Nyheder

Er din bagage forsinket, ødelagt eller har du mistet den i lufthavnen?

Forbruger Europa oplever i øjeblikket, at flere rejsende har problemer med deres bagage, når de styrer mod udlandet eller kommer hjem igen. Nogle venter på bagagen i timevis - andre bliver sendt hjem uden deres kuffert. Vi gør dig klogere på dine rettigheder.

Hvis din kuffert mangler på bagagebåndet, er det flyselskabet, der er ansvarlig og skal hjælpe dig i den situation. Hvis det sker på din udrejse, skal du i første omgang have et ”nødsæt” udleveret med det mest nødvendige, som du lige står og mangler. Hvis du selv køber det, har du ret til at få dækket dine udgifter. Det gælder blandt andet udgifter til:

  • Toiletartikler
  • Tøj
  • Solcreme
  • Undertøj
  • Badetøj

Sørg for at gemme kvitteringerne, så du kan dokumentere, hvor mange penge du har brugt.

Hvis flyselskabet ikke finder din kuffert efter 21 dage, har du ret til at få erstattet din mistede bagage. Den maksimale erstatning du kan have ret til ved forsinket, ødelagt eller mistet bagage er 1.300 euro. Lav en skriftlig klage til flyselskabet om, at du kræver erstatning for din mistede kuffert.

Sådan får du erstatning fra flyselskabet:

1. Rapportér problemet, når du ankommer til lufthavnen

Mangler din kuffert, eller er den blevet beskadiget? Sørg for at oplyse det, når du ankommer til lufthavnen. Du kan få udleveret en PIR-rapport (Property Irregularity Report) af det flyselskab, du flyver med.  Udfyld dine personlige oplysninger, og forklar, hvad problemet er. Returner skemaet til en medarbejder, og bed om en kopi, som du gemmer.

2. Spørg flyselskabet om erstatning

Efter at have givet besked om problemet med din bagage, kan du bede flyselskabet om erstatning. Du skal underrette flyselskabet inden for et bestemt tidsrum. Det varierer alt efter, hvad der er sket med kufferten:

Beskadiget bagage

Hvis din kuffert er blevet beskadiget, skal PIR-rapporten laves ved ankomst i lufthavnen. Hvis du først ser skaden, efter du er kommet hjem, skal du tilbage til lufthavnen og have lavet rapporten inden for syv dage fra den dag, du landede.  

Forsinket bagage

Hvis din bagage mangler på bagagebåndet, kan du bede flyselskabet om erstatning senest 21 dage efter, at du har modtaget den forsinkede bagage.

Bed altid om erstatning ved at klage skriftligt til flyselskabet.

3. Kontakt dit forsikringsselskab

Tilbagebetaler flyselskabet ikke det fulde beløb? Hvis du har en rejseforsikring, en indboforsikring eller en anden relevant forsikring, vil de måske dække en del af skaden.

Forsikringen kan også dække eventuelle udgifter til nødvendige køb, mens du ventede på din forsinkede bagage på udrejsen. Du skal bruge PIR-rapporten, når du anmelder skaden til forsikringsselskabet.

4. Få hjælp til din klage

Du kan klage til Forbruger Europa, hvis du er fløjet med et udenlandsk flyselskab, og du og flyselskabet ikke kan finde en løsning om din mistede, ødelagte eller forsinkede bagage.

Vejledning om klagemuligheder hos Forbruger Europa

Hvis du er fløjet med et dansk flyselskab, kan du i stedet kontakte Mæglingsteamet for Forbrugerklager og Forbrugerklagenævnet.

Hvis du har købt en pakkerejse hos en dansk rejsearrangør, kan du også klage til pakkerejsearrangøren over din forsinkede, mistede eller ødelagte bagage.

Finder du ikke en løsning med din pakkerejsearrangør, kan du oprette en klage hos Pakkerejse-Ankenævnet. Du kan læse mere her.

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve