Skip navigation

Unfair Commercial Practices and Unsolicited Goods

Artikel -

”Gratis prøvepakke” og ”betal kun fragten.” er populære begreber, som ofte anvendes på internettet disse dage. Hvis det lyder for godt til at være sandt, er det sikkert også tilfældet. Forbruger Europa kontorerne (European Consumer Centres ECC) i Danmark, Finland, Norge og Sverige har lavet denne rapport, som sætter fokus på det stigende antal klager fra forbrugere i Norden, som er blevet lokket ind i en abonnementsaftale.

Gennem de sidste par år er antallet af klager vedrørende prøvepakker og u-bestilte varer fra nordiske forbrugere steget voldsomt. Mange forbrugere oplever, at de har svaret på en annonce på internettet, som lover et gratis testprodukt, for eksempel slankepiller eller anti-rynke cremer.

For at modtage disse ”gratis” produkter, skal forbrugerne opgive deres betalingskortoplysninger. Først senere viser det sig, at forbrugerne er blevet fanget i et dyrt abonnement, som de ikke var interesseret i.

De hyppigste problemer, som opstår, er:

  • Hvordan forbrugerne skal få pengene tilbage, som er blevet trukket fra betalingskortet.
  • Hvordan forbrugerne skal agere for at udnytte deres fortrydelsesret inden for fristen.
  • Hvad forbrugerne skal stille op med de modtagne varer.

ECC kontorerne anbefaler, at man som forbruger altid skal:

  • Undersøge hvem du handler med – gå til virksomhedens officielle hjemmeside .
  • Læse aftalebetingelserne grundigt før bestillingen – særligt det med småt.
  • Tage en kopi eller et skærmprint af annoncen og ordreprocessen.
  • Opsige aftalen hurtigst muligt og gemme en kopi, hvis du ufrivilligt havner i en abonnementsaftale.

Rapporten viser, at forbrugerne har brug for mere information omkring markedsførings- og forretningsmetoderne, som anvendes af nogle virksomheder i forbindelse med annoncer på internettet. Mange forbrugere ved ikke, hvad de skal kontrollere inden købet, og hvordan de skal agere, hvis de efterfølgende oplever problemer. Det kan være svært at bevise, at oplysningerne i ordreprocessen var utydelige eller slet ikke var til stede. For at underbygge dette indeholder rapporten en ”før og efter bestilling” tjekliste til forbrugerne.

Rapporten anbefaler også et tættere samarbejde mellem ECC netværket og andre aktører med henblik på at øge forbrugernes bevidsthed om bestilling af prøvepakker mv. Eftersom mange forbrugere bliver berørt inden for en kort periode, er det meget vigtigt at håndtere denne type sager hurtigt. Det er også vigtigt at advare og handle mod de virksomheder, som benytter denne type forretningsmetoder.

Læs rapporten "Unfair Commercial Practises and Unsolicited Goods" (eng. pdf).

Oprettet: 14. marts 2013

Kunne du bruge siden?