Skip navigation

Hver dag fra 10-12 kan du få gratis hjælp af vores jurister på chat eller hotline. Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Du kan altid sende en mail til info@forbrugereuropa.dk

Dine muligheder, hvis ferien eller rejsen er påvirket af Coronavirussen

28. februar 2020

Dine muligheder for at få penge tilbage eller refunderet dele af dine udgifter er afhængige af flere ting. Få overblik over dine rettigheder, hvis du har bestilt separate flybilletter, hotelbooking, billeje, en samlet pakkerejse eller dit arrangement på rejsen aflyses.

Den følgende tekst tager udgangspunkt i situationen, som den så ud den 03. april 2020.

Hvem skal jeg kontakte, hvis der er ændringer på min rejse på grund af Coronavirus?

Der er helt generelt tale om en særlig situation, hvor det gælder om at få tingene til at fungere bedst muligt for alle. Der kan i disse dage være meget travlt hos rejsebureauer, forsikringsselskaber og andre, som det kan være relevant at kontakte. Det kan derfor være en god idé at væbne sig med lidt ekstra tålmodighed.

Hvis du har bestilt rejseydelser såsom hotel eller fly via en online bookingside, så er det en god idé at kontakte begge parter – og gerne skriftligt.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser

Udenrigsministeriet ændrede den 13. marts sin rejsevejledning og fraråder alle ikke-nødvendige rejser i hele verden fra fredag den 13. marts og til og med påskeferien, mandag den 13. april. Tjek Udenrigsministeriets rejsevejledninger her

Er du ude på rejsen

Hvis du er ude på rejsen, så følg Udenrigsministeriets råd. Læs mere på Udenrigsministeriets hjemmeside.

Hvis du har købt en pakkerejse, skal du kontakte rejseudbyderen og følge rejseudbyderens anvisninger omkring hjemrejse. Rejseudbyderen er forpligtet til at få dig hjem fra rejsen. Hvis du ikke følger rejseudbyderens anvisninger, risikerer du at skulle betale for hjemrejsen selv.

Hvis du har købt en flybillet separat, så kontakt flyselskabet, og hør om mulighederne. Du har ret til refundering af flybilletten, ombooking hurtigst muligt eller ombooking til et senere tidspunkt. Hvis der ønskes ombooking hurtigst muligt, kan det være nødvendigt at acceptere, at der først kan tilbydes en ny afgang med betydelig forsinkelse på grund af den nuværende COVID-19 situation.

I tilfælde af, at dit fly er aflyst, og du ønsker ombooking hurtigst muligt, skal flyselskabet være dig behjælpelig i ventetiden, fx ved at sørge for overnatning, hvis det er relevant.

Kontakt også dit forsikringsselskab. Vær også opmærksom på, at din rejseforsikring kan være inkluderet i din almindelige indboforsikring, eller at dit betalingskort kan have en rejseforsikring.

Hvis du endnu ikke er rejst

Dine rettigheder, hvis flyselskabet aflyser før afrejse

Hvis dit flyselskab aflyser afgangen til din rejsedestination, kan du enten blive ombooket til en anden afgang eller få pengene tilbage – du vælger selv. Kontakt dit flyselskab eller følg med på deres hjemmeside. 

Nogle flyselskaber tilbyder, at du i stedet for at få pengene tilbage kan få en voucher/gavekort til senere brug. De må gerne tilbyde dig en voucher/gavekort, men du kan selv vælge, om du ønsker den løsning. Før du tager imod, skal du være opmærksom på, hvor længe det gælder, om der er knyttet særlige vilkår til brugen, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge voucheren/gavekortet, inden den/det udløber. Som udgangspunkt gælder vouchere/gavekort i tre år, men der kan godt aftales en kortere tidsfrist, som dog ikke må være urimelig kort. Det vil være en konkret vurdering. 

Nogle flyselskaber tilbyder, at du kan få pengene tilbage, hvis du ikke når at bruge voucheren/gavekortet inden for løbetiden, men det er ikke nødvendigvis alle flyselskaber, som tilbyder den mulighed, så tjek det.

Vær desuden opmærksom på, at voucheren/gavekortet kan være tabt, hvis flyselskabet går konkurs.

Flyselskaberne hæfter ikke for andre udgifter, du måtte have haft, såsom hotel/indkvartering, billeje m.m. Tjek evt. din rejseforsikring.

