Skip navigation

Hver dag fra 10-12 kan du få gratis hjælp af vores jurister på chat eller hotline. Du skal acceptere cookies for at kunne bruge chatten. Du kan altid sende en mail til info@forbrugereuropa.dk

Guide: Sådan undgår du problemer med sommerens hotelbooking

01. juli 2019

Sommerferien er begyndt, og for en del danskere står den på hotel og badeferie. Opstår der problemer med hotelbookingen, kan det være til stor nytte, at du selv er opmærksom på regler og dine rettigheder. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa har samlet gode råd.

For mange er sommerferien længe ventet, og så er det ærgerligt, hvis ferien ender med et hotelværelse, der ikke lever op til det lovede, eller en større hotelregning end aftalt.

Hotelophold er generelt populære blandt danskerne. I 2018 overnattede 52 procent af os på hotel i forbindelse med en ferierejse på mere end fire overnatninger i udlandet, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Er du blandt dem, som booker hotel til sommerferien? Så giver Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Forbruger Europa her tre gode råd til, hvad du skal være opmærksom på før, under og efter rejsen.

Vær opmærksom på den aftalte pris

Hvis du endnu ikke har booket hotelopholdet, er det en god idé at være opmærksom på den endelige pris, når du bestiller.

Det viser en sag fra Forbruger Europa, hvor en forbruger havde booket et hotelværelse til 1.720 kroner via en bookingside. Da forbrugeren modtog ordrebekræftelsen, opdagede hun imidlertid, at der var kommet et servicegebyr og et administrationsgebyr oven i prisen, så den samlede pris nu var omkring 5.500 kroner.

Forbrugeren afbestilte derfor bookingen få minutter senere, hvorefter hun blev opkrævet et afbestillingsgebyr på omkring 1.800 kroner. Forbruger Europa hjalp forbrugeren med at få afbestillingsgebyret refunderet.

”Når du bestiller eksempelvis hotel og fly, skal det tydeligt fremgå, hvis der kommer gebyrer eller andre ekstraudgifter oven i prisen. Opdager du, at der er trukket flere penge end aftalt, så kontakt straks virksomheden, du har booket hotellet hos,” siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent.

Kend regler for fortrydelse og afbestilling

Fortryder du din hotelbooking, eller opdager du, at du har lavet en fejl i bestillingen, kan du ikke være sikker på at få dine penge retur. Det viser en sag fra Det finansielle ankenævn.

Her havde forbrugeren via nettet reserveret et ophold på et hotel på Mallorca. Det var bestilt som ”ikke-refunderbart.” Da forbrugeren ankom til hotellet, opdagede han, at han ved en fejl havde reserveret hotelværelset i august og ikke i juli, som han troede.

Han bookede og betalte derfor straks for et nyt hotelværelse i juli og krævede omkring 11.000 kroner for reservationen i august tilbagebetalt. Ankenævnet fandt, at forbrugeren ikke havde krav på at få pengene tilbagebetalt fra sin bank, fordi han ikke havde en aftalt eller lovbestemt fortrydelsesret.

”Normalt har du en lovpligtig fortrydelsesret ved køb på nettet, men det gælder ikke for bestilling af hotelophold. Du har derfor ikke automatisk ret til få dine penge retur, hvis du fortryder bestillingen eller opdager, at du har lavet en fejl i din booking. Det vil kun være en mulighed, hvis det ved bestillingen er aftalt, at du kan afbestille opholdet,” siger forbrugerjuridisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Susanne Aamann.

Har du bestilt hotelopholdet som en del af en pakkerejse, gælder der andre regler.

”Hvis du har købt pakkerejsen hos et rejsebureau i EU, Norge eller Island, vil du kunne afbestille den mod et gebyr. Tjek de nærmere vilkår i rejsebureauets afbestillingsregler,” siger Susanne Aamann.

Klag med det samme, hvis der er problemer

Er du ankommet til hotellet og svarer det ikke til det, du blev lovet i beskrivelsen på hotellets hjemmeside, eller er der mangler ved hotelværelset? Så er det vigtigt, at du klager, mens du er på rejsen.

”Er hotelværelset eller rengøringen mangelfuld, eller er der andre gener, fx meget støj, er det afgørende, at du klager med det samme, så hotel eller rejsearrangør har mulighed for at løse problemet. Ellers kan du få svært ved at få ret, hvis det ender i en klagesag,” siger leder af Forbruger Europa, Lars Arent, og tilføjer:

”Har du bestilt hotelopholdet som led i en pakkerejse, er det rejsebureauet, du skal kontakte. Har du bestilt hotelopholdet via en bookingportal, er det en god idé at klage til både hotel og bookingportal.”

For yderligere information:

  • Kontakt Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens pressesekretariat: 41 71 50 98
  • Kontakt Forbruger Europas pressemedarbejder: 41 71 50 75
Kvinde kigger på tablet

Når du tilmelder dig, giver du samtykke til, at vi sender dig vores nyhedsbrev. Du kan til enhver tid afmelde dig og derved trække dit samtykke tilbage.
Se Forbruger Europas persondatapolitik.

 

PRESSEKONTAKT

Ditte Juul Reder

Telefon 4171 5075

djr@forbrugereuropa.dk

Kunne du bruge siden?