Skip navigation

Hvad har jeg ret til ved flyaflysning?

Spørgsmål / Svar

11. januar 2018

Du skal have valget mellem at få refunderet din flybillet eller omlagt din rejse til næste afgang, når dit fly bliver aflyst. Vælger du omlægning kan du have andre rettigheder, mens du venter på næste flyafgang. Du kan også have ret til kompensation.

Når et flyselskab aflyser en flyafgang, skal selskabet tilbyde dig valget mellem at få pengene tilbage for billetten eller blive ombooket til førstgivne afgang. Vælger du at få pengene tilbage, så skal du have dem inden for syv dage.

Ombooking til førstgivne afgang skal ikke nødvendigvis ske med samme flyselskab.

Hvis du har valgt ombooking, så skal flyselskabet desuden tilbyde dig gratis mad og drikke, der står i rimeligt forhold til din ventetid. Du skal også have gratis adgang til at sende e-mails eller at foretage to telefonopkald. Hvis en omlægning af rejsen betyder, at du først kommer af sted dagen efter den planlagte afgang, skal du også tilbydes gratis hotelophold samt transport mellem hotel og lufthavn. Hvis du selv har betalt for hotelophold eller mad og drikke, kan du kræve dine udgifter dækket af flyselskabet. Husk at gemme kvitteringerne.

Læs også om erstatningskrav ved økonomiske tab

Du kan også have til ret kompensation. Størrelsen på kompensationen afhænger af, hvor lang en flyvning der er tale om. Udgangspunktet er:

  • 250 euro for flyvninger under 1.500 km
  • 400 euro for flyvninger over 1.500 km inden for EU, og for flyvninger mellem 1.500 og 3.500 km
  • 600 euro for flyvninger, som ikke falder ind under ovenstående

I visse tilfælde kan flyselskabet reducere din kompensation med 50%, afhængig af, hvor langt du flyver, og hvor hurtigt du kommer frem.

Du kan også indtaste dine rejseoplysninger i vores beregner flyregler.dk og få klar besked om dine rettigheder ved flyaflysning.

Din rejse er omfattet af ovenstående EU-regler, hvis:

  • Du rejste fra en lufthavn i EU eller
  • Du ankom til EU med et EU luftfartselskab

Tjekliste

  • Gem kvitteringer, hvis du har haft udgifter grundet aflysningen
  • Klag til dit rejsebureau og flyselskabet
  • Hvis du skal bruge en klageformular på hjemmesiden, så tag et skærmprint, inden du trykker send, så du kan dokumentere din klage
  • Undersøg om din forsikring dækker
  • Klag til luftfartsmyndighederne i det land, hvor aflysningen skete, hvis flyselskabet afviser dine krav
  • Når der er tale om et udenlandsk flyselskab, kan du også klage til Forbruger Europa, hvis det ikke er muligt at finde en løsning med flyselskabet
Sidst opdateret: 11. januar 2018

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Carsten d. 04. august 2020 kl. 18:52

Jeg har fået refunderet nogle af pengene for mine aflyste flybilletter fra Helsinki til Indonesien med Qatar. Billetterne var købt igennem Ticket, men det er ikke hele beløbet de har refunderet, Ticket har taget 130€ i gebyr for håndtering, er det lovligt? Har jeg ikke krav på alle pengene retur?

Spørgsmål

af kasper tang-hansen d. 04. august 2020 kl. 18:11

Okay har lige fået svar på et spørgsmål, og jeg har lige slået PNR nummeret op på google, og jeg kan se at udrejse og hjemrejse har ikke samme PNR nummer, men hvordan skulle jeg vide det da jeg bestilte, billetten er jo bestilt med en udrejse og en hjemrejse til 1 pris under et booking nummer.

Spørgsmål

af kasper tang-hansen d. 04. august 2020 kl. 17:56

Mig og 10 venner skulletil mallorca her den 3/9 og hjem den 7/9 vi fik for en uge siden besked om vores afrejse fly var aflyst, og de vil flytte os til en afgang dagen efter, det ønsker vi ikke da en 4 dages ferie så bliver til en 3 dages ferie, så vi ville gerne have refunderet pengene, men så siger de vi kun kan få refunderet pengene for udrejsen, og ikke hjemrejsen da den ikke er aflyst, de kommer med en forklaring om ud og hjemrejsen er booket som 2 enkeltrejser, men det forstår jeg intet af da de er på samme bookingnummer. har de ret til det. flybilletterne er booket gennem dtftravel vi skulle flyve med sas..

