016 kl. 00:00

87 %

Boardingkort er ikke et krav for kompensation

Mange flyselskaber betinger sig, at du har et boardingkort for at kunne få kompensation ved en flyforsinkelse eller -aflysning. Det kan flyselskaberne dog ikke kræve ifølge den danske fortolkning af Forordningen. Det er ikke sikkert, at der er samme syn på det i de andre EU-lande. 

  • En bookingbekræftelse bør være tilstrækkeligt
  • Det er alligevel en god idé at gemme dit boardingkort, hvis muligt
  • Du kan oprette en klage ved Forbruger Europa og få hjælp i sagen

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Claus Peter Hansen d. 19. april 2016 kl. 00:48

Vores hjemrejse fra Rom med Norwegian den 24.4.2016 kl. 09.35 er blevet aflyst, men vi er ombooket til en tidligere afgang kl. 07.20 samme dag. Vi har ikke fået besked om ombookningen. Jeg opdagede det tilfældigvis, da jeg tjekkede vores reservationer i dag. På Norwegians hjemmeside kan vi vælge at acceptere ombookningen. Har jeg ret til kompensation og har det betydning, at jeg accepterer ombookningen?

Svar

af Christel d. 19. april 2016 kl. 14:22

87 %
Kompensation ved ombooking
Din accept af en tilbudt ombooking påvirker ikke retten til kompensation. Det afgørende er hvilken ombooking flyselskabet har tilbudt dig.
  • Da du bliver ombooket så du skal mere end 1 timer tidligere afsted, har du som udgangspunkt ret til kompensation. 
  • Dog kan kompensationen bortfalde, hvis årsagen til aflysningen er en ekstraordinær omstændighed, som ligger uden for flyselskabets kontrol, fx uvejr eller strejke.
  • Hvis du har krav på kompensation, kan den dog nedsættes med 50 %, da du kommer frem mindre end 3 timer senere end planlagt. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Martin Søndergaard d. 02. marts 2016 kl. 21:10

Vi bestilte d. 6/2-16 en returrejse fra Hamborg til Kos med afrejse d. 17/7-16 og returrejse d. 31/7-16. Vi har d. 2/3-16 modtaget e-mail, hvor vi er ombooket til at rejse fra/til Hannover i stedet for fra/til Hamborg. Datoerne er de samme. Efter at have kontaktet Condor, viser det sig at den oprindelige afgang ikke er aflyst, men de har overbooket den (sikkert TUI, som bare har krævet flere sæder på ruten) Hvordan stiller det os, når afgangen ikke er aflyst? Har vi krav på at komme med den oprindelige afgang fra Hamborg, eller kun ret til at få pengene tilbage, eller kompensation, da vi ikke ønsker at køre hele vejen til Hannover.

Svar

af Kristina d. 03. marts 2016 kl. 00:00

87 %

Flyselskabet skal transportere jer til og fra de aftalte lufthavne

Flyselskabet er forpligtet til at transportere jer til og fra de lufthavne, som I har booket jeres rejse til. Når rejsen bliver ændret mere end to uger før afrejse, har I ikke krav på kompensation.

  • Hvis flyselskabet ændrer i ankomst- og afrejselufthavn, har I krav på at få dækket rimelige ekstraudgifter i den forbindelse
  • I kan forsøge at forhandle med flyselskabet om lov til at komme på det aftalte fly, en ombooking, pengene tilbage eller dækning af jeres ekstraudgifter
  • Hvis det ikke lykkes, kan I oprette en sag ved Forbruger Europa

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Leo Slemming d. 23. februar 2016 kl. 14:30

Hej, Vores fly med Norwegian fra London til København den 22. december blev aflyst, hvorefter jeg indsendte et krav på kompensation. Jeg har netop fået afslag på kravet, da Norwegian henviser til "ekstraordinære omstændigheder" pga. "akut sygdom blandt besætningen". Jeg har undersøgt lidt hvad der kvalificerer "usædvanlige omstændigheder" (som der står i EU forordning 261/2004) - og her refereres der oftest til uvejr, krig, terror, smitsomme sygdomme etc. Jeg bliver derfor i tvivl om hvorvidt sygdom hos et besætningsmedlem er nok til at afvise kompensationskrav? Jeg ville sætte stor pris på jeres input. Mvh Leo Slemming

Svar

af Kristina d. 24. februar 2016 kl. 00:00

86 %

Akut sygdom blandt besætningen er måske en ekstraordinær omstændighed

Det er en konkret vurdering, om akut sygdom blandt besætningen anses for at være en ekstraordinær omstændighed i forhold til EU forordning 261/2004. Det afhænger blandt andet af sygdommens omfang og flyselskabets muligheder for at indsætte en ny besætning.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Mikael Overgaard d. 04. februar 2016 kl. 16:30

