Skip navigation

Mandag, onsdag og fredag fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200). Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores kontaktoplysninger her

HVIS DU ENDNU IKKE ER REJST

Artikel -

Dine muligheder for at få refunderet udgifter afhænger blandt andet af, hvem der aflyser, hvornår rejsen skulle finde sted og om det er separate flybilletter eller en pakkerejse.

Dine rettigheder, hvis flyselskabet aflyser før afrejse

Hvis dit flyselskab aflyser afgangen til din rejsedestination, kan du enten blive ombooket til en anden afgang eller få pengene tilbage – du vælger selv. Kontakt dit flyselskab eller følg med på deres hjemmeside. 

Nogle flyselskaber tilbyder, at du kan få en voucher, et tilgodebevis eller såkaldte 'cash points' til senere brug i stedet for at få pengene tilbage. Det må de gerne tilbyde, men du kan selv vælge, om du ønsker den løsning.

Før du tager imod, skal du være opmærksom på, hvor længe det gælder, om der er knyttet særlige vilkår til brugen, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge den, inden den udløber. Som udgangspunkt gælder vouchere efter danske regler i tre år, men der kan godt aftales en kortere tidsfrist, som dog ikke må være urimelig kort. Det vil være en konkret vurdering. Vær desuden opmærksom på, at pengene kan være tabt, hvis flyselskabet går konkurs.

Flyselskaberne hæfter ikke for andre udgifter, du måtte have haft, såsom hotel/indkvartering, billeje m.m. Du kan læse mere om dine rettigheder i forbindelse med andre rejseydelser her

Forbruger Europa har modtaget mange henvendelser om Air France og KLM, som i en periode kun har tilbudt vouchere til kunderne. Denne kundepolitik er nu lavet om, så man nu har valget mellem pengene tilbage eller en voucher. Forbrugere, som allerede har modtaget en voucher for en aflyst flyafgang, har også mulighed for at få pengene udbetalt. Læs mere her: KLM og Air France tilbyder penge i stedet for voucher.

Dine rettigheder, hvis du selv vil afbestille din flybillet før afrejse

Hvis du selv afbestiller en flybillet for en afgang, der ikke er aflyst, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for flybilletterne tilbage. Det gælder uanset om Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet kan dog afhænge af billettype, så tjek aftalevilkårene.

Der er desuden mange flyselskaber, som tilbyder udvidede muligheder for gratis ombooking, ombooking uden gebýrer eller vouchere/tilgodebeviser. 

Hvis du alligevel gerne vil afbestille, har du i visse tilfælde ret til at få nogle skatter og afgifter refunderet, hvis du selv aflyser - læs mere her

Flyselskaberne hæfter ikke for andre udgifter, du måtte have haft, såsom hotel/indkvartering, billeje m.m. Du kan læse mere om dine rettigheder i forbindelse med andre rejseydelser her

Dine rettigheder, hvis rejseselskabet aflyser din pakkerejse

Hvis du har købt en pakkerejse, som bliver aflyst, kan du få pengene tilbage. Kontakt rejsebureauet, som du har købt rejsen af. Hvis du har betalt noget af ferien på forhånd som fx et depositum eller en rate, kan du få det beløb tilbage, som du indtil videre har betalt. 

Nogle rejseselskaber tilbyder, at du i stedet for at få pengene tilbage kan få en voucher eller et tilgodebevis til senere brug. De må gerne tilbyde dig en voucher, men du kan selv vælge, om du ønsker den løsning.

Før du tager imod, skal du være opmærksom på, hvor længe det gælder, om der er knyttet særlige vilkår til brugen, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge voucheren, inden den udløber. Som udgangspunkt gælder vouchere efter danske regler i tre år, men der kan godt aftales en kortere tidsfrist, som dog ikke må være urimelig kort. Det vil være en konkret vurdering.

Du kan læse om rejsegarantifondens dækning af vouchere/gavekort ved konkurser her.

Hvis du tidligere har købt en rejse til en af de destinationer, som der er åbnet op for at rejse til, og hvis du og rejsebureaet tidligere har aftalt at ophæve aftalen, har du ret til at få pengene tilbage.

Hvis du selv vil afbestille din pakkerejse før afrejse

Hvis du gerne vil afbestille en pakkerejse til en destination, som Udenrigsministeriet ikke fraråder, vil de almindelige afbestillingsregler gælde. I så fald skal du tjekke aftalevilkårene for den rejse, du har valgt. 

Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til en destination, som du har en pakkerejse til, kan du få pengene tilbage. Hvis der er lang tid til afrejsen, og Udenrigsministeriets risikovurdering ikke løber så langt frem i tiden, kan du dog ikke være sikker på at kunne afbestille allerede nu. Her er det en god idé at tjekke, hvad dit rejseselskab skriver på deres hjemmeside. 

Læs også mere hos Pakkerejse-Ankenævnet

Bus- eller togbilletter til udlandet

Hvis du har købt en bus- eller togbillet til udlandet, men ikke ønsker at tage afsted, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge tilbage. Det gælder uanset om Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet kan dog afhænge af billettypen, så det er en god idé at tjekke aftalevilkårene.

Hvis din afgang er aflyst, er udgangspunktet, at du kan vælge mellem at blive ombooket til en senere afgang eller at få pengene tilbage.

Nogle selskaber tilbyder en voucher/værdikupon i stedet for refundering. Før du tager imod, er det en god idé at undersøge vilkårene, fx hvor lang tid den gælder og om det er til en tilsvarende rejse eller et bestemt beløb.

FÆRGEBILLETTER TIL UDLANDET

Hvis du har købt en færgebillet til udlandet, men ikke kan komme afsted på rejsen, fordi Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for færgebilletten retur. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet vil derfor afhænge af billettypen. Det er derfor en god idé at tjekke aftalevilkårene.

Hvis færgeselskabet har aflyst din afgang, er udgangspunktet, at du kan få ombooket dine billetter til en senere afgang eller få pengene retur. 

ER DU I TVIVL OM DINE RETTIGHEDER? KONTAKT FORBRUGER EUROPA

Er du i tvivl om, hvad du har ret til, så kontakt os på hotline, chat eller e-mail for at få svar på dit spørgsmål eller mere information. 

Mener du, at du har et økonomisk krav mod en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller UK, så kan du starte en sag hos os. Vores jurister sidder klar til at hjælpe dig, og vores hjælp er helt gratis.  

MYNDIGHEDERNES HOTLINE OG HJEMMESIDE MED CORONAVIRUS-INFORMATION

De danske myndigheder har samlet information til borgerne om coronavirussen/covid-19 på siden www.coronasmitte.dk.

Nummeret til de danske myndigheders fælles hotline: Tlf. 70200233 

Det er også en god idé at tjekke Udenrigsministeriets rejsevejledninger og Udenrigsministeriets information om Coronavirussen

Sidst opdateret: 15. juni 2020

Kunne du bruge siden?


For at se denne funktion, skal du først acceptere cookies.