Pressemeddelelse

Forbrugere bliver snydt på sociale medier: Undgå fælderne

På sociale medier er der ikke langt fra klik til køb, og derfor glemmer mange at undersøge, hvem de handler med. Det viser data fra Forbruger Europa.

Du kender det. Når feedet bugner af lækre annoncer, og du engang imellem falder over et produkt, der virker tillokkende. Men det er vigtigt at være kritisk, når du handler på nettet – måske særligt på sociale medier.

”I over 30% af Forbruger Europas sager om snyd på nettet, blev forbrugerne præsenteret for produktet på sociale medier. Sociale medier er et oplagt sted til markedsføring: Det gælder både de seriøse virksomheder, men desværre også de useriøse. Det kalder på, at vi er nødt til at være kritiske og vurdere dem, vi handler med,” siger direktør i Forbruger Europa, Lars Arent.

Klik. Køb.

Men hvorfor er vi tilbøjelige til at være ukritiske, når vi er på sociale medier? Lars Arent peger på, at købsprocessen er en anden, end hvis købet starter direkte på en hjemmeside:

”Når vi er på sociale medier, er det ofte af andre årsager end for at handle. Vores parader er nede. Vi kommer direkte fra annoncen til den side, hvor vi køber produktet, så vi får ikke undersøgt hjemmesiden og sælgeren, før det er for sent.”

Se, hvad andre siger

Annoncering er en stor del af sociale medier, og det har virksomhederne luret – også dem i gråzonen og svindlerne. Derfor bliver vi, ifølge Lars Arent, nødt til at være vågne og altid undersøge andres erfaringer med hjemmesiden, før vi handler:

”Størstedelen af Forbruger Europas sager om snyd på nettet, kunne have været undgået, hvis forbrugerne havde læst om andres oplevelser med hjemmesiden, inden de købte produktet. Det er vores allerbedste råd til at undgå fælderne.”

Du kan for eksempel se andres anmeldelser på Trustpilot eller læse om andres oplevelser, hvis du søger på virksomhedens navn på sociale medier.

Tag screenshots

Det er også en god idé at have styr på dokumentationen, hvis noget skulle gå galt:

”Vi ser ofte, at de useriøse virksomheder hele tiden ændrer deres annoncer og hjemmesider. Det gør det svært at bevise, at regler er overtrådt. Derfor er det en god hovedregel altid at tage et screenshot, så du kan bevise, hvad du blev lovet,” siger Lars Arent og fortsætter:

”Det er lettere for Forbruger Europa at give dig klar vejledning om dine rettigheder, når vi ved, hvad der stod i annoncen og på hjemmesiden.”

Forbruger Europas pressemeddelelser

Tilmeld dig Forbruger Europa pressemeddelelser.