Skip navigation

Kan jeg få erstatning for mistet bagage?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du kan få op til 10.000 kr., hvis du ikke modtager din bagage senest 21 dage efter, den skulle være kommet frem.

Hvis din bagage ikke når frem til din destination, skal du henvende dig til flyselskabet eller flyselskabets handling agent i lufthavnen og bede om at få en Property Irregularity Report (PIR). PIR-rapporten bekræfter, at du ikke modtog din bagage rettidigt, og den er din dokumentation, hvis du skal kræve erstatning fra flyselskabet.

Vær opmærksom på, at flyselskabet har en kort tidsfrist, hvor du kan søge erstatning for mistet bagage. Hvis din bagage ikke dukker op, skal du senest 21 dage efter, at den skulle være kommet frem, kræve erstatning af flyselskabet. Du kan højst få omkring 10.000 kr. (1.131 Special Drawing Rights) pr. passager i erstatning for din bagage og eventuelt køb af fornødenheder. Beløbets størrelse afhænger af en konkret vurdering.

Du kan også kræve erstatning, hvis bagagen er forsinket eller ødelagt. Du kan indtaste dine oplysninger i vores beregner flyregler.dk og få klar besked om dine rettigheder ved forsinket eller ødelagt bagage.

Tjekliste

  • Meld straks den mistede bagage i lufthavnen og få udleveret en PIR- Rapport
  • Gem kvitteringer for køb af fornødenheder
  • Skriv til flyselskabet og kræv erstatning for den mistede bagage. Medsend en opgørelse af dit krav samt kopi af dine kvitteringer
  • Undersøg om din forsikring dækker
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis du ikke kan blive enig med flyselskabet

 

Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Christine d. 26. juni 2019 kl. 21:22

Vi skal til Dubai . Sidste år mistede jeg kuffert og vil melde det i lufthavnen . Ikke nok med det, nåede vi ikke den bus vi skulle med. Og måtte købe taxa. Dog fik vi pengene tilbage. Men det tog jo sin tid. Spørgsmålet er Skal man melde det først i lufthavnen ?! Eller kan man nøjes med at ringe til sin forsikring ?!

Svar

af Anette d. 27. juni 2019 kl. 11:33

81 %

Hvis du mister din bagage i forbindelse med en rejse, skal du anmelde det straks i den lufthavn, hvor kufferten skulle være blevet udleveret til dig. Som kvittering for anmeldelsen modtager du en kvittering (Property Irregularity Report - PIR). Denne skal du gemme og sende en kopi med til flyselskabet, hvis ikke bagagen dukker op inden 21 dage.

Har du tegnet en rejseforsikring, kan du i stedet vælge at anmelde kravet til forsikringsselskabet. De skal også have en kopi af kvitteringen for anmeldelsen (PIR).

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lars Huldgaard d. 25. februar 2019 kl. 11:13

Hej Hvis man har en rejse forsikring der umiddelbart dækker mistet baggage (3 dage) vil man så også kunne søge erstatning hos fly selskabet?

Svar

af Kristina d. 25. februar 2019 kl. 12:56

81 %

Ikke ret til dobbelt erstatning

Hvis du får dækket alle dine udgifter af din rejseforsikring, har du ikke også krav på erstatning hos flyselskabet. Du har ikke længere lidt et tab. I princippet har forsikringsselskabet også ’købt’ dit krav, så det er forsikringen, der har retten til at søge erstatning hos flyselskabet i stedet for dig.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Heidi Bech d. 17. februar 2018 kl. 18:52

Min datter fløj fra Kbh. Lufthavn til Miami via Heathrow med American Airlines d. 05.11.17. Da hun ankommer til Miami, er hendes kuffert ikke med. Hun anmelder det til American Airlines og har fået lavet en PIR-rapport. Bagagen dukkede ikke op efter 21 dage, og har meldt det til vores forsinkring om den bortkommen bagage. D. 14.01.18 får min datter en mail om, at hendes kuffert er dukket op og står i Kbh. Lufthavn. Kufferten bliver leveret til hjemmeadressen d. 16.01.18, hvor jeg modtager den. På dette tidspunkt er min datter stadigvæk ikke kommet hjem fra sin rejse i USA (hjemkomst 01.02.18). Nu trækker vores forsikring i land med erstatning for bortkommen bagage, da de siger, at den ikke længere anses for bortkommen i og med, at kufferten er dukket op igen - kan de det? Min datter har jo på intet tidspunkt haft sin bagaage under hele sin rejse og har også haft en ekstra udgift, da hun har været nød til at købe tøj og sko under sin rejse. Denne udgift ville hun ikke have haft, såfremt hun havde haft sin bagage.

Svar

af Anette d. 18. februar 2018 kl. 14:53

81 %

Erstatning for køb af fornødenheder

Din datter vil fortsat kunne kræve erstatning for køb af fornødenheder, da hun ikke har haft bagagen på sin rejse. 

