Skip navigation

Kan jeg få erstatning for mistet bagage?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du kan få op til 10.000 kr., hvis du ikke modtager din bagage senest 21 dage efter, den skulle være kommet frem.

Hvis din bagage ikke når frem til din destination, skal du henvende dig til flyselskabet eller flyselskabets handling agent i lufthavnen og bede om at få en Property Irregularity Report (PIR). PIR-rapporten bekræfter, at du ikke modtog din bagage rettidigt, og den er din dokumentation, hvis du skal kræve erstatning fra flyselskabet.

Vær opmærksom på, at flyselskabet har en kort tidsfrist, hvor du kan søge erstatning for mistet bagage. Hvis din bagage ikke dukker op, skal du senest 21 dage efter, at den skulle være kommet frem, kræve erstatning af flyselskabet. Du kan højst få omkring 10.000 kr. (1.131 Special Drawing Rights) pr. passager i erstatning for din bagage og eventuelt køb af fornødenheder. Beløbets størrelse afhænger af en konkret vurdering.

Du kan også kræve erstatning, hvis bagagen er forsinket eller ødelagt. Du kan indtaste dine oplysninger i vores beregner flyregler.dk og få klar besked om dine rettigheder ved forsinket eller ødelagt bagage.

Tjekliste

  • Meld straks den mistede bagage i lufthavnen og få udleveret en PIR- Rapport
  • Gem kvitteringer for køb af fornødenheder
  • Skriv til flyselskabet og kræv erstatning for den mistede bagage. Medsend en opgørelse af dit krav samt kopi af dine kvitteringer
  • Undersøg om din forsikring dækker
  • Kontakt Forbruger Europa, hvis du ikke kan blive enig med flyselskabet

 

Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Louise Marie Juon d. 02. februar 2020 kl. 09:34

Hej med jer. Jeg er på skiferie i Italien med mine 2 børn. Vi har ikke fået vores bagage med fra København lufthavn pga. En strejke som endte lige efter vores fly lettede. så nu står vi altså her uden skitøj med forud lejede ski, liftkort og skiskole igennem et rejsebureau, som vi ikke kan benytte os af. Derudover har vi måttet købe lidt fornødenheder deo, ansigtsvask, nat bleer osv. Vores tøj har vi over natten vasket og tørret. Mit forsikringsselskab siger de ikke dækker noget når det er pga. en strejke. Men hvad med flyselskabet? Har de heller ikke noget ansvar? Vi ved ikke hvornår vi får vores bagage men det bliver ihvertfald ikke tids nok til skiløb idag. Igår aftes stod bagagen stadig i kbh og vi ved ikke hvornår vi får den. Håber I kan hjælpe med hvordan vi er stillet, det er virkelig dyrt hvis jeg skal ud og købe skitøj og udstyr, på den anden side mister vi jo også nogle dyrt betalte ski dage. På forhånd tak. Hilsen Louise

Svar

af Christel d. 04. februar 2020 kl. 11:10

0 %

Vi vurderer umiddelbart, at lige præcis denne strejke muligvis godt kan fritage flyselskaberne. Vi har dog ikke set noget praksis fra domstole eller nævn på området, og lovgivning for transport af bagage nævner ikke specifikt strejke, men sætningen: "Luftfartsselskabet er dog ikke ansvarligt, hvis det godtgør, at det har taget alle forholdsregler, som med rimelighed kan forlanges, for at undgå skaden, eller at det ikke har været muligt for dem at gøre det" (forkortet)

Er flyselskabet dansk, kan du klage til Center for Klageløsning / Forbrugerklagenævnet og få dem til at tage stilling til det. Du kan læse mere her: https://naevneneshus.dk/start-din-klage/center-for-klageloesning-og-forbrugerklagenaevnet/

I har muligvis en rejseforsikring, som dækker jeres udgifter, men det vil afhænge af jeres konkrete police. Hvis forsikringsselskabet ikke vil dække, men du mener at jeres klage er omfattet af policen, så kan du klage over dit forsikringsselskabs beslutning, via http://ankeforsikring.dk/Sider/default.aspx