Spørgsmål

af Laura Poulsen d. 25. marts 2020 kl. 16:01

Hej Jeg har skulle været ud og rejse i marts og april måned. Først skulle jeg til London, England og derefter videre til Toronto, Canada. Jeg måtte afbryde efter en uge i London. Jeg skulle flyve til Canada med Air Canada fra Heathrow airport til Pearsons international i Toronto d. 1 april og tilbage til Heathrow d. 30 april. Mit fly til Toronto er blevet aflyst men mit fly tilbage til Heathrow er ikke blevet aflyst. Så jeg har aflyst min booking, men kunne enten vælge at få et "tilgodebevis" på hele beløbet til Air Canada, der gælder de næste 24 måneder, eller få en del af beløbet tilbage. Har valgt at få en del af beløbet tilbage, men burde de ikke tilbagebetale hele beløbet?

Svar

af Claudia d. 27. marts 2020 kl. 14:55

91 %

Når din udrejsen bliver aflyst, og du hos Air Canada har købt en samlet flybillet dvs. en samlet billet, som er på samme billetnummer (PNR-Nummer), har du ret til at få hele din flybillet refunderet dvs. både ud- og hjemrejsen.

Afviser Air Canada at betale alle pengene tilbage til dig for hele din flybillet, skal du klage skriftligt til dem. Hvis sagen ikke løses, kan du kontakte Forbruger Europa med en klage via vores hjemmeside.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Carsten Lauridsen d. 25. marts 2020 kl. 00:14

Hej. Min familie og jeg har flybilletter med Iberia fra København til Madrid d. 6/4. Desværre tilbydes der "kun" en voucher.til refundering af billeternes pris. Jeg vil mene at vi har ret til at få beløbet refunderet. Desværre henvises der til en facebook side. Hvordan forholder jeg mig til dette ?

Svar

af Claudia d. 25. marts 2020 kl. 15:47

96 %

Det er rigtig, at du har ret til at få dine penge refunderet, når dit fly er blevet aflyst. Flere flyselskaber tilbyder i øjeblikket deres kunder en voucher på beløbet, som man kan anvende til ny rejse på et senere tidspunkt. Du har dog stadig ret til at få pengene tilbage, selvom at flyselskabet har tilbudt dig en voucher. Hvis Iberia afviser at betale jer pengene tilbage, kan du klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, da flyet skulle afgå fra Danmark. Du kan klage via flypassager.dk, og det er gratis at oprette en klage.

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Claes d. 21. marts 2020 kl. 12:27

Hej. Vi har booket flybilletter hos sas d.6 juli til d.14 juli til New York . Hvordan er vi stillet hvis sas ikke flyver ?? Eller hvis usa har lukket landet ?? Skal vi selv betale for ombookning hvis vi bliver nød til at gøre det ??

Svar

af Christel d. 23. marts 2020 kl. 10:12

91 %

Hvis jeres fly er aflyst, så kan I få pengene tilbage. Hvis USA har lukket grænserne for jer, men flyet afgår, så kan I ikke få pengene tilbage. I har dog muligvis en rejseforsikring, som dækker i det tilfælde. I kan kontakte SAS og høre om I kan finde en løsning.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Steffen d. 18. marts 2020 kl. 22:04

Hej, Jeg har booket flybilletter (med TAP) HAM-LIS-Malaga d. 3 april og retur d. 11 april. Ruten Lissabon - Malaga er nu aflyst frem til 20 april. Kan jeg så få refunderet min billetter (vores ferie er naturligvis aflyst)? TAP skriver på deres hjemmeside, at de tilbyder at ombooke uden gebyr og alternativt så får man tilsendt en doucher på beløbet til senere brug. Kan det være rigtigt? Tak for jeres hjælp - det er meget værdsat!

Svar

af Claudia d. 20. marts 2020 kl. 15:10

96 %

Når dit flyselskab aflyser afgangen til din rejsedestination, kan du enten blive ombooket til en anden afgang eller få pengene tilbage – du vælger selv. Flere flyselskaber tilbyder i øjeblikket at give en voucher på beløbet, som man kan anvende til ny rejse på et senere tidspunkt. Du har dog stadig ret til at få pengene tilbage, selvom at flyselskabet har tilbudt dig ombooking eller en voucher.

Afviser TAP at betale pengene tilbage til dig, efter at du har klaget skriftligt til dem, kan du kontakte Forbruger Europa med en klage via vores hjemmeside.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Frank Friis Jensen d. 17. marts 2020 kl. 16:30

Vi skulle på påskeferie til Grækenland. Ryanair har nu aflyst udrejsen (BLL-ATH) 7. april, men ikke returrejse (ATH-BLL) 14. april. Kan vi forlange at få det fulde beløb refunderet? VI har jo ikke mulighed for at benytte hjemrejsebilletten, hvis de ikke får os derned?

Svar

af Christel d. 18. marts 2020 kl. 08:15

99 %

Er udrejsen aflyst, så har du krav på både at få pengene tilbage fra udrejsen og hjemrejsen, hvis de to billetter er købt samtidig og af samme flyselskab. Nægter Ryan Air at betale, så kan du klage til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, da flyet skulle afgå fra Danmark. Du klager via flypassager.dk og det er gratis.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Hvad har jeg ret til ved flyaflysning?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?