Nyheder

Billetformidleren Otravo går konkurs – Det skal du gøre, hvis du har købt flybilletter eller booket hotel

Hollandske Otravo BV er blevet erklæret konkurs. Virksomheden var en af Europas største aktører inden for formidling af rejseydelser. Otravo ejer bl.a. hjemmesiderne Travelgenio.dk, Tripmonster.dk og Travel2be.dk, så dette er også relevant for dig, der har købt flybilletter eller hotelophold der.

Otravo giver instruktioner på deres hjemmeside.  Vi supplerer deres udmelding:

Du har fået bekræftet dit køb og modtaget billetter

Hvis du har købt flybilletter eller overnatning gennem Otravo, burde der ifølge virksomheden ikke være nogle problemer. Det kan dog være en god idé at tage direkte kontakt til flyselskabet eller hotellet og for en sikkerheds skyld tjekke din reservation. Tjek også, at de har dine kontaktoplysninger.

Den bestilte ydelse er ikke leveret

Hvis du aldrig har modtaget dine flybilletter eller har fået en bekræftelse på dit ophold, kan din bank måske hjælpe dig med at få pengene tilbage, hvis du har betalt med betalings- eller kreditkort. Det kaldet charge back. Vær opmærksom på, at der ofte er korte frister for at gøre indsigelse om tilbageførsel af betaling.

Krav til Otravo

Du kan også rejse et krav om tilbagebetaling til Otravos konkursbo i Holland, hvis du aldrig får billetterne, og banken ikke kan hjælpe dig. Det kan dog være en langsommelig processes, og det kan være usikkert, om der er penge i konkursboet til at dække kravene.  

Du skal rette henvendelse til:

DJ van Dongen (De Vos & Partners), crediteuren.otravo@devos.nl

Det er en god idé, at du hurtigst muligt prøver at gøre krav på dine penge. Du kan kopiere nedenstående skabelon, hvor du skal udfylde oplysninger om din egen sag. 

Krav i konkurs

Kære hr. van Dongen:

Den <dato> bookede jeg <bestilte service, for eksempel lufttransport> fra <mellemmand, for eksempel Travelgenio.com>. Prisen var <pris i euro>. Vedhæftet en kopi af ordrebekræftelsen og kvitteringen.

Lad mig venligst vide, om kontrakten stadig kan opfyldes. Hvis dette ikke er en mulighed, anmoder jeg dig om at tilbagebetale købesummen til min konto. Mine bankoplysninger er som følger:

Kontonummer: <dit IBAN-kontonummer>

  • Kontohaver: <kontohaver>
  • BIC-koden for min bank: <din banks BIC-kode>.

 Med venlig hilsen

<navn og underskrift>

 Vedhæftede filer:

  • Ordrebekræftelse
  • Kopi af betalingstransaktion (kopi af kvittering)
  • Kopi af tidligere korrespondance, evt.
  • Andre relevante dokumenter (Andre nødvendige dokumenter).

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve