Nyheder

Når din ferie bliver dyrere end forventet - Pas på skjulte ekstraomkostninger

I anledning af World Tourism Day forklarer Forbruger Europa, hvordan du kan opdage og endnu vigtigere undgå ekstraomkostninger på din ferie.

Stigende energipriser er i øjeblikket en af de største bekymringer hos danske forbrugere. Derfor bliver mange af os også nødt til at begrænse vores rejsebudget. Så meget desto mere irriterende er det også, når skjulte ekstraafgifter dukker op under en velfortjent ferie. Vi gør dig klogere på, hvad du skal være opmærksom på.

Ekstraomkostninger på hotellet

Efter en lang rejse vil de fleste gerne komme hurtigt til hægterne på hotelværelset. For at gøre det, kan du nogle gange tjekke ind tidligere, men det bliver der ofte krævet et ekstragebyr for. Ekstragebyrer for morgenmad eller parkeringsafgifter er også blevet mere almindelige. Det er heller ikke alle, der ved, at der i flere europæiske lande, bliver opkrævet en lokal turismeskat, for eksempel i Østrig, Belgien, Bulgarien, Frankrig, Tyskland og Malta.

Derudover kræver flere hoteller, at du betaler for brug af pengeskabe og tv på værelset. Hurtig Wi-Fi kan også koste ekstra. I Spanien bliver gæster nogle gange bedt om at betale for bagageopbevaring. I Holland skal du muligvis betale for brug af hårtørrere. Hvis du vil låne en badekåbe i Frankrig eller Finland, kan du også risikere at skulle betale ekstra.

Inden du booker, skal du være informeret om betingelserne, dvs. hvilke ydelser der er inkluderet, hvilke der ikke er, og hvad der koster ekstra. Hvis du bliver tilbudt ekstra bløde håndklæder eller lynhurtigt Wi-Fi, skal du være fuldt oplyst, hvis det ikke bare er en forplejningsgode, men et ekstra tilkøb.

Ekstraomkostninger til pakkerejser

Ifølge de europæiske regler om pakkerejser, kan rejsearrangøren under visse betingelser hæve prisen med op til 8 % selv efter, at du har booket ferien. Forudsætningen er, at:

1. kontrakten indeholder en sådan prisreguleringsklausul
2. du blev informeret om det, før kontrakten blev indgået
3. klausulen gælder både ved stigninger og fald i rejsens pris
4. prisstigningen meldes mindst 21 dage før afrejse
5. beregningen af den nye pris er klar og forståelig
6. omkostningerne til brændstof er steget eller valutakurserne har ændret sig

Hvis omkostningsstigningerne allerede var velkendte for rejsearrangøren, da du bookede din rejse, eller hvis en af ovenstående betingelser ikke er opfyldt, kan du nægte at betale ekstraudgifterne.

I tilfælde af prisstigninger på mere end 8 % skal rejsearrangøren informere dig og spørge dig, om du accepterer den højere pris eller trækker dig fra aftalen. Du får en periode, hvor du kan svare – hvis ikke du gør det, betragter de prisstigningen som accepteret. Så sørg for at svare i tide, hvis du ikke ønsker at acceptere tilbuddet.

Ekstraomkostninger til fly

Før booking af din flybillet, skal du være informeret om alle skatter, gebyrer og tillæg. Men flyselskaberne tilbyder nogle gange ekstra ydelser: Goder, der tidligere var inkluderet i billetprisen, bliver nu opkrævet ekstra. For eksempel valg af sæder og måltider under flyveturen. Husk derfor at være opmærksom, når du booker.

Tips til, hvordan du opdager og undgår ekstraomkostninger

• Læs tilbuddet omhyggeligt, og tjek hvilke ydelser, der er inkluderet, inden du bestiller. Er du i tvivl, kan du kontakte hotellet eller rejsearrangøren
• Læs kundeanmeldelser for at se, om andre gæster har klaget over uventede ekstraomkostninger
• Bed om regningen inden afslutningen af dit ophold for at opdage ekstra gebyrer tidligt
• Når du skal betale for dit ophold, skal du tjekke regningen godt igennem. Det kan nemlig være svært at klage på bagkant
• På mange hoteller kan du vælge en pris, der er lidt dyrere, men til gengæld har du mulighed for at annullere eller ombooke din reservation uden at skulle betale ekstra
• Tjek, om forsikringen på dit kreditkort er tilstrækkelig, inden du tilkøber en forsikring
• Bestil i god tid
• Book i lavsæsonen eller på hverdage, der er mindre travl

Forbruger Europas nyhedsbrev

Forbruger Europa udsender jævnligt nyhedsbreve med gode råd og nyheder om forbrugerrettigheder i EU inden for en lang række områder, fx flyaflysning, leje af bil, køb af varer og fortrydelsesret.

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage. Se Forbruger Europas privatlivspolitik.

Se tidligere udsendte nyhedsbreve