Skip navigation

Får jeg mit depositum tilbage ved aflevering af bilen?

Spørgsmål / Svar

26. marts 2013

Du skal have dit depositum tilbage, hvis du afleverer lejebilen i den aftalte stand.

 

De fleste biludlejningsfirmaer kræver, at de må reservere et depositum på dit kreditkort, når du får udleveret din lejebil.

Returnerer du lejebilen i den aftalte stand, så beholder du dit depositum. Hvis du ikke overholder de aftalte vilkår, fx har kørt flere kilometer end aftalt eller ikke har tanket bilen op, så kan biludlejeren trække af dit depositum. Proceduren for aflevering af bilen og tilbagebetaling af depositum bør fremgå af lejekontrakten.

Tjekliste

  • Undersøg lejekontraktens vilkår for tilbagebetaling af depositum
  • Bed om dokumentation, hvis du ikke mener at betalingen er berettiget

 

Sidst opdateret: 26. marts 2013

Uddybende spørgsmål fra andre brugere:

Spørgsmål

af Julie Andersen d. 19. marts 2020 kl. 08:59

Jeg har været ude for en træls episode med depositum, hvor jeg ikke mener at alt stod klart beskrevet i lejeaftalen. Jeg er ved at undersøge om der er noget jeg kan gøre ved det. Hvilke regler regulerer forhold vedr. depositum? Som i skriver bør det fremgå at lejeaftalen, men der er vel nogle krav til hvilke oplysninger udlejer skal give mig i lejeaftalen.

Svar

af Christel d. 19. marts 2020 kl. 17:27

86 %

Som udgangspunkt vil din konkrete aftale og de vilkår og betingelser, som du har accepteret regulere aftalen. Derudover gælder Forbrugerrettighedsdirektivet og Forbrugeraftaleloven også. Af Forbrugerrettighedsdirektivet fremgår bl.a. at "Den erhvervsdrivende bør være forpligtet til på forhånd at oplyse forbrugeren om eventuelle ordninger, som indebærer, at forbrugeren betaler et forskud til den erhvervsdrivende, herunder ordninger om, at et beløb blokeres på forbrugerens kredit- eller hævekort." Det fortolkes således, at du skal have besked om, hvordan og hvornår et depositum bliver blokeret på dit kreditkort og under hvilke omstændigheder det bliver frigivet igen. Har du brug for konkret vejledning, kan du oprette en klage via vores hjemmeside. 

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Ulrik d. 03. januar 2018 kl. 17:21

Hej Jeg har netop overstået et lejemål hos AVIS i Tyskland og afleveret bilen med fuldtank samt til tiden som aftalt. Alligevel har de trukket både beløbet for lejemålet samt depositum på 200€ uden nogen forklaring. Jeg har tidligere lejet bil hos samme kontor hvor de reserverede depositummet uden at trække dette, så jeg tænker at det må være en fejl fra deres side. Så mit spørgsmål er hvor længe kan de tilbageholde de 200€ før de tilbage betaler dem? og kan man opkræve evt rente tab?

Svar

af Anette d. 05. januar 2018 kl. 00:00

93 %

Krav på tilbagebetaling af depositum

Du har krav på at få tilbagebetalt depositummet, hvis du returnerer bilen til udlejer i den aftalte stand.

  • Kontakt biludlejer skriftligt og anmod om at få beløbet tilbageført
  • Hvis udlejer ikke svarer eller hvis udlejer afviser dit krav, og du har betalt depositummet med et kreditkort, kan du anmode din bank om tilbageførsel af beløbet. Vær opmærksom på, at bankerne har korte frister.
  • Du kan klage til Forbruger Europa, hvis du ikke finder en løsning med AVIS i Tyskland.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Malene Hermansen d. 07. august 2017 kl. 10:27

Hejsa, har lige været 12 dage på gran canaria med bil alle dage. Da vi afhenter bilen som vi har betalt leje for hjemmefra OG købt forsikring hjemmefra, beder de om et på gebrokkent engelsk depositum på 1100 euros.. jeg ryster på hovedet og siger vi allerede har forsikring osv, så trækker de så 330 euros som depositum for skader og lign. Og han forsikrer os om at vi får dem tilbage når bilen er afleveret. Vi afleverer bilen med fuld tank og i samme stand som ved modtagelsen, men nu har de så beholdt ca 220 euros. Jeg ringer til dem og får af vide at det var fordi jeg ikke havde lagt de 1100 euros fra start af, så nu skulle jeg betale for forsikring hos dem. Jeg er simpelthen så ked af og frustreret over at det sker det her, kan jeg på nogen måde få de penge retur. Kan ikke slippe tanken om det har været sproglige misforståelser, så er jeg vel lost, eller hvad? Håber I kan give mig et svar. De bedste hilsner fra Malene Hermansen