Dine rettigheder, hvis du selv vil afbestille din flybillet før afrejse

Hvis du selv afbestiller en flybillet, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for flybilletterne tilbage. Det gælder også, hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet kan dog afhænge af billettype, så tjek aftalevilkårene.

Der er desuden mange flyselskaber, som tilbyder udvidede muligheder for gratis ombooking, ombooking uden gebýrer eller vouchere/tilgodebeviser.

Hvis du alligevel gerne vil afbestille, har du i visse tilfælde ret til at få nogle skatter og afgifter refunderet, hvis du selv aflyser - læs mere her.

Flyselskaberne hæfter ikke for andre udgifter, du måtte have haft, såsom hotel/indkvartering, billeje m.m. Tjek evt. din rejseforsikring.

Dine rettigheder, hvis rejseselskabet aflyser din pakkerejse

Hvis du har købt en pakkerejse, som bliver aflyst, kan du få pengene tilbage. Kontakt rejsebureauet, som du har købt rejsen af.

Nogle rejseselskaber tilbyder, at du i stedet for at få pengene tilbage kan få en voucher/gavekort til senere brug. De må gerne tilbyde dig en voucher/gavekort, men du kan selv vælge, om du ønsker den løsning. Før du tager imod, skal du være opmærksom på, hvor længe det gælder, om der er knyttet særlige vilkår til brugen, og om det er realistisk, at du kan nå at bruge voucheren/gavekortet, inden den/det udløber. Som udgangspunkt gælder vouchere/gavekort i tre år, men der kan godt aftales en kortere tidsfrist, som dog ikke må være urimelig kort. Det vil være en konkret vurdering.

Nogle flyselskaber tilbyder, at du kan få pengene tilbage, hvis du ikke når at bruge voucheren/gavekortet inden for løbetiden, men det er ikke nødvendigvis alle flyselskaber, som tilbyder den mulighed, så tjek det.

Vær desuden opmærksom på, at voucheren/gavekortet kan være tabt, hvis flyselskabet går konkurs.

Du kan læse om rejsegarantifondens dækning af vouchere/gavekort ved konkurser her.

Hvis du selv vil afbestille din pakkerejse før afrejse

Hvis du gerne vil afbestille en pakkerejse til en destination, som Udenrigsministeriet ikke fraråder, vil de almindelige afbestillingsregler gælde. I så fald skal du tjekke aftalevilkårene for den rejse, du har valgt.

Hvis Udenrigsministeriet fraråder rejser til en destination, som du har en pakkerejse til, kan du få pengene tilbage. Hvis der er lang tid til afrejsen, og Udenrigsministeriets risikovurdering ikke løber så langt frem i tiden, kan du dog ikke være sikker på at kunne afbestille allerede nu. Her er det en god idé at tjekke, hvad dit rejseselskab skriver på deres hjemmeside. 

Læs også mere hos Pakkerejse-Ankenævnet

Rejser til steder med indrejseforbud

Nogle lande, blandt andet USA, har valgt at lave indrejseforbud for personer, som har været i bestemte områder. For de lande gælder de samme regler som for de lande, hvor Udenrigsministeriet fraråder ikke-nødvendige rejser.

Hvis du har købt en rejse hos en pakkerejseudbyder, som aflyser en tur på grund af et indrejseforbud, er du berettiget til at få tilbagebetalt rejsens pris. 

Hvis du derimod har købt en flybillet separat, vil dine muligheder afhænge af, om flyselskabet har aflyst din afgang eller ej.

Hvis flyselskabet har aflyst din afgang, kan du få pengene tilbage eller blive ombooket. 

Hvis flyselskabet ikke har aflyst din afgang, har du som udgangspunkt ikke ret til at få penge tilbage eller blive ombooket, hvis du må opgive at tage af sted. Kontakt flyselskabet, og hør, om de tilbyder pengene tilbage eller ombooking som en service. 

Tjek også din rejseforsikring, hvis du har sådan én.

Færgebilletter til udlandet

Hvis du har købt en færgebillet til udlandet, men ikke kan komme afsted på rejsen, fordi Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser, har du som udgangspunkt ikke krav på at få dine penge for færgebilletten retur. Dine muligheder for at ombooke eller få billetprisen refunderet vil derfor afhænge af billettypen. Det er derfor en god idé at tjekke aftalevilkårene.

Hvis færgeselskabet har aflyst din afgang, er udgangspunktet, at du kan få ombooket dine billetter til en senere afgang eller få pengene retur. 

