Skip navigation

Hver dag fra 10-12 kan du få gratis hjælp af vores jurister på chat eller hotline. Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Du kan altid sende en mail til info@forbrugereuropa.dk

Thomas Cook er gået konkurs - dette er dine rettigheder

23. september 2019

Thomas Cook Group er gået konkurs. Er du ramt af konkursen? Så læs med her, hvor vi har samlet de vigtigste indgange til mere information.

Dine rettigheder, hvis du er ramt af konkursen hos den britiske rejseudbyder Thomas Cook, afhænger af flere ting. Det afhænger blandt andet af, hvordan du har købt rejsen, hvad du har købt og hvem du har købt den af. 

OBS: Flyvninger til og fra Danmark samt flyvninger købt gennem Spies foretages som regel af Thomas Cook Airlines Scandinavia. Thomas Cook Airlines Scandinavia er en selvstændig enhed forskellig fra Thomas Cook Group. Thomas Cook Airlines Scandinavia ikke gået konkurs.

  • Jeg har selv købt en flybillet hos Thomas Cook Airlines

Hvis du selv har købt en flybillet til eller fra Danmark med Thomas Cook Airlines, kan du have ret til at få refunderet en del af beløbet, hvis rejsen ikke kan gennemføres på grund af konkurs. I så fald er det Rejsegarantiordningen, du skal kontakte. Du kan læse mere om, hvad dine rettigheder er, hvis dit flyselskab går konkurs, her. 

Hvis du er strandet i udlandet, skal Rejsegarantifonden hjælpe dig tilbage til Danmark. 

  • Jeg har selv købt en flybillet hos Thomas Cook Airlines og derefter købt flere rejseydelser

Hvis du selv har bestilt en rejse med flere rejseydelser (såsom overnatning eller biludlejning), kan det muligvis falde ind under kategorien 'sammensatte rejser', hvor du også kan være beskyttet til en vis grad. Du kan læse mere om dine rettigheder ved en sammensat rejse her

  • Jeg har købt en pakkerejse hos et dansk rejseselskab

Hvis du har købt en pakkerejse hos et dansk rejseselskab, er det som udgangspunkt rejseselskabet, der skal hjælpe dig videre. Du skal derfor først henvende dig til dem. 

Hvis dit danske rejseselskab er gået konkurs, skal du kontakte Rejsegarantifonden, som kan hjælpe dig videre. 

Du kan læse om Rejsegarantifonden på den offentlige forbrugerportal, forbrug.dk. 

Hvis du allerede er afsted på rejsen, skal rejseselskabet hjælpe dig hjem igen uden ekstra omkostninger for dig. 

  • Jeg har købt en pakkerejse hos et udenlandsk rejseselskab

Hvis du har købt pakkerejsen hos et rejseselskab, som ligger i EU, Norge eller Island, er du også beskyttet. De samme regler vil gælde som hvis du købte pakkerejsen hos et dansk rejseselskab. Det vil sige, at du i første omgang skal henvende dig til rejseselskabet. 

Hvis du har bestilt en rejse hos dem, som ikke kan gennemføres på grund af konkursen, skal de som udgangspunkt refundere det fulde beløb for rejsen. 

Men hvis det udenlandske rejseselskab er gået konkurs, skal du henvende dig til rejsegarantiordningen i sælgerens land. Hos Forbruger Europa kan vi vejlede dig hen til det rette sted. 

Kontakt Forbruger Europa på:

Hotline på 4171 5200 eller chat (hverdage 10-12)

Mail: info@forbrugereuropa.dk  

Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?