Sikker julehandel i udenlandske netbutikker

08. december 2017

Undgå problemer, når du køber julegaver i udenlandske netbutikker. Følg guiden fra Forbruger Europa.

Halvdelen af danskerne køber julegaver på nettet. Generelt er det også nemt at sammenligne priser fra forskellige lande og finde de bedste tilbud, når vi handler på nettet.

Nettet er dog ikke udelukkende et ønskekatalog med gode tilbud. Det er også en legeplads for svindlere. Nogle websider er oprettet med ét eneste formål: At snyde forbrugere. Derfor er din kritiske sans afgørende, når du handler på nettet.

"Det er især vigtigt, at du er opmærksom på, hvor sælgeren hører hjemme. Køb i lande uden for EU giver dig ikke altid de forbrugerrettigheder, som du er sikret ved handel inden for EU," forklarer Lars Arent, der er leder af det danske Forbruger Europa kontor.

"Det er også vigtigt, at du betaler med betalingskort, da det giver de bedste muligheder for at få pengene tilbage, hvis sælgeren ikke lever op til aftalen," siger Lars Arent.

Forbruger Europa kender alle faldgruberne ved nethandel over grænser. Vi har samlet vores bedste råd før, under og efter købet, som vil guide dig til sikker julehandel på nettet.

FØR KØBET: KAN DU STOLE PÅ SÆLGEREN?

  1. Hvor er websiden etableret?
    Du er dækket af EU’s regler om reklamationsret og fortrydelsesfrist, hvis du handler på websider, der er etableret i EU eller retter sig mod forbrugere i EU.  Selvom alle websider, der retter sig mod forbrugere i EU skal overholde EU’s regler om forbrugerbeskyttelse, så kan det i praksis være svært at gøre sine rettigheder gældende over for websider, der er etableret uden for EU. En webside kan sagtens fremstå som værende dansk uden at være det. Selv om adressen ender på .dk og sproget er dansk, så kan den være etableret hvor som helst, fx i Kina. Du kan tjekke websidens ejer og hjemland på who.is
  2. Har sælgeren et godt omdømme?
    Det er en god ide at søge på sælgerens navn på nettet, fx Google. Det kan give et indblik i tidligere kunders oplevelser gennem kommentarer og ratings. Du kan også tjekke, om websiden har mærkningsordninger eller officielle certificeringer, der viser, at sælgeren overholder lovgivningen. Du skal dog være opmærksom på, at både ratings og mærker kan være forfalskede.
  3. Hvordan kontakter du sælgeren?
    Kontaktoplysninger på sælgeren og gerne en fysisk adresse på netbutikken skal fremgå på websiden. Det skal også være oplyst, hvad du gør, hvis du ønsker at klage eller fortryde købet. Hvis disse oplysninger ikke findes på websiden, så har sælgeren måske noget at skjule, og du bør overveje, om du virkelig ønsker at handle der.
  4. Er produktoplysninger tilgængelige?
    Sælgeren er forpligtet til at give en række informationer inden købet, fx detaljer om produktet, den samlede pris, leveringsbetingelser, betalingsmuligheder og forbrugerrettigheder såsom fortrydelse og reklamation. Vær på vagt, hvis disse oplysninger ikke fremgår klart.

UNDER KØBET: KAN DU BETALE SIKKERT?

  1. Er websiden sikker?
    Du skal sikre dig, at websiden er sikker og har en krypteret forbindelse, før du overvejer at handle på den. Du skal kigge efter om adressen starter med  https:// eller et symbol med en hængelås.
  2. Betalingskort er sikrest
    Betal altid med betalingskort. Denne metode giver en realistisk mulighed for, at du kan få dine penge tilbageført af banken, hvis sælgeren ikke lever op til aftalen.
  3. Er din computer beskyttet?
    Inden du indtaster dine kortoplysninger, bør du kontrollere, at din computer beskyttet mod antivirus og har en firewall korrekt installeret og opdateret. Dermed minimerer du risikoen for at blive hacket.
  4. Beskyt dine kortoplysninger
    Opgiv kun dine kortoplysninger under betaling. Send aldrig informationen via e-mail. Tjek også at websiden har en persondatapolitik, der bekræfter, at dine oplysninger vil blive beskyttet.
  5. Betalingsformidlere
    Der findes services, der tilbyder formidling af betaling. Disse ”mellemmænd” kan være en god løsning, hvis du skal købe noget dyrt. Desværre svindles der også på området for betalingsformidling, derfor bør du være sikker på, at det er en reel formidler og ikke en svindler, inden du vælger at indtaste dine kortoplysninger.

EFTER KØBET: HVIS DET GÅR GALT…

  1. Hvad er charge back?
    Når du bruger kreditkort på nettet, har du i nogle tilfælde mulighed for at få banken til at tilbageføre dine penge – såkaldt charge back. I nogle tilfælde er det også muligt at få charge back, når du har betalt via en betalingsformidler.
  2. Hvornår kan du få charge back?
    Du har ret til charge back i en række tilfælde: 
    1) Sælger hæver et højere beløb end I har aftalt 
    2) Sælger ikke har leveret din vare 
    3) Du har udnyttet din fortrydelsesret, før varen er leveret
  3. Har du ikke betalt med kort?
    Hvis du vælger at betale med bankoverførsel, kan banken ikke hjælpe dig med at trække pengene retur, og det kan være svært at få dine penge tilbage, hvis sælgeren ikke indvilliger i at betale. Du kan i sidste ende gå til domstolene med dit krav.
  4. Inden du henvender dig til banken…
    Banken kan kun tilbagebetale dine penge, hvis du har klaget til sælgeren først. Du skal kunne dokumentere, at du har klaget til sælger, fx med en kopi af din e-mail. Det gælder også, hvis du ønsker charge back gennem en betalingsformidler. Vær opmærksom på, at både banken og betalingsformidlere har indsigelsesfrister for charge back. Du skal altså henvende dig til din bank eller betalingsformidler, så snart du erkender, at du ikke kan finde en løsning med sælgeren.
  5. Få hjælp til din klage…
    Kontakt Forbruger Europa, hvis du har en uenighed med sælgeren, som I ikke kan løse indbyrdes, måske kan vi hjælpe dig videre med din klage.

HVAD ER FORBRUGER EUROPA?

Forbruger Europa er et europæisk netværk, der vejleder forbrugere om deres rettigheder og hjælper, hvis der opstår et problem med en sælger i et andet EU-land.

Der er et Forbruger Europa kontor i hvert EU-land samt Norge og Island.

Forbruger Europa i Danmark er en del af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Mand med iPad

Ved at klikke på "Tilmeld" giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbreve/pressemeddelelser 
Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og opsige dit abonnement

Du kan læse mere i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens privatlivspolitik

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?