Er rejsen en del af en pakkerejse, så har Pakkerejseankenævnet tidligere taget stilling forsinket bagage på en skiferie, hvor pakkerejsebureauet var ansvarlige. Du kan læse afgørelsen her: https://www.pakkerejseankenaevnet.dk/fileadmin/user_upload/Kendelser/2015.0041.pdf Det kræver dog at pakkerejsebureauer er dansk. I bør dog huske at begrænse jeres tab således at I fx lejer udstyr i stedet for at købe og på den måde holder jeres udgifter nede. Om Pakkerejseankenævnet vil komme frem til samme udfald i jeres sag, kan jeg dog ikke garantere.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Christine d. 26. juni 2019 kl. 21:22

Vi skal til Dubai . Sidste år mistede jeg kuffert og vil melde det i lufthavnen . Ikke nok med det, nåede vi ikke den bus vi skulle med. Og måtte købe taxa. Dog fik vi pengene tilbage. Men det tog jo sin tid. Spørgsmålet er Skal man melde det først i lufthavnen ?! Eller kan man nøjes med at ringe til sin forsikring ?!

Svar

af Anette d. 27. juni 2019 kl. 11:33

93 %

Hvis du mister din bagage i forbindelse med en rejse, skal du anmelde det straks i den lufthavn, hvor kufferten skulle være blevet udleveret til dig. Som kvittering for anmeldelsen modtager du en kvittering (Property Irregularity Report - PIR). Denne skal du gemme og sende en kopi med til flyselskabet, hvis ikke bagagen dukker op inden 21 dage.

Har du tegnet en rejseforsikring, kan du i stedet vælge at anmelde kravet til forsikringsselskabet. De skal også have en kopi af kvitteringen for anmeldelsen (PIR).

 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Lars Huldgaard d. 25. februar 2019 kl. 11:13

Hej Hvis man har en rejse forsikring der umiddelbart dækker mistet baggage (3 dage) vil man så også kunne søge erstatning hos fly selskabet?

Svar

af Kristina d. 25. februar 2019 kl. 12:56

86 %

Ikke ret til dobbelt erstatning

Hvis du får dækket alle dine udgifter af din rejseforsikring, har du ikke også krav på erstatning hos flyselskabet. Du har ikke længere lidt et tab. I princippet har forsikringsselskabet også ’købt’ dit krav, så det er forsikringen, der har retten til at søge erstatning hos flyselskabet i stedet for dig.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Heidi Bech d. 17. februar 2018 kl. 18:52

Min datter fløj fra Kbh. Lufthavn til Miami via Heathrow med American Airlines d. 05.11.17. Da hun ankommer til Miami, er hendes kuffert ikke med. Hun anmelder det til American Airlines og har fået lavet en PIR-rapport. Bagagen dukkede ikke op efter 21 dage, og har meldt det til vores forsinkring om den bortkommen bagage. D. 14.01.18 får min datter en mail om, at hendes kuffert er dukket op og står i Kbh. Lufthavn. Kufferten bliver leveret til hjemmeadressen d. 16.01.18, hvor jeg modtager den. På dette tidspunkt er min datter stadigvæk ikke kommet hjem fra sin rejse i USA (hjemkomst 01.02.18). Nu trækker vores forsikring i land med erstatning for bortkommen bagage, da de siger, at den ikke længere anses for bortkommen i og med, at kufferten er dukket op igen - kan de det? Min datter har jo på intet tidspunkt haft sin bagaage under hele sin rejse og har også haft en ekstra udgift, da hun har været nød til at købe tøj og sko under sin rejse. Denne udgift ville hun ikke have haft, såfremt hun havde haft sin bagage.

Svar

af Anette d. 18. februar 2018 kl. 14:53

83 %

Erstatning for køb af fornødenheder

Din datter vil fortsat kunne kræve erstatning for køb af fornødenheder, da hun ikke har haft bagagen på sin rejse. 

  • Hun kan kræve erstatningen af enten af flyselskabet eller af forsikringsselskabet
  • Da bagagen er dukket op igen, kan hun ikke kræve erstatning for bortkomsten

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Kan jeg få erstatning for mistet bagage?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?