Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200). Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Klagemuligheder efter Brexit

Artikel -

Læs mere om, hvilken betydning Brexit har for dine muligheder for at klage over køb af britiske varer eller ydelser.

OBS: Informationen i det følgende tager udgangspunkt i et Brexit uden en aftale. 

Frem til og med 31. december 2020 gælder en overgangsperiode, hvor Storbritannien er omfattet af EU’s gældende regler. Det betyder, at dine forbrugerrettigheder er de samme, som hvis du rejser og handler i et EU-land. Du har fx 14 dages fortrydelsesret, når du handler i britiske netbutikker. Og du skal heller ikke betale told og moms på køb i britiske butikker.

Overgangsperioden slutter den 1. januar 2021.

_____________

I EU har man en række muligheder for at klage uden om domstolene ved grænseoverskridende tvister, f.eks. hvis en sælger er uenig i, at du har ret til at få pengene tilbage for en vare. 

Forbrugerklageinstanser i Storbritannien

De godkendte, britiske forbrugerklageinstanser (såkaldte ADR-instanser) vil som udgangspunkt fortsætte efter Brexit. Det er dog endnu usikkert, om man som forbruger i et EU-land vil kunne gå til ADR-instansen og oprette en klage. Det er EU-regler, som sikrer, at man har den mulighed. Derfor vil det fremadrettet være op til den britiske regering at beslutte, om det stadig skal gælde.

ODR-platformen (Online Dispute Resolution)

Muligheden for at anvende ODR-platformen til klagebehandling i sager med britiske erhvervsdrivende vil ophøre efter Storbritannien træder ud. Hvis du har en igangværende sag på ODR-platformen mod en britisk erhvervsdrivende, har du mulighed for at eksportere dine data inden Storbritannien træder ud. Du kan læse mere på ODR-platformen

Det britiske Forbruger Europa-kontor

Efter Brexit vil det britiske Forbruger Europa-kontor umiddelbart ikke længere være en del af Forbruger Europa-netværket. Det betyder, at vi ikke længere vil have mulighed for at behandle sager sammen med det britiske kontor. 

Hvis du har en klage over en britisk erhvervsdrivende nu, kan du stadig oprette en klage hos os indtil Brexit.

Vi vil dog være nødsaget til at afslutte din sag - også selvom vi endnu ikke har færdiggjort sagens behandling - når det britiske kontor på et tidspunkt ikke længere har adgang til vores sagsbehandlingssystem. I så fald vil vi vejlede dig bedst muligt om, hvordan du kan gå videre med dit krav. 

Det samme gælder, hvis du har en igangværende sag hos os mod en britisk erhvervsdrivende. 

Kontakt os, hvis du har et konkret forbrugerspørgsmål

Du kan altid kontakte os på hotline, chat eller infomail, hvis du har spørgsmål til en konkret sag, og så vil vi vejlede dig bedst muligt om, hvor du kan henvende dig med dit krav. Du kan også stille dit spørgsmål på vores få svar-side om Brexit.

Vi følger udviklingen og opdaterer denne side løbende. 

Du kan også læse de ofte stillede spørgsmål om Brexit på offentlige forbrugerportal, forbrug.dk. 

Sidst opdateret: 19. juni 2020

Kunne du bruge siden?


For at se denne funktion, skal du først acceptere cookies.