Skip navigation

Alle hverdage fra 13-15 kan du få gratis hjælp og gode råd af vores jurister på chat eller hotline (tlf. 4171 5200).

Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Se vores øvrige kontaktoplysninger her.

Nye momsregler: Det skal du vide, når du handler uden for EU

28. juni 2021

Fra den 1. juli 2021 skal der betales moms på alle varer, der sendes fra et land uden for EU. Men det er ikke kun den endelige pris, der er vigtig at holde sig for øje, når shopper på nettet. Forbruger Europa har samlet nogle gode råd til nethandel uden for EU her.

 

Hvad betyder ændringen for den samlede pris?

  • Den pris, der bliver oplyst på hjemmesider for webshops uden for EU er oftest uden dansk moms, told og importgebyrer og for nogle varer også punktafgift.
  • Med de nye regler bliver der tillagt 25% moms på alle varer, der sendes fra lande uden for EU. Det har du hidtil først skulle, når varens pris oversteg 80 kroner.
  • Selvom du bestiller varen før 1. juli 2021, skal du betale moms og transportørgebyr, hvis varen ankommer til Danmark efter den 1. juli 2021.

 

Hvordan kan jeg se, hvor varen sendes fra?

  • Selvom webshoppen har adresse i EU, kan dine varer godt blive sendt et land uden for EU, og så vil der komme moms, transportørgebyr og i nogle tilfælde told oveni prisen.
  • Det skal fremgå af leveringsbetingelserne, hvor varen sendes fra. Hvis det ikke er oplyst, kan du spørge virksomheden. 
  • Du kan ikke bruge hjemmesideadressen som indikator. Selvom hjemmesideadressen fx ender på .dk betyder det ikke, at webshoppen er dansk.

 

Hvad med fortrydelsesret og reklamationsret?

  • Markedsfører webshoppen sig til danskere – fx hvis sproget er dansk og du kan betale i danske kroner – så har du samme forbrugerrettigheder, som hvis du køber i en webshop inden for EU. Det indebærer bl.a. 14 dages fortrydelsesret og to års reklamationsret.
  • Det kan dog være sværere for dig at gøre brug af dine rettigheder, hvis webshoppen ikke respekterer dem. Når du handler inden for EU, kan du få juridisk hjælp af Forbruger Europa-netværket, men der findes ikke et tilsvarende netværk til handel uden for EU.
  • Hvis webshoppen ikke markedsfører sig over for danskere, er det normalt lovgivningen i webshoppens hjemland, der gælder. Du kan derfor ikke være sikker på at have de samme rettigheder til at fortryde inden for 14 dage eller dine to års reklamationsret.

 

Du kan læse flere gode råd på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk, som har udgivet en guide til at købe på nettet uden for EU.

Du kan også læse om reglerne og finde konkrete eksempler hos Toldstyrelsen på hjemmesiden undgåprischok.dk.

Hånd holder betalingskort ved computer

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

KUNNE DU BRUGE SIDEN?