Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Billeje i Storbritannien efter Brexit

Artikel -

Læs her om, hvad du har ret til og hvor du kan klage, hvis du har haft problemer med biludlejning i Storbritannien efter Brexit.

Der findes ingen særlige EU-regler for dine rettigheder, når du lejer bil. Brexit har derfor som udgangspunkt ikke direkte betydning for dine rettigheder ved billeje i Storbritannien.

Hvis biludlejningsfirmaet markedsfører sig over for danskere, fx hvis sproget på hjemmesiden er dansk, og du kan betale i danske kroner, vil de danske regler gælde.

Hvis biludlejningsfirmaet ikke markedsfører sig over for danskere, vil de britiske regler gælde.

Vil du klage over et britisk biludlejningsfirma?

Inden for EU har du en række muligheder for at klage uden om domstolene, hvis en sælger i et andet EU-land fx er uenig i, at du har ret til at få pengene tilbage for en vare eller ydelse. 

Det er stadig usikkert i hvilket omfang, du fremover kan benytte dig af disse muligheder over for virksomheder etableret i Storbritannien. Ifølge det tidligere britiske Forbruger Europa-kontor vil de fleste klageinstanser i Storbritannien fortsat tage imod sager som normalt. Vi opdaterer løbende vores information i takt med, at vi indhenter mere viden.

Hvis biludlejeren er registreret i ECRCS (European Car Rental Conciliation Service), vil det umiddelbart være muligt at oprette en sag hos dem. Deres hjælp er gratis.

Forbruger Europa vil desuden fortsat kunne hjælpe forbrugere i Danmark i sager mod britiske erhvervsdrivende.

Læs mere om dine klagemuligheder efter Brexit hos Forbruger Europa.

På vores få svar-side kan du også stille konkrete spørgsmål om dine rettigheder, når du lejer bil i Storbritannien efter Brexit.

Kunne du bruge siden?


For at se denne funktion, skal du først acceptere cookies.