Skip navigation

Hver dag fra 10-12 kan du få gratis hjælp af vores jurister på chat eller hotline. Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Du kan altid sende en mail til info@forbrugereuropa.dk

Rapport om kopivarer på nettet

Ny rapport fra Forbruger Europa netværket fokuserer på konsekvenserne af varemærkeforfalskning for den enkelte forbruger, der shopper online.

Mange forbrugere bliver narret til at tro, at de er faldet over et fantastisk tilbud på nettet. Disse tilbud kan dog være på ulovlige produkter, der ikke overholder lovkrav til sundhed, sikkerhed, certificering eller intellektuelle ejendomsrettigheder.

I denne rapport bliver forbrugeren informeret om risikoen ved at købe forfalskede produkter online, forsætligt eller ej. Forfalskning betyder, at varer ser ud som originalen, men er fremstillet uden tilladelse fra den person, der opfandt varerne eller bevarer den intellektuelle ejendomsret på produktet.

Rapporten fokuserer på konsekvenserne af varemærkeforfalskning for den enkelte forbruger, der shopper online. Hovedformålet er at øge bevidstheden blandt forbrugerne om mulige virkninger af at købe forfalskede produkter:

  • Hvilke risici for forbrugerne?
  • Hvordan kan man genkende forfalskede produkter online og undgå at købe disse produkter?
  • Hvilke forbrugerrettigheder har man? Og hvad kan man gøre, hvis man ved et uheld køber forfalskninger?
  • Eksempler på erfaringer fra andre EU forbrugere



Læs rapporten: The impact of counterfeiting on online consumer rights in Europe
Læs pressemeddelelsen: 10 tips til at opdage en kopi på nettet

Kunne du bruge siden?