Opret din klage
Vi hjælper dig med gratis vejledning og hjælp til at klage, hvis der er opstået problemer mellem dig og en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien.
Ønsker du at klage?
Hvis du oplever problemer med en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller Storbritannien, skal du først selv prøve at kontakte virksomheden og finde en løsning. Lykkes det ikke, kan du oprette en klage gennem Forbruger Europa. Det er gratis at klage. Her er nogle eksempler på, hvad du kan klage over:
- Dit fly blev aflyst eller forsinket, og du har ikke fået erstatning eller kompensation
- Din feriebolig levede ikke op til beskrivelsen i annoncen
- Du har fået en ekstraregning efter at have lejet bil i udlandet
- Du har købt en vare online fra udlandet, men har stadig ikke modtaget den – eller den er defekt
- Du er havnet i et uønsket abonnement
Din klage til Forbruger Europa skal indeholde følgende oplysninger og dokumentation:
- Dit fulde navn og din e-mailadresse
- Navnet på virksomheden/den erhvervsdrivende og evt. et link til deres hjemmeside
- Beskrivelse af problemstillingen
- Beskrivelse af dit krav
- Kopi af din skriftlige klage til virksomheden samt eventuelt svar fra denne
- Relevant dokumentation som fx kopi af kontrakt, kvitteringer, ordrebekræftelse, flybilletter mv.
Vær opmærksom på, at du ikke kan gemme formularen og vende tilbage til den senere, så sørg gerne for at have dokumentation klar, når du opretter sagen.
Når vi modtager din klage, vurderer vi, om du har et krav og hvordan, vi kan hjælpe. Hvis vi vurderer, at du har et krav, vi kan hjælpe med, så sender vi din sag til Forbruger Europa-kontoret i det land, hvor virksomheden ligger.
Bemærk, at Forbruger Europa og vores kolleger i de andre EU-lande ikke kan træffe afgørelser. I stedet hjælper vi dig og virksomheden med at finde en løsning, som I begge accepterer. Lykkes det ikke at finde en løsning, eller er der tale om en sag, vi ikke kan behandle, hjælper vi dig med, hvordan du kan gå videre med din klage.
- Behandlingen af din klagesag kan tage op til 12 måneder
- Langt de fleste sager afsluttes efter tre måneder
- Sagsbehandlingstiden afhænger blandt andet af, hvor hurtigt vores samarbejdspartnere i andre lande kan følge op på klagen
- Det spiller også en rolle, hvordan og hvor hurtigt, virksomheden vælger af reagere
Vi kan ikke hjælpe dig med din klage, hvis:
- Du har handlet med en dansk sælger eller tjenesteudbyder
- Du har handlet med en sælger uden for EU, Norge, Island eller Storbritannien
- Du er erhvervsdrivende
- Du ikke har bopæl i Danmark
- Du allerede får behandlet din sag hos en anden myndighed eller et klagenævn
Vil du klage over varer eller ydelser købt i Danmark? Find vejledning på forbrug.dk