Nyheder

Byggestøj på hotel gav nedslag i prisen

En forbruger får et nedslag på 6.600 kroner i rejsens pris, fordi rejsebureauet undlod at oplyse, at der ville være byggestøj på forbrugerens hotel. Det har Pakkerejse-Ankenævnet afgjort. Ankenævnet behandler jævnligt forbrugeres klager over støjgener på rejsen.

Denne pressemeddelelse er udsendt den 2. juli 2018.


Sommerferie er lig med nye oplevelser og ikke mindst afslapning. Og så er det ærgerligt at få både nattesøvn og ferie ødelagt af byggestøj på hotellet eller høj musik fra gaden uden for hotellet.

Pakkerejse-Ankenævnet behandler jævnligt klager over støjgener på rejsen. I 2017 handlede 7,8 procent af ankenævnets sager om dette.

For nylig har ankenævnet afgjort, at en forbruger havde krav på et nedslag på 6.600 kroner i rejsens pris, fordi der var byggestøj på hotellet.

Det er ærgerligt at få ferien ødelagt, fordi der er byggestøj på hotellet eller høj musik fra gaden. Derfor er det vigtigt, at rejsebureauet – hvis det er bekendt med, at der er støj på hotellet - oplyser sine kunder om det før afrejsen, så kunderne har mulighed for at blive løst fra aftalen eller booke en anden rejse,

siger souschef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

I den konkrete sag fra Pakkerejse-Ankenævnet havde forbrugeren købt en rejse til Gran Canaria. Ifølge rejsebureauets udbudsmateriale var hotellet hyggeligt, og området var roligt.

Ved ankomsten viste der sig dog at være byggestøj, fordi der var ved at blive installeret en elevator på hotellet. Samtidig var der den ene nat høj musik fra en byfest.

Forbrugeren klagede straks til rejsebureauets guider. Efter seks dage blev forbrugeren og hans familie flyttet til et andet hotel, som var et stort familieressort og ikke et roligt og fredeligt sted, som forbrugeren oprindeligt havde bestilt.

Pakkerejse-Ankenævnet vurderede, at rejsen havde en mangel, og at forbrugeren derfor havde krav på at få et nedslag på 6.600 kroner i rejsens pris.

Rejsebureauet har erkendt, at det før rejsen kendte til byggeriet på hotellet, men at det undlod at informere klageren om det, da det grove arbejde var overstået.

Det er vigtigt, at du klager på selve rejsen, hvis noget ikke er, som du forventede. For eksempel hvis der er larm på hotellet, selvom rejsebureauet lovede, at der var fred og ro. Klager du ikke på selve rejsen, risikerer du senere at miste din ret til kompensation,

siger Susanne Aamann.

Gode råd om klager over rejser

  • Klag så hurtigt som muligt, ellers kan du miste din ret til kompensation for manglerne
  • Klag til rejsearrangøren eller hans repræsentant på stedet. Så har arrangøren mulighed for at rette op på eventuelle mangler, fx rengøring og skift af hotelværelse
  • Ønsker du et nedslag i prisen eller anden økonomisk godtgørelse på grund af manglerne, må du klage skriftligt til arrangøren efter hjemkomsten. Husk, at det er vigtigt, at du har klaget under rejsen.
  • Afviser rejsearrangøren din klage, eller mener du ikke, at han tilbyder en passende kompensation for manglerne, kan du indbringe sagen for Pakkerejse-Ankenævnet.

For yderligere information:

Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.