  • Hun kan kræve erstatningen af enten af flyselskabet eller af forsikringsselskabet
  • Da bagagen er dukket op igen, kan hun ikke kræve erstatning for bortkomsten

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Maria Nadri d. 31. juli 2016 kl. 16:08

Vi fløj med SAS fra Frankfurt til København d. 29 juli 2016. Der er nu gået 3 dage og vores kuffert er stadig ikke kommet. Hvad er reglerne for erstatning på hjemrejsen? Vi er 2 personer som har pakket vores ting i den samme kuffert, har vi begge to krav på erstatning? Hvis vores kuffert ikke dukker op indenfor 21 dage og vi kan dokumentere det meste af hvad der var i kufferten, kan vi så kræve det fulde beløb eller kan vi max. Kræve 10.000kr? MVH Maria

Svar

af Christel d. 01. august 2016 kl. 11:19

73 %
Tab for mere end 10.000 kr. 
Mistes en kuffert, så hæfter flyselskabet kun for 10.000 kr. pr. passager.
  • Det er passagerene, der skal kunne dokumentere eller sandsynliggøre, at kufferten indeholdte mere end én passagers genstande. 
  • Selvom indholdet af kufferten overstiger beløbet som flyselskabet hæfter for, så er flyselskabet ikke forpligtet til at dække. 
  • Hvis du har en rejseforsikring, kan du undersøge, om den dækker det resterende beløb.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Christian Jeppsson d. 20. januar 2016 kl. 13:07

Hej, jeg fløj med Norwegian fra NYC til københavn for ca 2 måneder siden og det er ikke lykkedes dem at lokalisere mit baggage endnu. Jeg har indsendt et krav til dem som er ved at behandles, desværre var tasken fuld pakket med mit bedste tøj, siden jeg skulle på ferie (...) og mit tab opgår til 26000DKK, ca 5500DKK var helt nye ting med kvitteringer som jeg havde købt på rejsen. Jeg undrer om jeg har nogen mulighed for at klage hvis jeg ikke får det fulde erstatningsbeløb, (altså de 1131 SDR) og hvor jeg skal henvende mig? Jeg tør ikke håbe på at kunne få mere vel? Jeg har ikke andre forsikringer. mvh Christian

Svar

af Bettina d. 22. januar 2016 kl. 00:00

72 %

Erstatning for mistet bagage

Hvis din bagage er forsinket i over 21 dage, bliver den betragtet som mistet, og du har krav på erstatning fra flyselskabet. Erstatningen kan maksimalt udgøre omkring 10.000 kr. pr. passager (svarende til 1131 SDR).

  • Hvis I er to passagerer, der har pakket jeres bagage i den samme kuffert, så vil I have krav på 2 x 10.000 kr.
  • Hvis du ikke hører noget fra flyselskabet efter at have sendt din klage til dem, bør du sende en enkelt påmindelse, især når der er gået 21 dage efter hjemkomst, og din bagage fortsat ikke er dukket op.
  • Hvis du ikke modtager et svar fra flyselskabet, kan du oprette en klage hos Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Dennis Brødbæk d. 06. januar 2016 kl. 11:10

Vi er kommet hjem fra Sydafrika, uden vores kufferter. Vi fløj med Türkish Airlines og KLM. Hvem skal vi søge erstatning ved? Dem begge? Det sidste selskab KLM? Og / eller vores indbo eller rejseforsikring? Er det 9.600 kr. pr kuffert? Pr. passager? Eller pr. rejse? DB

Svar

af Tobias d. 08. januar 2016 kl. 14:08

0 %

Kontakt både forsikring og flyselskaber

I lufthavnen skal du kontakte flyselskabet eller flyselskabets Handling Agent og få udleveret en PIR-rapport. Det er dit bevis for, at bagagen ikke er kommet frem.  Hvis bagagen ikke er kommet frem inden for 21 dage, anses bagagen for bortkommet.

Kommer bagagen frem inden for de 21 dage, vil du kun have ret til erstatning af udgifter til køb af fornødenheder. Når forsinkelsen sker på hjemrejsen, forventes det, at du er i besiddelse af de fleste fornødenheder.  Det er derfor begrænset, hvad du kan kræve dækket som fornødenheder.

