Skip navigation

Rapport om flypassagerers rettigheder

Artikel -

Får forbrugerne den kompensation, de er berettiget til ifølge EU's regler? Og er det rimeligt, at nogle forbrugere betaler private virksomheder en del af deres kompensation for at få håndteret deres klage? Rapporten om flypassagerers rettigheder fra Forbruger Europa netværket sætter fokus på disse emner.

EU’s regler om flypassagerers rettigheder giver klare løsninger i konkrete sager om flyforsinkelse eller aflysning. Derfor burde processen, fx at få udbetalt kompensation, være ligetil og omkostningsfri for forbrugerne.

Forbruger Europa netværket har udgivet en ny rapport, der undersøger, om flypassagerer får den kompensation, som de har krav på i forbindelse med forsinkelser og aflysninger.

Rapporten konkluderer blandt andet, at flyselskaber kan gøre mere for at forstå reglerne og informere passagererne om deres rettigheder.

De private klagevirksomheders rolle i forbindelse med indgivelse af klager over for flyselskaber bliver også behandlet i rapporten.

Konklusionen er blandt andet, at der er et stort potentiale i, at Forbruger Europa netværket etablerer et styrket samarbejde med nationale håndhævelsesorganer, forbrugerorganisationer og flyselskaber / erhvervsliv for at sikre, at passagererne får den fornødne hjælp og kompensation, uanset hvilken flyselskab de flyver med eller det land, de rejser fra.

Læs rapporten

ECC-Net Passenger Rights Report 2015 - Do consumers get the compensation they are entitled to and at what cost? 
(rapporten er på engelsk)

Infografik

(grafik er på engelsk)

Yderligere information

Stine Sofie Mathisen
Telefon: 41 71 52 63
Mail: stma@forbrugereuropa

Oprettet: 04. december 2015

Kunne du bruge siden?