Svar

af Kristina d. 08. august 2017 kl. 00:00

0 %

Læs papirer grundigt inden du skriver under

Vi hører ofte om problemet. Hvis du har skrevet under på køb af ekstra forsikring, står du desværre ikke så juridisk stærkt i denne situation, da beviserne taler mod dig. Hvis du har booket billejen på en dansk hjemmeside, kan du måske klage klage til Center for Klageløsning i Danmark. Du står stærkest efter dansk ret.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Margit Jensen d. 04. juni 2017 kl. 13:34

Vi lejede bil hjemmefra gennem Rentalcars.com - et "godt tilbud" som efterhånden er blevet et dyrt tilbud. Jeg bestilte bil med fuld forsikring hjemmefra og betalte depositum på 1567,65 kr/ ca 208,74 Euro og betalte via mit MasterCard. Da vi ankom i lufthavnen blev vi afkrævet betaling på 327 Euro som de satte på hold imens vi havde bilen. Vi afleverede bilen retur i fin stand, dog med manglende optankning. Der var fuld tank på fra start og vi kørte ialt 208 km. Vi vidste godt at det ville blive trukket fra de 327 euro, så der har de trukket 317,05 ialt. Men det depositum som jeg betalte fra start af på de ca 208,74 Euro har vi ikke set skyggen af. Er det nogle penge vi ser igen eller vinke farvel til? Kan vi tænke at vi vil kunne skaffe pengene tilbage gennem en klage eller er "fuglen fløjet"? Glæder mig til at høre fra jer!😊

Svar

af Anette d. 06. juni 2017 kl. 00:00

94 %

Hvis du har returneret bilen i den stand, som du har aftalt med biludlejer, skal du også have dit depositum tilbagebetalt.

  • Biludlejer skal fremsende dokumentation for beløb, som de måtte tilbageholde. Det gælder eksempelvis for optankning af brændstof og betaling for kørsel på betalingsveje.
  • Hvis du ikke er enig i det beløb, som biludlejer har tilbageholdt eller hvis du ikke har modtaget dokumentation for beløbet, skal du klage skriftligt til biludlejer.
  • Hvis biludlejer er hjemmehørende i et andet EU-land end Danmark, i Island eller i Norge, kan du klage til Forbruger Europa, hvis du ikke kan nå til enighed med biludlejer.
  • Du kan også kontakte udsteder af dit MasterCard og anmode om tilbageførsel af beløbet. Udsteder vil ofte være din bank. Vær opmærksom på, at bankerne har korte frister for tilbageførsel, så du kan gøre klogt i at kontakte banken straks, når du kan konstatere, at biludlejer ikke vil løse sagen med dig.

Fandt du svaret nyttigt

Spørgsmål

af Pia Nieslen d. 16. juni 2016 kl. 16:07

Hej Må udlejnings firmaet godt trække depositum til en kurs på 7,7 og tilbage betale det til en kurs på 7,2??

Svar

af Kristina d. 20. juni 2016 kl. 00:00

94 %

Omregning af kurs ved tilbagebetaling

Hvis udlejningsfirmaet selv omregner kursen, skal det være til samme kurs, medmindre de følger den officielle kurs, og den er ændret, siden du betalte dit depositum. Ellers kan der være tale om skjulte gebyrer, hvilket ikke er tilladt. Hvis det er din bank, der har omregnet kursen, gælder der nogen andre regler, og så kan det måske være i orden.

Fandt du svaret nyttigt

Stil et uddybende spørgsmål til emnet: Får jeg mit depositum tilbage ved aflevering af bilen?

Læs artiklen og skriv dit uddybende spørgsmål. Skriv så kort, som du kan. Dit spørgsmål bliver vist her på siden.

Når du kontakter Forbruger Europa for at få svar på et spørgsmål, skal du være opmærksom på, at vi registrerer dine oplysninger. Vi opfordrer dig til at læse privatlivspolitikken om dine rettigheder.

For at undgå spam fra robotter, må vi bede dig svare på et enkelt spørgsmål(Skriv svaret med tal):

Vi bestræber os på at svare på dit spørgsmålindenfor 3 hverdage. Du modtager en mail, når der kommer svar.

KUNNE DU BRUGE SIDEN?