Du bør gøre følgende:

  • Ret henvendelse til begge flyselskaber samt dit forsikringsselskab
  • Dækker forsikringsselskab bagagen eller en del af denne, kan du ikke kræve den del dækket af flyselskabet
  • Hvis flyselskabet udbetaler erstatning, og du har betalt en selvrisiko i den forbindelse, kan du kræve selvrisikoen dækket af flyselskabet
  • Du kan ikke kræve op til 9600 kr. pr. person fra flyselskabet
  • Såfremt du ikke finder en løsning, og KLM er part i sagen kan du klage til Forbruger Europa

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jakob Larsen d. 03. januar 2016 kl. 17:36

Hvis baggage ikke kommer frem og bagagen indeholder fx. fiskegrej, der er nødvendig for feriedestination, kan man så få erstattet tab ved aflysning af hotel og lejebil? I mit tilfælde ca. 2.000 ved Cuba-tur hvor alternativt fiskegrej ikke kan skaffes. Hvordan stiller det sig med udgifter til internet, taxa mv. man har brugt for til sidst at modtage den forsinkede kuffert?

Svar

af Christel d. 05. januar 2016 kl. 10:19

75 %

Økonomisk tab efter forsinket bagage

Som udgangspunkt er flyselskabet ansvarlig for skader (og følgeskader), som følger af forsinket bagage. Det gælder også ekstra udgifter i forbindelse med at modtage kufferten.

  • Passageren har dog en pligt til at begrænse tabet.
  • Passageren skal kunne dokumentere, at der er lidt et tab.
  • De økonomiske tab skal være rimelige.

Hvis forsinkelsen er forårsaget af et europæisk flyselskab eller rejsebureau, kan du kontakte Forbruger Europa.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Anita Lemgaard d. 01. december 2015 kl. 16:57

Vi fløj med SAS den 1. Nov. fra Kbh. til Heathrow med 4 timers forsinkelse herunder en annullering og så en ombooking. Vores 2 kufferter kom ikke til Heathrow. Vi fik lavet PIR rapport i Heathrow. Samme dag (nu i hast pga. flyforsinkelse) skulle vi sejle fra Southampton og ville først anløbe havn i Boston den 8. Nov. Så vi var uden kufferter i 8 dage. Vi har fået dækket tøjindkøb af vores forsikring, men vi mener, at vi er berettiget til en kompensation fra SAS pga. afsavn af vores kufferter. Vi har skrevet frem og tilbage med SAS, men fået afvist krav om kompensation. Vores krav går på, at man bl.a. ikke kunne købe fodtøj på krydstogtsskibet, hvilket betød, at vi i 8 dage måtte gå i vores vinterstøvler. Det var absolut en ubehagelig oplevelse i forhold til en meget dyr ferie, hvor man skulle slappe af og nyde det i pænt tøj - hvilket vi langt fra var i stand til. Vi vil meget gerne høre jeres svar og gældende praksis på ovenstående.

Svar

af Tobias d. 04. december 2015 kl. 00:00

79 %

Erstatning for ”svie og smerte” ved forsinket bagage

Som udgangspunkt har du kun ret til at få erstattet de konkrete økonomiske tab, du har haft.

  • Du kan kræve at få erstattet køb af fornødenheder. Du kan læse mere om, hvad du kan få udbetalt her.
  • Krav herudover er svære at kræve erstattet, da du ikke har haft et decideret økonomisk tab ved at måtte gå i vinterstøvler på krydstogtskibet.  

Som følge af selve flyforsinkelsen kan vi dog ikke afvise, at du er berettiget til kompensation. Du kan læse mere om dette her

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Jørgen Rjeily d. 18. oktober 2015 kl. 12:31

Når der er gået de 21 dage, hvorlænge herefter skal man så forvente, at der går før der sker udbetaling ? Har by ventet over 2 mdr efter de 21 dage er gået. Vh

Svar

af Anette d. 21. oktober 2015 kl. 00:00

82 %

Ikke en fast tidsfrist for udbetaling

Der findes ikke en fast regel for, hvornår flyselskabet skal udbetale pengene til dig, men du kan sende dem besked om, dit krav om betaling med en betalingsfrist.

  • Hvis du har oplevet problemer med din bagage i forbindelse med en rejse, eksempelvis forsinkelse eller bortkomst, kan du have et erstatningskrav overfor flyselskabet. Du skal være opmærksom på, at flyselskabet først kan tage stilling til dit krav, og vurdere, om de er enige efter, at de har modtaget din klage.
  • Hvis du ikke hører noget fra flyselskabet efter at have indsendt PIR rapport og klage til dem, bør du sende en enkelt påmindelse, især når der er gået 21 dage efter hjemkomst og din bagage fortsat ikke er dukket op. Efter 21 dage betragtes bagagen som bortkommet og det maksimale krav du kan fremsætte overfor flyselskabet er på de cirka 10.000 kr.
  • Reagerer flyselskabet ikke på din påmindelse, kan du klage over selskabet. Du kan klage til Forbruger Europa, hvis flyselskabet er etableret i et andet EU-land, Island eller Norge. Hvis det er et dansk flyselskab, kan du klage til Forbrugerklagenævnet.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Kan jeg få erstatning for mistet bagage?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmål indenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

Kunne du bruge siden?