Dine muligheder for refundering af indkvartering, fx hotel, campingsted eller ferielejlighed

Hvis feriestedet aflyser opholdet

Hvis campingpladsen, feriecentret, hotellet mv. aflyser opholdet, er udgangspunktet, at du kan få dine penge eller et eventuelt depositum, du har betalt, tilbage. Vær dog opmærksom på, hvad der står i aftalen, som du accepterede, da du bookede opholdet. Fx kan feriestedet i aftalevilkårene have taget stilling til dine rettigheder i forbindelse med fx epidemier eller lignende. Om et sådant vilkår er rimeligt – og dermeid gyldigt - vil afhænge af den konkrete situation.

Hvis du selv aflyser opholdet

Hvis du selv aflyser opholdet eller er forhindret i at komme frem, men feriestedet, fx hotellet eller campingpladsen stadig holder åbent, kan du som udgangspunkt ikke få pengene tilbage. Dine muligheder for at afbestille opholdet vil derfor afhænge af, hvad du og virksomheden aftalte, da du bookede opholdet. Tjek derfor, hvad virksomheden skriver om afbestilling i de vilkår, som du accepterede ved bookingen.

Hvis du og feriestedet ikke kan blive enige om en løsning, kan du kontakte Forbruger Europa for vejledning.

Hvis du har bestilt via en bookingside

Har du bestilt via en bookingside, kan du tjekke, om du har booket med en særlig afbestillingsret eller garanti. Det vil stå i dine aftalevilkår. Her er det en god idé at kontakte begge parter - både hotel og bookingside - og gerne skriftligt. 

Kontakt også dit forsikringsselskab med henblik på at finde ud af, om din rejseforsikring eventuelt dækker. 

Billeje m.m. på rejsen

Hvis du har bestilt fx billeje, cykelleje eller andre rejseydelser på rejsen separat – det vil sige ikke som en del af en pakkerejse - men ikke kan komme afsted, vil du som udgangspunkt ikke have ret til at få pengene tilbage, medmindre det blev aftalt ved bestillingen, fx hvis det står i dine aftalevilkår.

Hvis det ikke er en del af aftalevilkårene, så kontakt også forsikringsselskabet, og hør, om dine udgifter til fx billejen er dækket af rejseforsikringen.

Hvad med rejser i forbindelse med arrangementer såsom koncerter, festivaller og fodboldkampe?

Hvis du selv har bestilt billetter til fx en sportsbegivenhed eller en koncert og arrangøren aflyser, vil du som udgangspunkt have krav på at få pengene tilbage fra arrangøren. Hvis arrangementet blot udskydes, skal du tjekke i aftalevilkårene, om der er taget forbehold for ændringer af datoen.

Arrangøren kan dog, i sine aftalevilkår, have taget forbehold for aflysninger som følge af fx sygdomme, ekstreme vejrforhold og lignende. Om sådan et forbehold er rimeligt – og dermed gyldigt - vil være en konkret vurdering.

Arrangøren hæfter dog ikke for flybilletter og overnatning/hotelophold, som du selv har bestilt separat.

Hvis arrangementet er en del af en pakkerejse 

Du er bedre stillet hvis det er en pakkerejse, hvor du kan have ret til ombooking, et afslag i prisen eller at få pengene tilbage alt efter den konkrete situation. 

Kontakt os gerne, hvis du er i tvivl om, hvad der gælder for dig. Så hjælper vores jurister dig. Forbruger Europas hjælp er gratis.

Er du i tvivl om dine rettigheder? Kontakt Forbruger Europa

Er du i tvivl om, hvad du har ret til, så kontakt os på hotline, chat eller e-mail (alle hverdage fra 10-12 for chat og hotline - du kan altid sende en mail) for at få svar på dit spørgsmål eller mere information. 

Mener du, at du har et økonomisk krav mod en virksomhed i et andet EU-land, Norge, Island eller UK, så kan du starte en sag hos os. Vores jurister sidder klar til at hjælpe dig, og vores hjælp er helt gratis.  

Myndighedernes hotline og hjemmeside med Coronavirus-information

De danske myndigheder har samlet information til borgerne om coronavirussen/covid-19 på siden www.coronasmitte.dk.

Nummeret til de danske myndigheders fælles hotline: Tlf. 70200233 

Det er også en god idé at tjekke Udenrigsministeriets rejsevejledninger og Udenrigsministeriets information om Coronavirussen

Sidst opdateret: 03. april 2020
Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?