Vores fly blev aflyst fra Buenos Aires til Paris med Air France. Forsinkelsen blev på over 12 timer og rejsen er over 3.500 km. Det fly vi skulle have været med havde fået en fugl i motoren (Bird Strike) og skulle checkes/repareres. Air FRance siger at det er en ekstraordinær hændelse som ikke giver mulighed for kompensation. På nettet kan man finde information om en dommer i UK som i en sag mellem en Ash og Thomas Cook traf afgørelse om at sådan en hændelse ikke er ekstraordinær og derfor er berretiget til kompensation. Air France siger at i Danmark er Bird Strike en ekstraordinær hændelse som ikke medfører kompensation. Er dette korrekt ? Hvis ja hvorfor er der forskel ?

Svar

af Peter d. 08. februar 2016 kl. 12:20

80 %

Fransk myndighed afgør omstændigheder
Eftersom I fløj fra Buenos Aires til Paris, er det den franske luftfartsmyndighed, Direction générale de l'aviation civile, som skal vurdere, om Bird Strike kan klassificeres som en ekstraordinær omstændighed.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Christine d. 22. december 2015 kl. 16:27

Hej Vores fly til hjemrejsen fra Nepal er blevet aflyst (vi skal først flyve i marts 2016) Så de er ude i god tid. Men hvem skal stå for ombookingen og i hvor høj skal den booking matche vores egentlig afgang i forhold til ventetid og rejse tid? Plus alle vores andre afgange er også blevet ændret. Hvordan skal vi forhold os til det, hvis det skaber mere ventetid end den billet vi oprindelig købte På forhånd tak for svar. Med venlig hilsen Christine

Svar

af Christel d. 23. december 2015 kl. 13:18

83 %

Ombooking af aflyst fly

Det aflysende flyselskab er forpligtet til at ombooke jer til næste ledige afgang.

I forhold til både den aflyste flyafgang og til andre ændrede afgange, så er det en samlet vurdering, hvor stor en ændring I skal acceptere. Man lægger vægt på:

  1. Distancen I skal flyve,
  2. Hvor længe I har været væk,
  3. Rejsens art,
  4. Om det er en udrejse eller hjemrejse og
  5. Tidspunktet på dagen.

På lange distancer må passageren acceptere forholdsvis store ændringer og lange mellemlandinger, som kan medføre en hel dags forsinket hjemkomst.

Er du i tvivl om en specifik ændring, kan du kontakte Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Ingelis Jensen d. 03. december 2015 kl. 14:16

Vores fly til washington er aflyst og vi er nu blevet ombooket - uden nogen har nævnt kompensation. Vi bliver 9 timer forsinket og er nu i tvivl om vi har ret til kompensation - da personalet ikke svarer på det spørgsmål - hvad gør vi ?

Svar

af Peter d. 04. december 2015 kl. 14:30

89 %

Ret til kompensation
I har krav på kompensation, medmindre aflysningen skyldes ekstraordinære omstændigheder som fx vejrforhold. Selvom I blev ombooket, har I stadig ret til kompensation pga. forsinkelsen på 9 timer.

  • I bør henvende jer skriftligt til flyselskabet og anmode om kompensation. Måske kan I udfylde en klageformular på flyselskabets hjemmeside.
  • Hvis flyselskabet ikke vil udbetale kompensation, har I mulighed for at oprette en
  • klage hos Forbruger Europa

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jacob Pedersen d. 04. november 2015 kl. 21:11

Hej Vores fly fra Amsterdam til Aalborg 1/11 2015 blev aflyst grundet tåge. Vi kunne ikke blive ombooket samme dag og valgte at leje en bil og køre til Aalborg. Kan vi søge kompensation?

Svar

af Bettina d. 10. november 2015 kl. 00:00

88 %

Krav om kompensation bortfalder grundet tåge

Når en flyafgang aflyses, har du krav på kompensation. Denne ret bortfalder, hvis der er tale om usædvanlige omstændigheder, såsom vejrforhold, der er uforenelige med gennemførelsen af den pågældende flyvning, Såfremt tågen medførte, at det ikke var muligt at flyve, vil det være en usædvanlig omstændighed, der fritager flyselskabet fra at udbetale kompensation.

  • Har I haft ekstra udgifter i forbindelse med hjemrejsen, kan I muligvis kræve, at flyselskabet betaler disse.
  • Kontakt flyselskabet og stil krav om udbetaling af jeres ekstra udgifter
  • Hvis flyselskabet afviser at dække jeres ekstra udgifter, kan I kontakte Forbruger Europa.

 

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvad har jeg ret til ved flyaflysning?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?