Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Køb af varer og ydelser i Storbritannien efter Brexit

Artikel -

Bliv klogere på, hvilken betydning Brexit har for dine rettigheder som forbruger, når du handler i britiske butikker.

Hvis du handler hos en virksomhed i Storbritannien, så vær opmærksom på, at der kan gælde andre regler som følge af Brexit, og at der kan være en periode, før virksomhederne har indrettet sig efter, at Storbritannien nu ikke længere er en del af EU.

Før du handler i en britisk netbutik, er det derfor en god idé at undersøge, om der fx kommer gebyrer, leveringsomkostninger mv. oven i prisen.

Hvad betyder Brexit for fortrydelsesretten ved køb i britiske netbutikker efter nytår 2021?

Hvis virksomheden markedsfører sig over for danskere, hvilket fx kan ses ved, at sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner, vil dansk lov gælde, og du vil have to ugers fortrydelsesret, fra du modtager varen.

Hvis virksomheden ikke markedsfører sig over for danskere, vil du ifølge britisk lov ligeledes have to ugers fortrydelsesret. Den britiske regering kan dog på sigt ændre dette efter Brexit.

Hvad betyder Brexit for varer købt i Storbritannien, som er i stykker?

Jeg har købt varen inden den 1/1-2021:

Du har minimum to års reklamationsret på varer, du har købt i Storbritannien før den 1/1 2021. Det betyder, at sælgeren har pligt til at løse problemet, hvis varen viser sig at have fejl og mangler på købstidspunktet.

I Storbritannien er reklamationsretten pt. længere end de to år, som er minimumsgrænsen i EU. I England, Wales og Nordirland er reklamationsretten seks år, og i Skotland er den fem år. Den britiske regering kan dog frit ændre dette fremover.

Jeg har købt varen efter den 1/1-2021:

Har du købt en vare i Storbritannien efter den 1/1-2021, som viser sig at have en fejl, afhænger dine rettigheder af, om virksomheden markedsfører sig over for danskere eller ej.

Hvis virksomheden markedsfører sig over for danskere, fx hvis sproget er dansk, og du kan betale i danske kroner, vil dansk lov gælde. Du vil dermed have to års reklamationsret, hvis varen har en mangel.

Hvis virksomheden ikke markedsfører sig over for danskere, vil britisk lov gælde. I Storbritannien er reklamationsretten pt. længere end de to år, som er minimumsgrænsen i EU. I England, Wales og Nordirland er reklamationsretten seks år, og i Skotland er den fem år. Den britiske regering kan dog frit ændre dette fremover.

Sidst opdateret: 13. januar 2021

Kunne du bruge siden?


For at se denne funktion, skal du først acceptere cookies.