Den 15. april 2019 vedtog Rådet det nye direktiv, som skal beskytte de europæiske forbrugere bedre, når de køber digitale tjenester. I dag er reglerne for digitale tjenester forskellige fra land til land indenfor EU. Med direktivet sikres mere ens rettigheder for forbrugerne uanset hvor i EU, sælgeren er etableret.
Med de nye regler kan du i hele EU have ret til reparation, afslag i prisen eller pengene tilbage, hvis dit digitale produkt er mangelfuldt eller i stykker. Fx hvis du ikke kan få adgang til en lejet film. I praksis betyder det oftest, ligesom med fysiske varer, at sælgeren først skal have mulighed for at rette fejlen. Hvis det ikke lykkes, kan du kræve et nedslag i prisen eller pengene tilbage.
Flere rettigheder når du køber fysiske varer
Derudover ændrer direktivet også ved den såkaldte formodningsregel for køb af fysiske varer. Når reglerne træder i kraft, vil det være sælger, der i de første 12 måneder skal bevise, at en fejl ved varen ikke er oprindelig og noget, sælger er ansvarlig for. Formodningsreglen gælder i dag kun i de første 6 måneder i Danmark.
Du kan læse meget mere om de nye regler i Europa-Kommissionens faktaark: Digital contracts (PDF) (på engelsk)
En del af det digitale indre marked
Det nye direktiv er et af de seneste tiltag i det digitale indre marked, som er en af prioriteterne for den nuværende Europa-Kommission. Du kan læse mere om strategi og tiltag for det digitale indre marked her.
EU-landene har omkring 2,5 år til at implementere reglerne i den nationale lovgivning før de træder i kraft.